Server autonews.com informoval o zajímavých ambicích japonské Hondy, která má s elektromobilitou evidentně velké plány. Japonská automobilka konkrétně tvrdí, že její budoucí elektromobily budou do konce dekády schopné dojezdu působivých 998 km na nabití, což je přibližně dvojnásobek oproti tomu, co zvládají dnešní průměrné elektromobily.
Pomoci Hondě k tomu mají baterie s pevným elektrolytem (solid-state battery, někdy také označované jako polovodičové baterie), na nichž pracují i firmy jako například Samsung. Honda přitom konkretizuje, že oproti tradičním lithium-iontovým článkům nabízí mnoho výhod. Mezi ty nejzásadnější patří fakt, že jsou o 50 % menší, o 35 % lehčí a zřejmě také o 25 % levnější na výrobu. Mezi další výhody patří jejich bezpečnost a také fakt, že zvládají výrazně rychlejší nabíjení.
Jak dodává arenaev.com, Honda se však nespokojila s výhledem jen na 6 let dopředu, ale rovnou uvedla i cíl na rok 2040. Tím je dosáhnout dojezdu 1 249 km na nabití, což by v praxi znamenalo, že by většina řidičů nabíjela přibližně jednou za měsíc. Aby Honda mohla dosáhnout takto ambiciózních cílů, vybudovala pilotní výrobní zařízení v závodě Sakura v prefektuře Točigi severně od Tokia, které má prozkoumat udržitelné metody hromadné výroby polovodičových baterií a Japonci do ní investovali 43 miliard jenů (necelých 7 miliard korun). Testovací výroba má přitom začít už v lednu, ovšem je nutné dodat, že technologie ani zdaleka není připravena na masovou výrobu. Keiji Otsu, prezident společnosti Honda R&D Co, přesto sebejistě uvedl: „Naše baterie s pevným elektrolytem bude v éře elektromobilů zásadní změnou.“
Jednou z hlavních překážek je velikost prototypových bateriových článků, které jsou nyní 100krát menší, než je potřeba, aby je bylo možné použít v jakémkoli vozidle. „Musíme vyrobit náš prototyp baterie 100krát větší,“ řekl Takeshi Ueda, hlavní inženýr inovativního výzkumného centra v Honda R&D. „Pracujeme na tom, jak je dostat do fáze hromadné výroby,“ dodal.
Dálkové jízdy nejsou velký problém už s dnešní bateriemi. Ale to kličkování mezi nabíjením okolo ideálních 55% a potřebou dojezdu problém je.
Za mě 400km po dálnici kdykoli…super
U osobních vozů se nakonec standardní dojezd ustálí někde okolo 600-700 km, což bude už akceptovatelné i pro odpůrce BEV z pohledu dojezdu (i když většina z nich stějně takové vzdálenosti nejezdí). A bude to důležité i pro lidi, kteří nemají možnost nabíjet doma. Takto prostě jednou za 3 týdny až 4 týdny zajedou na UFC a za půl hodiny budou mít „načerpáno" na další měsíc.
Samozřejmě, že na trhu bude i pár modelů s dojezdem přes 1000 km, aby byli uspokojeni i „požírači" kilometrů, čili profese, které pro svoji činnost mají denní nájezd přes 700 km (i když takových je, myslím, minimum).
Co se týče té Hondy, tak pokud řeknou, že v roce 2030 budou mít 1000 km, tak v roce 2040 bych čekal, že budou tvrdit cca 1790 km.