Úžasná stíhací jízda vynesla Jaguaru vítězství, Mercedes a Venturi v problémech

Úžasná stíhací jízda vynesla Jaguaru vítězství, Mercedes a Venturi v problémech
Fotografie: Formule E
  • Špatný start sezóny je zažehnán, Jaguar si po startu z hloubi pole dojel pro vítězství
  • Skvěle rozjetý závod měl v Římě i Mercedes, po úspěšné kvalifikaci se ale musel spokojit jen s bednou
  • Nedařilo se ani Venturi, přesto se monacký tým udržel mezi jezdci v čele
  • Seriál pokračuje v neděli druhým římským závodem

Byl favorizován, pasován mezi hlavní adepty na zisk některé z trofejí. Před startem letošní sezóny byly cíle britského Jaguaru proklatě vysoko. Jenže úvod ročníku týmu nevyšel podle představ a v prvních třech závodech získali oba jeho piloti v součtu pouhých 13 bodů. Řím je však destinací, kde se Jaguaru v posledních letech daří, a tak sem přicestoval s jasnou vidinou povedeného restartu sezóny.

Dopolední kvalifikace na první Řím ePrix odhalila, že tempo jeho vozy skutečně mají. Jenomže jak Mitch Evans, tak zejména Sam Bird doplatili na provoz na trati při závěrečných pokusech skupiny A a ani jeden se do duelové fáze neprobojoval. Na startu závodu pilotům patřilo 9., respektive 13. místo. Nakonec si ambiciózní Jaguar zásluhou skvělé stíhací jízdy Evanse dojel pro vítězství. Bird i přes komplikace v prvním kole dokončil na pátém místě.

Sestřih kvalifikace

Kvalifikace jako by v letošním roce patřily jednomu týmu. Mercedes před příjezdem do Říma ovládl dvě ze tří sekcí a svou formu v dopoledních kvalifikačních rozjížďkách potvrdil i v prvním víkendovém klání. Pole position pro sebe získal Stoffel Vandoorne, který si ve finálové jízdě poradil s Robinem Frijnsem. Formu Mercedesu pak třetím místem korunoval úřadující mistr světa Nyck de Vries. Boj o pozice na startu závodu se nevydařil lídrovi celkového pořadí Edoardo Mortarovi, který nedokázal postoupit ze skupiny. Patřila mu startovní pozice číslo 11, což něho učinilo nejhůře startujícího hlavního protagonistu šampionátu.

Start nejlépe vyšel již zmiňovanému Evansovi, který dokázal předjet obě Porsche hned v úvodních metrech a ještě před kolizí a vyjetím zpomalovacího vozu mu patřila sedmá příčka. V kolizi v úvodním kole byli zapleteni až jezdci z druhé desítky, tedy i Bird. Osudnou se jim stal nájezd do sedmé zatáčky. Za viníka nehody byl označen lídr šampionátu Edoardo Mortara, jenž od ředitelství závodu vyfasoval penalizaci 5 sekund. Nejvíce postiženým byl však Günther, který byl nucen ze závodu odstoupit.

Po restartu závodu se strhl dramatický boj na vedoucích pozicích. Dlouho se zdálo, že přetahovanou nakonec nejlépe zvládne jeden z dvojice Vandoorne a Frijns, kteří se na čele závodu pravidelně střídali. Jenomže ani jeden se nedokázal vzdálit smečce pilotů za nimi. V té se pohyboval i Evans, který navíc vhodně zvolenou taktikou pozdní aktivace druhého útočného módu dokázal dovést své snažení až na samý vrchol. Oproti zbytku pole měl i drobně navrch co do pošetřené energie, svým pronásledovatelům se proto začal vzdalovat. Na cílovou pásku si nakonec přivezl pohodlný náskok necelých 6 sekund.


O pozice na stupních vítězů se strhl boj mezi šesticí jezdců, v níž byli Frijns, Vandoorne, Vergne, Bird, da Costa a Mortara. V cíli dělily druhého a sedmého pilota pouhé tři sekundy. Nejšťastnějším se nakonec stal nizozemec Frijns ve službách Envision Racing, jenž vyrovnal svůj výsledek z Rijádu. Třetí místo s problémy uhájil vítěz kvalifikace Vandoorne. Následovali Vergne, Bird, Mortara a da Costa. Po započítání 5sekundového trestu se ale Mortara propadl o pozici níže.

Už v polovině vyměřeného času začal ztrácet Mercedes Nycka de Vriese. Nejprve se propadl na konec bodované desítky a ze závodu v jeho úplném závěru dokonce odstoupil pro blíže nespecifikované problémy. Závod se opět nevyvedl Nissanu, jehož barvy po incidentu v prvním kole hájil už jen Sébastien Buemi. Šampion 2. sezóny skončil na 16. místě. Výsledkové procitnutí nezaznamenal ani nováček António Giovinazzi. Před domácím publikem se prezentoval nejslabším výkonem ze všech jezdců.


Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 10/10
Nejlepší pilot: Mitch Evans
Největší smolař: Jake Dennis
Číslo závodu: 3/4, počet vítězných kvalifikací v letošním roce (Mercedes)
Nejlepší nováček: Oliver Askew, 14. místo
Za očekáváním: Porsche

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. Mitch Evans Jaguar TCS Racing - 25
2. Robin Frijns Envision Racing +5,703 s 18
3. Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ +6,966 s 18
4. Jean-Éric Vergne DS Techeetah +7,553 s 12
5. Sam Bird Jaguar TCS Racing +7,877 s 10
6. António Félix da Costa DS Techeetah +8,971 s 8
7. Edoardo Mortara RokIt Venturi Racing +13,356 s 6
8. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche +14,216 s 4
9. Nick Cassidy Envision Racing +14,543 s 3
10. André Lotterer TAG Heuer Porsche +19,339 s 1
11. Lucas di Grassi Rokit Venturi Racing +19,731 s
12. Alexander Sims Mahindra Racing +24,758 s
13. Jake Dennis Avalanche Andretti +25,029 s
14. Oliver Askew Avalanche Andretti +28,039 s
15. Sérgio Sette Camara Dragon / Penske Autosport +28,645 s
16. Sébastien Buemi Nissan e.Dams +28,865 s
17. Oliver Turvey NIO 333 Racing +58,372 s
18. Antonio Giovinazzi Dragon / Penske Autosport +67,231 s
19. Dan Ticktum NIO 333 Racing +79,306 s
20. Nyck de Vries Mercedes-Benz EQ DNF
21. Oliver Rowland Mahindra Racing DNF
22. Maximilian Günther Nissan e.Dams DNF

Ve vedení se i tomto závodě přes nepříliš velkolepé vyhlídky udržel dosavadní lídr Edoardo Mortara. Na druhého Vandoorna má náskok 3 bodů, který na třetího Frijnse získal i povedenou kvalifikací náskok 4 bodů. To týmová soutěž doznala změn a ve vedení se objevil Mercedes před druhým Venturi. Třetí příčku i nadále hájí Porsche.

Další závod je na programu již v neděli na témže okruhu. Kvalifikace startuje v 10:30 našeho času a samotná ePrix pak ve 14:30.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze