Obrovskou bodovou vzpruhu si po tomto víkendu z Říma odveze tým Jaguaru, obzvláště pak Mitch Evans. Australan po vítězném sobotním tažení předvedl své umění i v neděli. Do Itálie přitom přicestoval s pouhým bodem na svém kontě. Do dalšího závodu naopak půjde jako jeden z hlavních vyzyvatelů lídra šampionátu.
🏆🏆 MITCH WINS THE ROME E-PRIX DOUBLE HEADER 🏆🏆
— Jaguar TCS Racing (@JaguarRacing) April 10, 2022
🇮🇹🇮🇹🇮🇹#ReimagineRacing pic.twitter.com/cARLXeUK8m
Ačkoliv převaha Jaguaru byla jasně viditelná už v sobotním závodě, nedělní kvalifikace opět nepřinesla kýžené umístění na pole position. Oba jeho jezdce navíc proti sobě svedl už čtvrtfinálový duel. Lépe z něho vyšel včerejší vítěz Evans a postavil se na čtvrté místo před kolegu Sama Birda. Nejvýhodnější pozici na startu si vyjel dvojnásobný šampion Jean–Éric Vergne z DS Techeetah. Celkově už zaznamenal svou 14. pole position v kariéře pilota Formule E a v tomto ohledu je historicky nejúspěšnějším jezdcem. Ve finále nedal šanci Jakeu Dennisovi. Opět se nevedlo jezdcům Venturi. Lídr seriálu Edoardo Mortara zaznamenal pouze 11. nejrychlejší čas, týmový kolega Lucas di Grasi až 12.
Evansovo vítězství se zrodilo až v závěru a znovu v tom hrála roli riskantně zvolená strategie pozdní aktivace útočného módu. Spolu s týmem se dokonce vystavil potenciální penalizaci za neučinění aktivace včas. Tento krok ovšem vyplynul i ze situace, kdy se na trati pohyboval safety car, a aktivace módu proto nedávala příliš smysl. Pravidla přitom nařizují, že pilot musí využít útočný mód, a musí se tak stát před uplynutím vyměřeného času závodu. Naneštěstí pro Jaguar, stejně jako v sobotu, nastavilo ředitelství závodu v důsledku předešlých nehod základní část o dalších 5 minut. První pozici si proto Evans vyjel posléze s extra energií a pouhých pár minut před koncem.
HOLD THAT THOUGHT! @mitchevans_ takes the lead of the #RomeEPrix once again 🚀
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 10, 2022
🇮🇹 2022 #RomeEPrix | @JaguarRacing https://t.co/EHTFNsTbLy pic.twitter.com/2X0NyLsiMv
Stejně jako sobota, i neděle nabídla mnoho dramatických okamžiků na čele závodu. Ve vedení se vystřídala hned pětice jezdců. Nakonec nejlépe za Evansem dojel Vergne, jenž si na zádech přivezl včera druhého rychlíka Robina Frijnse. K prvnímu vítězství ve Formuli E měl nakročeno i André Lotterer, nicméně jízda „na údržbu“ v závěrečných minutách jej dost možná o tento cenný primát připravila. Cílem závodu projel na solidním čtvrtém místě. Vysoko po startu z hloubi pole se pohyboval i druhý Virgin Nicka Cassidyho. Útok na nejlepší pětku mu ale moc nevyšel. V zatáčce číslo 7 zkusil předjížděcí manévr na Birda, který zase útočil na Stoffela Vandoorna. Všichni tři byli ve vzájemném kontaktu, nicméně jen Vandoorne dokázal ze souboje odjet bez větších ztrát a nakonec skončil na pátém místě. Cassidy ani Bird cíl závodu neviděli.
Safety car is deployed once again!@NickCassidy_ hits the barriers following an incident but manages to get the car going again 👏
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 10, 2022
Follow LIVE timing 👉 https://t.co/UA9ig2D3Mc
🇮🇹 2022 #RomeEPrix pic.twitter.com/iPo8n2OySh
Velký kredit za převedenou jízdu patří Oliveru Turveymu. Kvalifikace mu vůbec nevyšla, ale po startu z 20. příčky se dokázal prosmýknout na konečné sedmé místo. Získal tak první letošní body pro čínský tým NIO 333. Nepovedený víkend naopak zaznamenal Edoardo Mortara a Venturi. Po skvělém rozjezdu sezóny přicházejí hubenější výsledky a ten dnešní navíc pokazila jezdecká chyba. Švýcar přehnal nájezd do zatáčky a bokem auta narazil do betonové zdi. Náraz nevydržela hnací hřídel.
Sestřih kvalifikace
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 10/10
Nejlepší pilot: Mitch Evans
Největší smolař: Jake Dennis
Číslo závodu: 50, tolik bodů si odváží Mitch Evans z dvojzávodu v Římě
Nejlepší nováček: Oliver Askew, 10. místo
Za očekáváním: Andretti Avalanche
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | - | 25 |
2. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | +0,584 s | 21 |
3. | Robin Frijns | Envision Racing | +1,606 s | 16 |
4. | André Lotterer | TAG Heuer Porsche | +2,093 s | 12 |
5. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ | +2,756 s | 10 |
6. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +4,655 s | 8 |
7. | Oliver Turvey | NIO 333 Racing | +7,097 s | 6 |
8. | Lucas di Grassi | Rokit Venturi Racing | +8,680 s | 4 |
9. | Sébastien Buemi | Nissan e.Dams | +8,796 s | 2 |
10. | Oliver Askew | Avalanche Andretti | +10,429 s | 1 |
11. | Dan Ticktum | NIO 333 Racing | +11,130 s | |
12. | Maximilian Günther | Nissan e.Dams | +11,221 s | |
13. | Sérgio Sette Camara | Dragon / Penske Autosport | +12,309 s | |
14. | António Félix da Costa | DS Techeetah | +13,134 s | |
15. | Nyck de Vries | Mercedes-Benz EQ | +14,207 s | |
16. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | DNF | |
17. | Nick Cassidy | Envision Racing | DNF | |
18. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | DNF | |
19. | Alexander Sims | Mahindra Racing | DNF | |
20. | Oliver Rowland | Mahindra Racing | DNF | |
21. | Antonio Giovinazzi | Dragon / Penske Autosport | DNF | |
22. | Edoardo Mortara | RokIt Venturi Racing | DNF |
Šampionát jezdců po dvojzávodě v Římě vede Vergne. Jeho nejbližšími pronásledovateli jsou Frijns, Vandoorne a Evans. Dosavadní lídr Mortara se propadl až na pátou příčku. Stále stejný obrázek naopak nabízí tabulka týmové soutěže. Vede Mercedes s drobným náskokem před Porsche a DS Techeetah.
Další ePrix je naplánována na poslední dubnový den. Jede se 30. dubna na ikonickém okruhu v Monte Carlo. Ještě předtím nás ale čeká vzrušující odhalení nadcházející třetí generace formulí. To se uskuteční v Monaku dva dny před závodem v místním Yacht Clubu.