Víte, co má společného astrofotograf s automobilovým konstruktérem?

Víte, co má společného astrofotograf s automobilovým konstruktérem?
Fotografie: SEAT
  • Automobilka zorganizovala setkání astrofotografa a odborníka na fotometrii ze společnosti SEAT pod jednou z nejtmavších nočních obloh v Evropě, v portugalské observatoři Dark Sky Alqueva
  • Inženýři strávili při testování osvětlovacích systémů nového modelu Leon více než 800 hodin ve tmě
  • V obou oborech se používá podobné obvodové světlo, které osvětluje, aniž by odvádělo pozornost od hvězd nebo dění na vozovce

Každý západ slunce na břehu jezera Alqueva v Portugalsku je předehrou podívané, která nemá v Evropě obdoby. Astrofotograf Miguel Claro je v tomto okamžiku na cestě do observatoře, aby připravil teleskopy a fotografické přístroje na snímání nesmírného množství hvězd na nočním nebi. Carlos Elvira, vedoucí vývoje osvětlení ve společnosti SEAT, o 1 100 kilometrů dál, v Martorellu, pracuje se svým týmem rovněž v maximální tmě, protože v ní testuje osvětlovací systémy všech vozidel. Oba obory, astronomie a fotometrie (analýza intenzity světla) v automobilovém průmyslu, mají mnohem více společného, než by se na první pohled zdálo.


Světlomety automobilu hrají zásadní roli z hlediska komfortu a bezpečnosti. „Veškerá naše práce se zaměřuje na dosažení takového osvětlení, které se dokáže dokonale přizpůsobovat různým podmínkám, s nimiž se můžeme na silnicích setkat,“ vysvětluje Carlos. Proto je nesmírně důležité pečlivě vypočítat dosah a šířku kuželu světla, ale i kontrast a jas konstruovaných světlometů. Miguel Claro musí precizně kalibrovat teleskopy a fotografické přístroje, aby v maximální intenzitě zachytily souhvězdí Plejád, Orionu, Lyry nebo mlhovinu v souhvězdí Velkého psa s nejjasnější hvězdou celé oblohy, Sirius, která je jeho nejoblíbenějším objektem pozorování.

Carlos i Miguel musí pracovat se světlem v naprosté tmě, ať se jedná o hledání nejlepšího nastavení nejvyspělejších světlometů, nebo fotografování hvězd. „Tma tvoří kulisy mé práce, protože odhaluje krásu vesmíru,“ říká Miguel. „Pro mě je to nezbytnost,“ souhlasí Carlos. Oba odborníci tráví ve tmě hodně času. Miguel venku na balkoně při sledování vesmíru v přírodní rezervaci Alqueva Dark Sky, v níž je obloha naprosto jasná minimálně 260 nocí ročně, a Carlos věnuje se svým týmem kolem 800 hodin testování světlometů a ověřování jejich vlastností.

Při práci obou odborníků je důležité, aby nedocházelo k žádnému druhu světelného znečištění. „Tmavá obloha v této oblasti umožňuje pozorovat hvězdy v největším možném rozsahu pouhým lidským okem. Stačí vzhlédnout k nebi a spatříte více než 4 000 hvězd,“ říká Miguel. Carlos se svým týmem ujede s jedním modelem ve tmě až 30 000 km při testování jeho světlometů v extrémních podmínkách ve všech částech světa. „Testy za tepla ověřují funkčnost elektronických systémů a testy v chladu optimalizují rozložení světla na vozovku a zajišťují, aby se na světlometech nevytvářely vrstvy sněhu a ledu,“ dodává Carlos.

Carlos je při vstupu do observatoře Dark Sky Alqueva překvapený. „Mám dojem, jako bych vstoupil do naší zkušebny světlometů,“ zvolal. Tato zkušebna je součástí Technického centra SEAT a na její podlaze je položeno 40 metrů asfaltu. Tím se precizně napodobují podmínky jízdy za tmy. Inženýři zde mohou přesně sledovat rozložení světla, které ve světlometech a zadních svítilnách nového modelu Leon vytváří 340 LED.

LED poskytují vyšší světelný výkon, delší životnost a spotřebují méně elektrické energie. Designéři osvětlení mají navíc díky LED širší možnosti při určování, kam, kdy a jakým způsobem světlo dopadne. „Pro nás je hlavní zajistit efektivní elektronické řízení, vytvořit koncept optické soustavy, která umožňuje maximální výkony a soulad mezi požadavky na techniku a design, a navrhnout atraktivní, bezpečný výsledný produkt,“ říká Carlos. Například u modelu Leon, vybaveného světlomety s LED pro všechny osvětlovací funkce, dosahují tlumená světla světelného toku 1 740 lumenů a osvětlují vozovku do vzdálenosti až 70 metrů.

Carlos si také prohlíží tenkou červenou linii kolem observatoře Alqueva. Astrofotograf ji používá pro osvětlení prostoru, aniž by tím rušil svůj výhled na oblohu a snižoval kvalitu fotografií. „Je to úplně stejné jako oblouk světla v interiéru, který jsme navrhli pro nový Leon,“ říká odborník na fotometrii. Návrh tohoto světelného oblouku totiž sleduje stejný cíl: osvětlovat bez oslňování nebo odvádění pozornosti řidiče, která má být v tomto případě zaměřena na vozovku. „Byla to velká technická výzva, ale dosáhli jsme maximálně funkčního výsledku,“ vysvětluje. Tento pruh LED je navíc propojen s asistentem pro bezpečné vystupování, který upozorňuje cestující na přijíždějící vozidla při otvírání dveří.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze