SEAT pokračuje v realizaci svého plánu elektrifikace vyráběných modelů, která posouvá hospodárnost na ještě vyšší úroveň. Dalším krokem v rámci tohoto procesu je rozšíření produktové řady o druhý hybridní model s možností vnějšího nabíjení, jímž je první elektrifikované SUV značky, SEAT Tarraco e-HYBRID.
Dalším krokem v rámci elektrifikace vyráběných modelů je rozšíření produktové řady o druhý hybridní model s možností vnějšího nabíjení, jímž je první elektrifikované SUV značky, SEAT Tarraco e-HYBRID. Více na: https://t.co/rMv5CsJ7jG pic.twitter.com/T6Ah3NIGLs
— SEAT Česká republika (@SEATcz) March 29, 2021
„SEAT Tarraco e-HYBRID je v naší produktové řadě důležitým modelem, protože je druhým externě nabíjitelným hybridním vozem značky SEAT,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva společnosti SEAT a značky CUPRA. „Díky technologii hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení nabízí nyní SEAT model Tarraco v ještě hospodárnější verzi. Naší ambicí je prodat v letošním roce 25 % vozů Tarraco právě v této variantě PHEV.“ SEAT Tarraco e-HYBRID, navržený a vyvinutý v Barceloně, v sídle značky SEAT v Martorellu, se vyrábí ve Wolfsburgu. Externě nabíjitelné hybridní Tarraco je nabízeno v pětimístné verzi s pohonem předních kol a první vozy budou zákazníkům v Evropě předány tento měsíc.
Poháněcí ústrojí a podvozek
„SEAT používá v rámci elektrifikace své produktové řady mimo jiné i kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru. Výsledkem jsou vozy, jakým je SEAT Tarraco e-HYBRID,“ řekl Dr. Werner Tietz, člen představenstva společnosti SEAT, odpovědný za výzkum a vývoj. „SEAT tím dokazuje, že vyspělé technologie pohonu mohou zvyšovat hospodárnost dokonce i u největších vozidel. Jejich atraktivita díky tomu zůstane zachována i na trhu, který je stále více formován snahami o ochranu životního prostředí.“
Velké SUV má pod svou kapotou vyspělý hybridní pohon s možností vnějšího nabíjení, který kombinuje zážehový motor 1.4 TSI o výkonu 150 k (110 kW) s elektromotorem o výkonu 115 k (85 kW), šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol. Řidič má k dispozici nejvyšší celkový výkon 245 k (180 kW) a maximální točivý moment 400 N.m. Elektrická energie se ukládá do sady lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh, která je uložena v nízké poloze v zadní polovině vozu. Hmotnost vozidla je díky tomu rovnoměrněji rozložena mezi nápravy.
Systém může okamžitě přepínat mezi různými jízdními režimy, takže SEAT Tarraco e-HYBRID může být poháněn výhradně elektrickou energií, kombinací spalovacího motoru a elektromotoru nebo pouze spalovacím motorem. Hybridní verze s možností vnějšího nabíjení umožňuje řidiči ujet na energii uloženou v sadě akumulátorů vozidla cca 49 km podle metodiky WLTP. Elektrický režim lze využívat při rychlosti jízdy až 140 km/h. A pokud řidič potřebuje překonat delší vzdálenost, SEAT Tarraco e-HYBRID mu nabízí možnost využívat jak elektromotor, tak spalovací motor, přičemž bez doplňování paliva dokáže ujet 730 km.
Technologie externě nabíjitelného hybridního pohonu poskytuje řidiči rozsáhlé možnosti, jak ovlivňovat činnost hybridního systému. SEAT Tarraco e-HYBRID se vždy rozjíždí s elektrickým pohonem, pokud jsou akumulátory dostatečné nabité. Klesne-li stav nabití akumulátorů pod určitou úroveň, nebo vůz překročí rychlost jízdy 140 km/h, přejde pohon do hybridního režimu. V něm má řidič možnost udržovat stav nabití, nebo ho zvýšit, či snížit na stanovenou úroveň. SEAT Tarraco e-HYBRID disponuje také třemi úrovněmi rekuperačního brzdění, které se nastavují prostřednictvím informačního a zábavního systému. Kromě různých provozních režimů hybridní soustavy (e-Mode, Automatic Hybrid nebo Manual Hybrid), přístupných a konfigurovatelných prostřednictvím informačního a zábavního systému je SEAT Tarraco e-HYBRID vybaven také dalšími dvěma specifickými tlačítky: e-Mode a s-Boost.
SEAT Tarraco FRe (autosalon Frankfurt 2019)
Klesne-li v režimu výhradně elektrického pohonu zásoba elektrické energie na stanovenou úroveň, vrátí se pohon do hybridního režimu. Jakmile má řidič v dosahu zdroj elektrické energie a vůz potřebuje nabít, může ho rychle a snadno připojit k elektrické síti prostřednictvím nabíjecí zásuvky umístěné na přední části vozu na straně řidiče. Akumulátory se nabijí za pouhé tři a půl hodiny při použití nástěnné nabíječky s výkonem 3,6 kW, nebo za 5 hodin z domácí elektrické sítě s nabíjecím výkonem 2,3 kW.
