U příležitosti spuštění nového systému pro nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů od ČEZu jsme se zeptali Tomáše Chmelíka, vedoucího oddělení elektromobility ČEZu, na několik otázek ohledně nového systému. Co jsme se dozvěděli?
Tak předně a pro vyloučení pochybností – název nového systému se vyslovuje jednoduše anglicky jako „Future Go“ a stojí na osvědčené platformě Driivz izraelské společnosti, kterou používají i další provozovatelé nabíjecích stanic v zahraničí. Start této nové služby pro nabíjení má nicméně několikaměsíční zpoždění. Důvodem bylo zejména integrace na back-end systémy ČEZu a také integrace platební brány ČEZu, která je odlišná od té, která je v Driivz ve výchozím stavu.
Nicméně systém včera odstartoval a ti, kteří si zvolili některý z nových tarifů, podle nich začnou v noci z 15. 5. na 16. 5., kdy bude síť stanic ČEZ zpoplatněna, nabíjet už za poplatek. Do té doby jsou stanice přístupné zdarma. Jak nám ale Tomáš Chmelík prozradil, současné nové tarify jsou pouze výchozí a ČEZ bude bedlivě sledovat jejich používání, využití volných jednotek a další aspekty a postupně tarify plánuje na základě zpětné vazby zákazníků i svých dat dále upravovat.
Zajímavou informací je také fakt, že ČEZ plánuje rozdělit ceny za AC (pomalé nabíjení střídavým proudem) a DC nabíjení (rychlonabíjení stejnosměrným proudem) tak, jak to má například už nyní e.ON. Kdy k tomu dojde a jaké budou konkrétní ceny, nicméně zatím není jasné. ČEZ ale chtěl odstartovat s co možná nejjednoduššími tarify, které tímto rozdělením do začátku nechtěl komplikovat. ČEZ také upřesnil, jak je to se sdílením účtu a jednoho nabíjecího tarifu více členy rodiny. Detaily jsme vám popsali v tomto článku.
ČEZ bude také ladit mobilní aplikaci a celý systém, od kterého si slibuje férovější obsazování nabíjecích stanic. Rezervaci stanic pro nabití v konkrétním čase nicméně zatím neplánuje. Intenzivně naopak řeší zprovoznění non-stop call centra pro poruchy nabíjecích stanic. Už nyní je nově telefonní číslo pro elektromobilní zákazníky přesměrováno přímo do sekce elektromobility a ne na obecnou infolinku. ČEZ také vybízí využít možnost nahlášení chyby nebo poruchy nabíjecí stanice přímo v nové mobilní aplikaci. Takové nahlášení se dostane přímo k technikům, kteří ho často vyřeší rychleji než při zavolání na zmiňovanou infolinku.
Nový systém si bude nyní několik týdnů „sedat“ a uvidíme, jak se osvědčí v praxi. A jaká je vaše zkušenost s novým nabíjecím systémem ČEZu? Dejte nám vědět v diskuzi pod článkem.
Nabíjecí stanice ČEZ: jak funguje a kolik stojí nový systém?
Novou aplikaci ČEZ FUTUR/E/GO stáhnete zde:
Nové ceny za nabíjení
TAXI | Obchodní cestující | Víkendový řidič | Pay as you go | Neregistrovaný | |
---|---|---|---|---|---|
Měsíční platba | 1 750 Kč včetně DPH | 550 Kč včetně DPH | 200 Kč včetně DPH | 0 | 0 |
Poplatek za odběr | 3,5 Kč / kWh | 4,5 Kč / kWh | 5,5 Kč / kWh | 7,5 Kč / kWh | 9,5 Kč / kWh |
Předplacené kWh | 500 | 122 | 36 | 0 | 0 |
Aplikace a webové rozhraní hodnotím na jedničku, na první verzi se vážně povedlo.
Pokud zvládnou přidat i nabití auta v procentech do aplikace, bude to špička.
Dotace na infrastrukturu jen tomu kdo:
1) umožní platbu pay@go kartou
2) jasnou cenu za 1 kWh na totemech jako u paliv. 1kwh je jasně definovaná jednotka energie, stejně jako litr benzinu. Ten se také neprodává jednou za 25 Kč a podruhé za 180 Kč.
3) klidně ať na totemech svítí AC 4,50 Kč , DC 6 Kč
Představa dodavatelu, že se nakapsuji na nabíječkách proto, že elektromobil spotřebuje 12 kWh ( 30 Kč) na 100 km při domácím nabíjení. Je nesmysl. Rozumě uvažující majitel elektromobilů nebude akceptovat u dobijecek o 1000 ale i více procent dražší energii, než má doma. Ta výhoda v ceně provozu má být motivací elektromobil poridit, jinak se elektromobilů ta neprosadí.