Zadáním je vyvinout nákladní automobil s čistým provozem, použitelný i v náročných podmínkách. A s dostatečnou energetickou hustotou baterií. To byla dosud omezení, bránících širšímu uplatnění vodíkového pohonu v zátěžovém prostředí. Jenže studie ukázaly, že i tato výzva je řešitelná. Tak se vědci z ÚJV Řež pustili do výzkumu, na němž spolupracuje i VŠCHT a kromě toho firma Czechoslovak Group a automobilové vývojové centrum Devinn. Projekt je rozvržen na tři roky a spolufinancuje jej stát prostřednictvím Technologické agentury TREND.
Výsledek, tedy funkční prototyp nákladního vozidla s vodíkovým pohonem nové generace by se měl představit v závěru roku 2023. Ten by se od dosavadních projektů na stejné téma měl odlišovat zásadní vlastností – odolností vůči vibracím, vysoké prašnosti, extrémním klimatickým okolnostem a také velkým operačním dosahem, který se hodí při práci v odlehlých lokalitách (např. v lesích). Výsledné nákladní auto by mělo nejen plnohodnotně nahradit konvenční typ se spalovacím motorem, ale také bezchybně fungovat v obtížných podmínkách, jako jsou zásahy hasičů, důlní prostředí, stavby či vojenské nasazení. A samozřejmě má zajistit i přiměřenou bezpečnost v případě násilného či jiného poškození. Budou se proto řešit i podpůrné systémy vodíkového pohonu, jako jsou pokročilé vzduchové filtry, eliminace vibrací či aktivovatelnost za nízkých teplot.
Účast holdingu Czechoslovak Group, majitele automobilky Tatra, dává reálnou naději, že se výsledky výzkumu ocitnou v dohledné době i v sériové výrobě. Zadání projektu totiž víceméně přesně odpovídá podmínkám, v nichž se typicky pohybují nákladní Tatry.