Podvozek velkého SUV kombinuje vzpěry McPherson vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu a systém řízení s progresivním elektrickým posilovačem. Řidiči mohou měnit jízdní vlastnosti vozu v závislosti na provozních podmínkách a vlastních požadavcích prostřednictvím otočného voliče jízdních režimů – Eco, Normal, Sport a Individual. Na mimořádné agilitě modelu SEAT Tarraco e-HYBRID má významný podíl uspořádání externě nabíjitelného hybridního systému. Přestože systém e-HYBRID vyžaduje více prostoru než tradiční pohon se spalovacím motorem, byly při jeho uspořádání zohledněny požadavky na maximální jízdní dynamiku a vnitřní prostor. Pod kapotou je uložen spalovací motor, elektromotor a řídicí jednotka pohonu s výkonovou elektronikou, zatímco vzadu je sada lithium-iontových akumulátorů a palivová nádrž. Díky tomu je hmotnost SUV rovnoměrněji rozložena mezi přední a zadní nápravu.
Díky pohonu na elektrickou energii a benzin jsou emise oxidu uhličitého 37 až 47 g/km a spotřeba paliva 1,6 až 2,1 litru na 100 km podle oficiální zkušební metodiky WLTP. Vůz přitom zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,5 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 205 km/h.
Design exteriéru a interiéru
Design vychází z pevných základů položených modelem Tarraco při jeho představení. Zákazníci si mohou vybrat vozidlo podle svých představ díky stupňům výbavy Xcellence a FR se specifickým stylem. SEAT Tarraco e-HYBRID dává drobnými detaily, jakým je například nový nápis e-HYBRID na zádi, najevo, že je součástí cesty značky SEAT k elektrifikované budoucnosti.
I uvnitř vozu naznačují schopnosti externě nabíjitelného hybridního SUV drobné detaily. Mezi ně patří například nově navržená a osvětlená hlavice páky voliče provozních režimů převodovky, vedle níž jsou umístěna dvě specifická tlačítka: e-Mode a s-Boost. Praktičnost velkého SUV s velkorysými vnějšími rozměry není externě nabíjitelným hybridním pohonem nijak dotčena. SEAT Tarraco e-HYBRID, dodávaný výhradně v pětimístné verzi, má zavazadlový prostor o objemu 610 litrů.
Vyspělý digitální panel přístrojů SEAT Digital Cockpit završuje mimořádné zaměření na řidiče, jemuž poskytuje veškeré potřebné informace a údaje. Řidič si může nakonfigurovat panel přístrojů podle svých požadavků nebo způsobu jízdy. Tato technologie přitom usnadňuje předávání informací. Varianta e-HYBRID samozřejmě nabízí veškeré informace a data v přehledném členění, známém z ostatních verzí modelu SEAT Tarraco, ale navíc poskytuje také důležité informace o provozním režimu vozidla, stavu nabití sady akumulátorů a zbývajícím dojezdu v elektrickém režimu.
Digitalizace a konektivita
Již SEAT Tarraco je vybaven nástroji, které umožňují cestujícím žít ve svém digitálním světě i na palubě jejich vozidla, ale externě nabíjitelná hybridní verze posouvá tyto možnosti na ještě vyšší úroveň. Systém modelu SEAT Tarraco e-HYBRID nabízí rozšířenou funkčnost, která upevňuje vztah mezi uživatelem a jeho vozidlem. Aplikace SEAT CONNECT je navíc bránou k ovládání vozidla na dálku. Uživatelé si mohou aplikaci jednoduše stáhnout do svého chytrého zařízení, čímž získají prostředek pro dálkové ovládání řady funkcí.
Aplikace SEAT CONNECT zpřístupňuje uživatelům data vozidla SEAT Tarraco e-HYBRID, i když jsou mimo vozidlo. Jedná se například o provozní údaje, polohu zaparkovaného vozu nebo stav vozidla včetně dveří a osvětlení. Po nastavení rychlostního limitu může být majitel vozu upozorňován, že řidič, jemuž svůj vůz svěřil, jede příliš rychle, další upozornění se mohou týkat oblasti, v níž je vozidlo provozováno, nebo pokusu o odcizení. Na dálku lze také odemknout či zamknout dveře nebo aktivovat houkačku a výstražné ukazatele pro snadné nalezení vozidla. Uživatelé verze e-HYBRID ocení další funkce. Řidiči externě nabíjitelných hybridních vozů mohou pomocí aplikace na svém chytrém telefonu na dálku řídit nabíjecí proces prostřednictvím aplikace e-Manager, ovládat klimatizaci – interiér vozidla lze vyhřát na teplotu 15 °C až 22 °C s předstihem až 30 minut – nebo nastavovat doby odjezdu. Velké SUV tak bude připraveno na jízdu v okamžiku, v němž řidič usedne za jeho volant.
SEAT Tarraco e-HYBRID je vybaven nejnovější generací informačního a zábavního systému včetně navigačního systému s 9,2" displejem. Tím je optimalizována zpětná vazba pro řidiče spolu s konektivitou pro cestující. Informační a zábavní systém s ještě přehlednějším displejem poskytuje precizní uživatelské zážitky. Svůj podíl na tom má nejen uspořádání ovládacích prvků systému. Uživatelskou interakci zjednodušuje také hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka. Systém se aktivuje jednoduchým zvoláním „Hola Hola“. Od tohoto okamžiku může řidič hovorovými povely ovládat různé funkce, ale také opravovat předchozí povely nebo na ně odkazovat. Vyhledání informací pro navigaci nebo hudby pro poslech je díky tomu rychlé a snadné. A se systémem Full Link budou mít zákazníci přímý přístup ke svým digitálním životům bez ohledu na to, zda používají Android nebo Apple, a to prostřednictvím uživatelských rozhraní Android Auto, resp. Apple CarPlay. Stačí zařízení jednoduše propojit s informačním a zábavním systémem vozidla a uživatelé mohou intuitivně a bezpečně ovládat digitální svět ve svých přenosných zařízeních pomocí informačního a zábavního systému nebo ovládacích prvků na volantu, aniž by docházelo k rozptylování pozornosti řidiče.
Řidič nikdy neztratí spojení s digitálním světem díky jednotce pro připojení k internetu OCU (Online Connectivity Unit) s integrovanou kartou eSIM. Díky ní mohou některé informační a zábavní funkce využívat informace v reálném čase. Integrovaná karta eSIM poskytuje majitelům vozu další bezpečnostní pojistku v podobě služby eCall, která v případě nehody automaticky přivolá záchranné služby, čímž zvyšuje bezpečnost na novou úroveň. Kromě manuálního nebo automatického nouzového volání se z vozu navíc odešlou důležitá data pro záchranné služby, jako je například poloha vozu, druh pohonu, barva karoserie a počet cestujících, což jim usnadní poskytnutí pomoci.
Bezpečnost a komfort
Největší SUV značky, nabízené nyní v ještě hospodárnější a ekologicky ohleduplnější verzi, pokračuje ve snaze o zvyšování úrovně bezpečnosti. SEAT Tarraco e-HYBRID disponuje řadou vyspělých asistenčních systémů a komfortních funkcí. Důvěrně známé systémy, jakými jsou adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) nebo parkovací asistent (Park Assist), pomáhají řidiči při cestování na dlouhé vzdálenosti a na konci každé cesty mu usnadní řízení vozu Tarraco na volné parkovací místo.
Další systémy, jakými jsou asistent pro jízdu v jízdním pruhu (Lane Assist) nebo asistent pro detekci překážek před vozem (Front Assist), který zahrnuje funkci rozpoznávání cyklistů a chodců, se dodávají standardně a mohou být doplněny dodatečnými bezpečnostními technologiemi od asistenta pro sledování slepého úhlu přes rozpoznávání dopravních značek až po asistenta pro jízdu v dopravní koloně. Seznam bezpečnostních prvků pokračuje asistentem pro stav nouze (Emergency Assist), přednárazovým asistentem (Pre-Crash Assist), asistentem pro případ převrácení (Rollover Assist) a funkcí nouzového volání eCall. SEAT Tarraco e-HYBRID tak s velkými rezervami splňuje nejpřísnější požadavky na bezpečnost.
Pokud asistent pro stav nouze (Emergency Assist) detekuje, že řidič po dobu několika sekund nedrží volant a nevěnuje se řízení, vozidlo na výstrahu dvakrát mírně přibrzdí. Jestliže řidič ani pak nereaguje, systém zasáhne dalším automatickým brzděním a vozidlo bezpečně zastaví. Přednárazový asistent (Pre-Crash Assist) připraví vozidlo i cestující na nejhorší v případě bezprostředně hrozící kolize. Systémy vozidla přitom vzájemně spolupracují. Tato funkce přitáhne bezpečnostní pásy na sedadlech vpředu, uzavře okna dveří a střešní okno a aktivuje výstražná světla, aby minimalizovala důsledky nehody. K uvedeným opatřením dojde v průběhu pouhých 0,2 sekundy, aby byla zajištěna maximální ochrana cestujících.
Rozšířením tohoto systému je asistent pro případ převrácení (Rollover Assist), který v případě nehody mimo jiné aktivuje nouzové volání, vypne motor, odemkne dveře, zapne výstražná světla a optimalizuje nastavení ventilační soustavy. Trailer Assist pak podporuje řidiče při couvání nebo parkování s přívěsem. Precizní manévrování se soupravou na požadované místo usnadňuje obraz ze zadní kamery. Řidič musí jen zařadit zpětný chod, stisknout tlačítko parkovacího asistenta a ovládacím prvkem pro nastavování polohy vnějších zpětných zrcátek zvolit požadovaný směr jízdy soupravy s přívěsem a pak už jen ovládat pedály plynu a brzdy. Systém se postará o všechno ostatní.
Technické parametry SEAT Tarraco PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 735 × 1 839 × 1 658 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin) |
Výkon | 180 (110 + 85) kW, 245 (150 + 115) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 50 km |
Cena od |