Aktuální generaci malého křížence hatchbacku a MPV, Hondu Jazz, resp. Jazz Crosstar, jsme testovali několikrát. Měli jsme ji v obecném testu, testovali jsme i letní spotřebu a zimní spotřebu. Ukázalo se, že u hybridního systému pod kapotou Hondy Jazz je velký rozdíl ve spotřebě mezi tím, když máte topení vypnuté a zapnuté. Celkový pohled pak ukázal, že Honda Jazz Crosstar je praktickým malým vozem.
Jak funguje hybridní pohon crossoveru Honda Jazz Crosstar e:HEV – Popis principu hybridního systému Honda e:HEV, který má pod kapotou Jazz Crosstar
Technické parametry Honda Jazz (2020) Crosstar Executive
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 090 × 1 725 × 1 966 mm, 1 300 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 253 Nm |
Nádrž | 40 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 3,9 l / 100 km |
Cena od | 609 900 Kč |
Tento malý hybrid má ale jednu vlastnost společnou s některými elektromobily, byť takových elektromobilů na trhu ubývá. Má poměrně nízkou maximální povolenou hmotnost pro přívěs omezenou na 500 kg. Tažné zařízení tak lze využít alespoň na nosič jízdních kol. Když se mi naskytla příležitost otestovat Hondu Jazz právě s nosičem kol, rozhodl jsem se otestovat spotřebu samotného auta v porovnání s nosičem kol a jízdním kolem za autem.
Obecně platí, že umístění jízdního kola za autem má menší dopad na aerodynamiku. Pokud máte kola na střeše, nejenže to více zvýší čelní plochu, ale zároveň to zpravidla více naruší obtékání vzduchu okolo auta. Ale i kola za autem, byť jsou v „závětrném pytli“, aerodynamiku zhorší. O kolik se tedy zvýší spotřeba auta? To jsem vyzkoušel na kombinovaném okruhu pro test Zaostřeno na spotřebu.
Tento okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Hondy Jazz Crosstar bez nosiče kol ukázal velmi pěknou spotřebu 4,1 l/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu bez jízdního kola při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 2,9 l/100 km, protože při této rychlosti Honda často jede jen na elektřinu. Při „stodesítce“ na rychlostní silnici ukázal palubní počítač už 4,8 l/100 km, což je ale pořád velmi pěkný výsledek, a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba stoupla téměř o další dva litry na 6,7 l/100 km.
Jakou spotřebu má Honda Jazz Crosstar s jízdním kolem za sebou?
Podruhé jsem stejný okruh jel s jízdním kolem za autem a spotřeba překvapivě nebyla výrazně vyšší. Palubní počítač ukázal o pouhé 3 desetiny litru více, tedy 4,4 l/100 km. Lze ovšem očekávat, že s ve vyšších rychlostech bude rozdíl větší. Vyzkoušel jsem tedy spotřebu při ustálených rychlostech i s jízdním kolem za sebou. Při 90 km/h vyšla spotřeba na 3,3 l/100 km, ve 110 km/h to bylo 5,5 l/100 km a při dálniční rychlosti už spotřeba vyšla na 7,3 l/100 km.
Honda Jazz Crosstar e:HEV | Spotřeba bez jízdního kola (l/100 km) | Spotřeba s jízdním kolem (l/100 km) | Rozdíl (l/100 km) | Rozdíl (%) |
---|---|---|---|---|
Kombinovaný okruh | 4,1 | 4,4 | 0,3 | 7,3 |
90 km/h | 2,9 | 3,3 | 0,4 | 13,8 |
110 km/h | 4,8 | 5,5 | 0,7 | 14,6 |
130 km/h | 6,7 | 7,3 | 0,6 | 9,0 |
Zajímavé je, že při dálniční rychlosti je rozdíl ve spotřebě s nosičem kole a bez něj trochu menší než při 90 km/h a 110 km/h. To ale může být dané hybridním systémem Hondy, který má pouze jeden stálý převod mezi spalovacím motorem a koly a ve vyšších rychlostech používá převážně ten, zatímco v nižších rychlostech používá i sériový hybridní systém a pod cca 70 km/h už pouze ten. Každopádně, většina elektromobilů má pouze jeden převod, takže tam lze očekávat, že křivka navýšení spotřeby vlivem jízdního kola za autem bude s rychlostí stoupající.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz