V dohledné době se elektromobilita rozhodně neprosadí všude. Třeba v Rusku

V dohledné době se elektromobilita rozhodně neprosadí všude. Třeba v Rusku
2
  • V lednu roku 2017 jezdilo v Rusku podle statistik pouze 920 elektromobilů, ke stejnému datu letošního roku už jich bylo 3 600
  • V roce 2017 bylo v Moskvě pouze 32 nabíjecích stanic, dalších 20 jste mohli najít v Petrohradu
  • V Moskvě i v Petrohradu mají majitelé elektrických aut parkovaní v centru města zdarma
  • Důvodem malé poptávky po elektromobilech je i nízká cena za pohonné hmoty

O elektromobilitě se často mluví ve spojení se zeměmi, jako je Holandsko nebo Norsko. Tedy se státy, kde se elektromobilitě daří, ať už je to ovlivněno čímkoli. Na světě je však hned několik zemí, které jsou v porovnání s tím, o jak velké trhy jde, opravdu pozadu. Vlastně není fér říci, že jsou pozadu, jen v nich elektromobilita jako taková není tak podporována a rozšířit jí bude opravdu běh na dlouhou trať. Jedním z takových států je Indie, které jsme se už věnovali. Podobný scénář je však i v 10. největším automobilovém trhu: Rusku. Jak je na tom tento stát s elektromobilitou, kolik elektrických aut zde jezdí a jak je na tom infrastruktura?

Dopravní zácpa v Moskvě

Podle webu autostat, jak informuje eurasianetwork.eu, bylo k prvnímu lednu 2019 v Rusku registrováno 3 600 elektromobilů. V červenci roku 2018 to bylo pouze 2 530 a prvního ledna roku 2017 dokonce jen 920 elektromobilů. Pokud by vás náhodou napadlo si říci, že to vlastně není tak malé číslo, je potřeba si uvědomit, že jenom Moskva má podle oficiálních statistik okolo 12 milionů obyvatel. Neoficiální statistiky však hovoří o číslu převyšujícím 20 milionů. Podle aktuálních statistik žije v Rusku lehce přes 145 milionů obyvatel.

Z elektromobilů je největší šance potkat Nissan Leaf, kterých v Rusku jezdí 1 813, následuje Mitsubishi i-MiEV s 294 kusy a v závěsu je Tesla Model S s 202 kusy. Modelů X v Rusku jezdí 88 a dále můžete potkat i BMW i3, Renault Twizy, LADU Elladu či AvtoVAZ. Zhruba čtvrtina všech elektrických vozidel, konkrétně 23,3 procent, je registrovávána v Primorském kraji, který se nachází u Azovského moře, zhruba 151 kilometrů od Krasnodaru. Jedná se o teplejší oblast Ruska, kde panují teploty v rozmezí 15 až 24 stupňů Celsia.

Registrované elektromobily Nissan Leaf Mitsubishi i-MiEV Tesla Model S Tesla Model X
Počet 1 813 kusů 294 kusů 202 kusů 88 kusů

Důvodem tak malého počtu elektromobilů je například špatná infrastruktura nabíjecích stanic, ale také cenově dostupné pohonné hmoty. Tak velký trh, jako je Rusko, potřebuje propracovanou síť nabíjecích stanic. Však místní lidé zde mají trošku jiný metr na to, co přesně znamená dlouhá cesta. Zatímco v ČR cca 460 kilometrů (například z Plzně do Prahy přes Brno) znamená cestu prakticky přes celou republiku, tak v Rusku tuto vzdálenost jezdí spousta lidí na své chalupy či za rodinou. I proto energetická společnost Rosseti vyvíjí a implementuje síť nabíjecích stanic už od roku 2012. Upřímně jim to ale zrovna dvakrát dobře nejde. V roce 2017 bylo v Moskvě zhruba 32 veřejných nabíjecích stanic. V květnu stejného roku jich bylo dalších 20 v Petrohradě a pár dalších jste mohli najít ve městech, jako je Čeljabinsk nebo Krasnodar. Níže se můžete podívat na mapu nabíjecích stanic v Moskvě pomocí ruského vyhledávače Yandex a webového portálu Chargemap.

Nabíjecí stanice v Moskvě

Když se vrátím k ceně pohonných hmot, tak průměrná cena za jeden litr Naturalu 95 byla počátkem letošního roku lehce nad hranicí 16 Kč, nyní je lehce pod touto hranicí. I to je důvod, proč v Rusku můžete potkat nespočet automobilů s velkými motory. Však také Moskva patří dlouhodobě k městům, kde se prodává nejvíce luxusních aut na světě. Některé statistiky hovoří o tom, že tomuto žebříčku dokonce vévodí. Zpět ale k elektromobilitě.

Od roku 2017 sice udělalo Rusko ve světě elektromobility poměrný velký skok, ale na počet obyvatel a na kupní sílu tohoto státu je to stále opravdu úsměvný počin. Ostatně si stačí chvilku popovídat s lidmi, kteří mají rádi automobilový svět a ihned se dozvíte, že pokud potkáte Teslu, tak máte důvod k oslavě. Ruský trh je opravdu jiný a ačkoli můžete narazit na články o tom, jak různé společnosti staví nabíjecí stanice, tak jich stále není mnoho, a to i přesto, že novou nabíjecí stanici tento týden otevřela společnost ENEL. Stalo se tak konkrétně ve Skolkově inovačním centru (občas se mu přezdívá ruské Silicon Valley), jenž se nachází na západní straně Moskvy. Nabíjecí stanice je vybavena nabíjecím standardem CCS Combo a CHAdeMO o výkonu 50 kW a nechybí ani standard Mennekes s výkonem 43 kW.

Pokud vás napadlo, že elektromobilita není v Rusku podporovaná, tak to není pravda. Například úřady v Moskvě v roce 2016 rozhodly, že majitelé elektrických vozidel mají parkování v centru Moskvy zdarma. A rozhodně nejde o malou finanční úsporu. Podobné výhody mají majitelé elektromobilů v Petrohradu. Ruská vláda v červenci roku 2016 zrušila i clo na dovoz elektromobilů a daňová sazba byla snížena z 15 na 5 procent. Než se elektromobilita prosadí masověji, bude to rozhodně trvat. Existují výjimky, jako je Norsko, kde je elektromobilita velmi dotovaná. Trvat to bude nejen v Rusku, ale jistě také i v České republice. Semyon Shkarupo, postgraduální student Státní univerzity v Tomsku, který pracuje na vývoji elektromobilní dopravy, se také domnívá, že úplné nahrazení benzínových automobilů elektrickými vozidly v ruských městech bude trvat roky, možná dokonce desetiletí.

Diskuze ke článku
spartakijadnik
samozřejmě že v rusku se elektromobilita 50 let neprosadí když tam nefaká ani demogracie
Pavel
No nechci nic říkat ale ten váš příklad cesty 460km z Plzně do Prahy přes Brno fakt trochu nedává smysl ????????????????

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze