Ve Francii začala stavba prvního závodu na recyklaci baterií z elektromobilů

Ve Francii začala stavba prvního závodu na recyklaci baterií z elektromobilů
Fotografie: Tesla Motors
  • Závod bude schopen recyklovat s účinností až 90 %
  • Za rok dokáže recyklovat až 200 tisíc autobaterií z elektromobilů

Lithium je hlavní a nezbytný materiál pro baterie do současných elektromobilů a nyní už nejen tato surovina musí být recyklovatelná podle evropských předpisů. Ve Francii proto podle sciencesetavenir.fr zahájili v Yvelines stavbu prvního pilotního závodu zaměřeného na recyklaci baterií z již vyřazených elektromobilů.

V červnu 2023 se Evropský parlament a členské státy Evropské unie dohodly na cílech materiálového využití a opětovného použití v sektoru baterií. 50 % lithia musí být obnoveno do roku 2027 a 80 % do roku 2031. Kobalt, měď, olovo a nikl musí dosáhnout míry obnovy 90 % do roku 2027 a 95 % do roku 2031. Proto se velcí hráči na trhu snaží vytvořit recyklační linky na vysloužilé baterie elektromobilů.

Kapacita závodu je až 200 tisíc autobaterií

Baterie podle současných odhadů mají životnost v elektromobilu zhruba 12 let, než klesne kapacita k 80 % v závislosti na jejich použití, a proto je na čase přemýšlet o jejich konci. Zejména proto, že používají tři cenné kovy, kterými je lithium, kobalt a nikl. Právě proto se těžařská skupina Eramet pustila do stavby továrny na recyklaci baterií z elektromobilů a spuštěna má být v roce 2027. Továrna bude umět z baterií získat až 90 % vzácných kovů a za rok zvládne recyklovat až 25 000 tun černé hmoty, což odpovídá až 200 000 automobilových baterií.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze