SEAT radí, jak maximálně využívat možnosti plug-in hybridů

SEAT radí, jak maximálně využívat možnosti plug-in hybridů
Fotografie: seat.com
  • Prodeje aut do zásuvky v Evropě prudce rostou
  • Plug-in hybridy jsou oblíbené kvůli všestrannosti a zároveň možnosti jízdy s nulovými emisemi

Mnoho zákazníků, kteří podporují udržitelnou mobilitu, si pořizuje plug-in hybridní vozy, prožože umožňují běžné denní jízdy zvládnout s nulovými lokálními emisemi, tedy pouze na elektrický pohon, ale zároveň při delší trase nemusí řešit nabíjení a mohou jet jako s běžným autem. Tyto vozy tedy nabízí jakousi všestrannost, která mnoho lidí láká.

SEAT Leon (2020)

SEAT přináší návod, jak maximálně využívat jejich možnosti v každodenním životě, a to na příkladu modelu SEAT Leon e-Hybrid a jeho provozních režimů v závislosti na druhu jízdy. My s těmito radami souhlasíme, protože zejména body 1 a 2 používáme už dlouho při testech plug-in hybridů.

1. Každodenní trasy dlouhé až 60 km: e-Mode

Hybridní vozy se rozjíždějí v elektrickém režimu a elektrický pohon využívají, dokud je v akumulátorech dostatečné množství elektrické energie. Poté začne pohon zajišťovat spalovací motor, aniž by musel řidič cokoli nastavovat nebo ovládat. Spalovací motor se připojí také v případech, kdy řidič požaduje vyšší výkon nebo po překročení určité rychlosti jízdy. „V případě modelu Leon e-Hybrid lze elektrický režim využívat až do rychlosti jízdy 130 km/h,“ říká Gerhard Lux, který ve společnosti SEAT nese odpovědnost za vývoj hybridních a elektrických pohonů. Lux dodává, že je „elektrický pohon vhodný pro každodenní jízdy dlouhé 50 až 60 kilometrů v městských oblastech i na dálnici. Tímto způsobem by byl vůz provozován vždy v elektrickém režimu".

SEAT Leon (2020)

2. Jízdy o celkové délce více než 60 km: Auto Hybrid

Pokud přesáhne celková délka jízd kapacitu sady akumulátorů, začne plnit svou funkci hybridní režim. Elektromotor již není upřednostňovaným zdrojem hnací síly. V tomto případě je nejlepší zadat cíl jízdy do navigačního systému, aby mohlo vozidlo optimalizovat činnost poháněcího ústrojí na základě vypočtené trasy. „V režimu ‚Auto Hybrid‘ využívá vůz elektrickou energii uloženou v akumulátorech s přihlédnutím k datům z navigačního systému. V městském provozu bude dávat přednost elektrickému pohonu, který na dálničních úsecích ustoupí na druhou kolej. Cílem je dojet do cíle s možností nabíjení s vybitými akumulátory,“ vysvětluje Gerhard. Na složitějších trasách s různými zastávkami určuje funkce „Intelligent Hybrid“ nejlepší kombinaci obou zdrojů hnací síly, aby se optimálně využila disponibilní elektrická energie.

3. Jízdy bez pevného plánu: Manual Hybrid

Život nelze vždy plánovat, a tak někdy dopředu nevíme, kam budeme muset se svým vozem dojet. V průběhu dne například musíme podniknout několik jízd při plnění svých pracovních úkolů, nebo se můžeme spontánně rozhodnout, že se vydáme na výlet. V těchto případech nabízí Leon e-HYBRID několik možností. „Na výběr máte tři možnosti: zachovat aktuální stav nabití, vybrat si minimální stav nabití, který nesmí být překročen, aby se mohl použít, až bude zapotřebí, nebo zvýšit stav nabití,“ říká Gerhard.

SEAT Leon (2020)

Podrobnější pohled na hybridní pohon

K tomu, abychom mohli maximálně využívat výhody hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení, je důležité dobře znát jeho konstrukci a funkci. Externě nabíjitelný hybridní pohon má veškeré součásti pohonu vozidla se spalovacím motorem i elektromobilu. Zdrojem hnací síly jsou dva různé motory. Jeden z nich spaluje palivo z palivové nádrže, zatímco elektromotor je napájen ze sady akumulátorů, která se nabíjí za jízdy rekuperací kinetické energie při zpomalování nebo po připojení vozidla k elektrické síti. „Motory mohou být v činnosti samostatně, pokud však řidič požaduje vyšší výkon, mohou pracovat i současně. U modelu Leon e-Hybrid je výsledkem kombinace obou motorů celkový nejvyšší výkon 204 k,“ říká vedoucí vývoje hybridních a elektrických pohonů ve společnosti SEAT.

Technické parametry SEAT Leon (2020) plug-in hybrid

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 642 × 1 800 × 1 448 mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/nafta)
Výkon150 kW, 204 koní
Baterie13 kWh
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze