Pilot Mercedesu Stoffel Vandoorne ukončil roční čekání na vítězství ve Formuli E a prvenstvím v ePrix Monaka se posunul i do čela celého šampionátu. Do závodu Belgičan vyrazil ze čtvrté pozice, přičemž jemu i týmu se zpočátku dařilo lépe hospodařit s energií než jezdcům před ním, kterými byli Mitch Evans, Pascal Wehrlein a Jean–Éric Vergne. Zejména vítěz kvalifikace i předešlých dvou závodů Evans z Jaguaru musel být při volbě tempa obezřetný. Ještě před polovinou vyměřeného času závodu Australan ztrácel oproti zbytku pole 4 % energie, což v Monaku činí jedno ujeté kolo navíc.
A message from today’s race winner👇
— Mercedes-EQ Formula E Team (@MercedesEQFE) April 30, 2022
‘And now it’s time to celebrate.’
Enjoy your day, @svandoorne!🥳#WeDriveTheCity #MonacoEPrix #ABBFormulaE pic.twitter.com/0edyGjbyHO
Vandoornův postup do vedení v závodu měl ale více faktorů. Tím zřejmě nejdůležitějším se ukázalo být dobré načasování při aktivacích útočného módu. Viditelně frustrovaný Evans nebyl schopen pošetřit část energie a o pozici jej nejdříve připravil Vergne a posléze i Wehrlein, kterému netrvalo dlouho a dostal se do vedení. V tu chvíli mělo Porsche nejslavnější městský závod rozjetý perfektně. Krátce na to však přišly technické peripetie v zatáčce Mirabeau a konec nadějí na druhé vítězství ve Formuli E.
Nic nenasvědčovalo tomu, že by tento incident narušil běh závodu. Spousta jezdců tomu uvěřila natolik, že si dojela pro útočný mód. Jenomže Wehrlein zastavil svůj monopost na výjezdu z tunelu a vedení závodu bylo nuceno vyhlásit plnou žlutou fázi, kdy musí jezdci zpomalit na 50 km/h. To nahrálo do karet Vandoornovi, který si extra energii pošetřil na později.
O další narušení průběhu závodu se nedlouho poté a necelou čtvrthodinu před koncem postarala dvojice André Lotterer–Oliver Rowland. Boj o pátou příčku nedopadl dobře ani pro jednoho, když oba kolidovali v nájezdu do první zatáčky Sainte Devote. Na trať byl vyslán zpomalovací vůz. Nastalá situace pomohla Evansovi sjet náskok na Vandoorna, který v tu dobu vedl s náskokem 3,5 sekundy. Evans je navíc znám svými pozdním využíváním útočného módu. V tomto případě mu ale nebyl nic platný. Nejprve se při jeho aktivaci propadl na čtvrté místo a i když se dokázal dostat zpět na druhou pozici, Vandoorne byl daleko a nad jeho síly. Třetí příčku nakonec těsně uhájil Vergne před dotírajícím Robinem Frijnsem a svým kolegou z DS Techeetah Antoniem Félixem da Costou.
Rivals on track, respect off it. 🤝
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 30, 2022
🇲🇨 2022 #MonacoEPrix pic.twitter.com/kugIqIlqCH
Možnost poprat se o nejvyšší pozice stejně jako Vergne ztratil i Lucas di Grassi. Pro jezdce domácího týmu Venturi tak zbylo až šesté místo v cíli závodu. Jeho stájový kolega Edoardo Mortara předvedl neuvěřitelnou stíhací jízdu, kdy se proháčkoval ze 16. místa na startu až do nejlepší desítky. Krátce před cílem ale pro mechanický problém musel odstavit svůj vůz. Podobně impresivní výkon předvedl i Nick Cassidy, který se dokázal posunout o 11 pozic výše. Skokanem závodu se přesto stal někdo jiný. Největší progres z 22. místa na startu na konečné 8. místo v cíli zaznamenal Sébastien Buemi z Nissanu.
Sestřih závodu
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 10/10
Nejlepší pilot: Mitch Evans
Největší smolař: Pascal Wehrlein
Číslo závodu: 1, rok Stoffel Vandoorne čekal na další vítězství ve Formuli E
Nejlepší nováček: Daniel Ticktum, 12. místo
Za očekáváním: Mahindra Racing
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ | - | 25 |
2. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +1,285 s | 21 |
3. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | +3,293 s | 15 |
4. | Robin Frijns | Envision Racing | +3,467 s | 13 |
5. | António Félix da Costa | DS Techeetah | +3,952 s | 10 |
6. | Lucas di Grassi | Rokit Venturi Racing | +8,133 s | 8 |
7. | Nick Cassidy | Envision Racing | +15,273 s | 6 |
8. | Sébastien Buemi | Nissan e.Dams | +17,773 s | 4 |
9. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +17,820 s | 2 |
10. | Nyck de Vries | Mercedes-Benz EQ | +18,283 s | 1 |
11. | Alexander Sims | Mahindra Racing | +19,350 s | |
12. | Dan Ticktum | NIO 333 Racing | +19,756 s | |
13. | Sérgio Sette Camara | Dragon / Penske Autosport | +22,894 s | |
14. | Antonio Giovinazzi | Dragon / Penske Autosport | +22,987 s | |
15. | Oliver Turvey | NIO 333 Racing | +23,198 s | |
16. | Oliver Askew | Avalanche Andretti | +23,432 s | |
17. | Maxmilian Günther | Nissan e.Dams | +39,668 s | |
18. | Edoardo Mortara | Rokit Venturi Racing | DNF | |
19. | Oliver Rowland | Mahindra Racing | DNF | |
20. | André Lotterer | TAG Heuer Porsche | DNF | |
21. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | DNF | |
22. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | DNF |
Šestý závod aktuálně probíhající sezóny nepřinesl změnu v bodovací soutěži týmů. I nadále vede Mercedes. Naopak nadále se propadá Venturi, kterému aktuálně patří až pátá pozice. Na jeho úkor se tak výše posunuly týmy DS Techeetah, Jaguar a Envision. Situace mezi jezdci je daleko dramatičtější, přičemž začíná se profilovat čtveřice nejsilnějších jezdců, která si začíná budovat vcelku slibný náskok před ostatními. Vede již zmiňovaný Vandoorne před Vergnem, Evansem a Frijnsem. Mezi Vandoornem a Frijnsem je rozdíl pouhých 10 bodů. Pátý Mortara na lídra ztrácí už 32 bodů.
Další pokračování je naplánováno za 14 dní, kdy se pojede dvojzávod na berlínském letišti Tempelhof.
After @JeanEricVergne scored 15 points in Monaco, French drivers have become only the second nation to have scored over 1,500 points in #FormulaE. pic.twitter.com/z6Yfyb0Nls
— Formula E Stats (@FormulaEStats) April 30, 2022