První vodíková nádrž se dvěma samostatnými pumpami. Jedna pro nové vodíkové autobusy DPO, druhá pro všechny ostatní zákazníky s vozidly na vodík. Plnička by mohla stát už v příštím roce jako součást autobusových garáží na Hranečníku. Kapacita až 15 naplněných autobusů denně, každý zhruba 35 kilogramy vodíku za přibližně 5 minut. Ke své dlouho diskutované a připravované vodíkové budoucnosti udělal DPO tímto výběrovým řízením další zásadní krok.
„Vodík je zcela jistě palivem budoucnosti. Jediným (v uvozovkách) odpadem při jeho používání je vodní pára, tedy čistá voda. Takže je to 100% bezemisní zdroj. Navíc rychlostí plnění i možnostmi dojezdu se vyrovná CNG autobusům, v tomto ohledu tak poráží i elektrobusy,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.
V příštím roce by se v ostravských ulicích mohly objevit vodíkové autobusy! Dopravní podnik vypsal tendr na vodíkovou plničku. Ta by mohla být součástí autobusových garáží na Hranečníku. Kapacita až 15 autobusů denně, každý cca 35 kg vodíku za 5 minut... https://t.co/A2wUcPaFpO pic.twitter.com/mbCpKEyQmV
— Ostrava (@Ostrava_cz) February 24, 2022
„Nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD je jedním z opatření Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), který byl nedávno schválen zastupitelstvem města. Ostrava se jím zavázala snížit do roku 2030 produkci emisí CO2 o 55 % v porovnání s rokem 2000 a pokračující ekologizace veřejné dopravy je jeho důležitou komponentou. Samozřejmě dnes ještě nelze s úplnou jistotou tvrdit, že se vodíkový pohon v budoucnu prosadí v masovém měřítku, jsme však přesvědčeni, že tak, jako tomu bylo i na počátku bateriové elektromobility, je úkolem veřejné správy přispět k prosazení nových a perspektivních technologií, a tím pomoci k jejich rozšíření a zvýšení dostupnosti i pro ostatní uživatele,“ doplňuje primátor Ostravy Tomáš Macura.
Odhadovaná cena vodíkové plničky přesáhne 150 milionů korun, tři pětiny (88 milionů) půjdou z dotací Operačního programu Doprava EU, statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje. V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníků nejprve zaváženo, v další fázi se počítá s tím, že bude na místě i vyráběno. V souladu s Vodíkovou strategií ČR je počítáno s využitím nízkouhlíkového vodíku. První vodíkové autobusy plánuje DPO nasadit ve druhé polovině roku 2023.