V roce 2030 budeme mít elektromobily s dojezdem skoro tisíc kilometrů, zní z Hondy

21
V roce 2030 budeme mít elektromobily s dojezdem skoro tisíc kilometrů, zní z Hondy
Fotografie: Honda
  • Honda spoléhá na baterie s pevným elektrolytem
  • V roce 2040 chce dosáhnout dojezdu 1 249 km na jedno nabití

Server autonews.com informoval o zajímavých ambicích japonské Hondy, která má s elektromobilitou evidentně velké plány. Japonská automobilka konkrétně tvrdí, že její budoucí elektromobily budou do konce dekády schopné dojezdu působivých 998 km na nabití, což je přibližně dvojnásobek oproti tomu, co zvládají dnešní průměrné elektromobily.

Pomoci Hondě k tomu mají baterie s pevným elektrolytem (solid-state battery, někdy také označované jako polovodičové baterie), na nichž pracují i firmy jako například Samsung. Honda přitom konkretizuje, že oproti tradičním lithium-iontovým článkům nabízí mnoho výhod. Mezi ty nejzásadnější patří fakt, že jsou o 50 % menší, o 35 % lehčí a zřejmě také o 25 % levnější na výrobu. Mezi další výhody patří jejich bezpečnost a také fakt, že zvládají výrazně rychlejší nabíjení.

Jak dodává arenaev.com, Honda se však nespokojila s výhledem jen na 6 let dopředu, ale rovnou uvedla i cíl na rok 2040. Tím je dosáhnout dojezdu 1 249 km na nabití, což by v praxi znamenalo, že by většina řidičů nabíjela přibližně jednou za měsíc. Aby Honda mohla dosáhnout takto ambiciózních cílů, vybudovala pilotní výrobní zařízení v závodě Sakura v prefektuře Točigi severně od Tokia, které má prozkoumat udržitelné metody hromadné výroby polovodičových baterií a Japonci do ní investovali 43 miliard jenů (necelých 7 miliard korun). Testovací výroba má přitom začít už v lednu, ovšem je nutné dodat, že technologie ani zdaleka není připravena na masovou výrobu. Keiji Otsu, prezident společnosti Honda R&D Co, přesto sebejistě uvedl: „Naše baterie s pevným elektrolytem bude v éře elektromobilů zásadní změnou.

Fotografie ze závodu Sakura v prefektuře Točigi, kde mají už od ledna z linek sjíždět první baterie s pevným elektrolytem

Jednou z hlavních překážek je velikost prototypových bateriových článků, které jsou nyní 100krát menší, než je potřeba, aby je bylo možné použít v jakémkoli vozidle. „Musíme vyrobit náš prototyp baterie 100krát větší,“ řekl Takeshi Ueda, hlavní inženýr inovativního výzkumného centra v Honda R&D. „Pracujeme na tom, jak je dostat do fáze hromadné výroby,“ dodal.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
I SS baterie se nedoporučuje nabíjet na 100% ani nabíjet do nuly. Dojezd 1000km wltp tak znamená dojezd zhruba 400km v zimě v tomto režimu. Já to považuju tak akorát hodnotu. Takže ne, 1000km wltp opravdu není blbost a není to pro dálkové jízdy. Jen to kompenzuje to pomalé nabíjení proti tankování.

Dálkové jízdy nejsou velký problém už s dnešní bateriemi. Ale to kličkování mezi nabíjením okolo ideálních 55% a potřebou dojezdu problém je.

Za mě 400km po dálnici kdykoli…super
Miroslav Krejci
Miroslav Krejci
Myslím, že takto výkonné bateriové články (myšlen dojezd) jsou důležité zejména pro dálkovou kamiónovou dopravu a dálkové autobusy. Tam bude mít toto nasazení ten zásadní vliv na rozvoj el. pohonu. Také dodávky s těmito dojezdy plně nahradí ty dnešní i u kurýrních služeb.
U osobních vozů se nakonec standardní dojezd ustálí někde okolo 600-700 km, což bude už akceptovatelné i pro odpůrce BEV z pohledu dojezdu (i když většina z nich stějně takové vzdálenosti nejezdí). A bude to důležité i pro lidi, kteří nemají možnost nabíjet doma. Takto prostě jednou za 3 týdny až 4 týdny zajedou na UFC a za půl hodiny budou mít „načerpáno" na další měsíc.
Samozřejmě, že na trhu bude i pár modelů s dojezdem přes 1000 km, aby byli uspokojeni i „požírači" kilometrů, čili profese, které pro svoji činnost mají denní nájezd přes 700 km (i když takových je, myslím, minimum).
Danny Czech
Danny Czech
Naposledy upraveno: 8. 12. 07:14
Jako Hondě a Toyotě nevěřím, co se týče jejich cílů vůbec nic. Ale když to vezmeme tak nějak selským rozumem. Běžná Tesla Model 3 má dojezd 400 km dle WLTP. V bateriích žádné skokové zlepšení fakt nečekám, ale vidím, že každým rokem se současné baterie zlepšují cca o 5-7%. Takže kdybychom si vzali tu Teslu jako base line, tak v roce 2030 bude mít dojezd 567 km a v roce 2040 to bude 1016 km.

Co se týče té Hondy, tak pokud řeknou, že v roce 2030 budou mít 1000 km, tak v roce 2040 bych čekal, že budou tvrdit cca 1790 km.
Roman P
Roman P
Vtipné je, že jste jako úvodní fotku zvolili Hondu e, která oplývá vším možným (mě osobně se moc líbí), jen ne tím dojezdem ;) Ale mám pochopení, Honda nic jiného nemá.. Další point bych měl k tomu dojezdu. K čemu 1200km, když úplně stačí těch 300-500, nabíječky beztak budou na každém kroku a nabíjení bude rychlé. Baterka by se zlevnila a auto zůstalo mnohem lehčí = levnější, menší opotřebení náprav atd.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze