V Logport Prague West Jinočany jsou unikátní 350kW dobíjecí stanice ČEZu

8
V Logport Prague West Jinočany jsou unikátní 350kW dobíjecí stanice ČEZu
Fotografie: Martin Kozelka, fDrive.cz
  • Dobíjecí hub se skládá celkem ze 14 dobíjecích stanic od ABB
  • Z celkového počtu dobíjecích stanic je 6 ultrarychlých a 8 rychlých
  • Ultrarychlé dobíjecí stanice využívají dělenou technologii

Ve středu 13. 12. proběhlo spuštění dobíjecího hubu v průmyslovém a komerčním areálu Logport Prague West Jinočany nacházejícím se na exitu 21 Stodůlky dálnice D0, jinak známé pod názvem Pražský okruh. Zcela nový areál developerské firmy Logport Development v sobě sdružuje nové technologie vycházející z tzv. Logport Ekosystému využívající alternativní zdroje energie, což znamená, že se elektřina vyrábí na střechách hal, ke splachování a závlaze se využívá dešťová voda atd. „Využitím dešťové vody, kterou zachytáváme pomocí retenčních nádrží pod zemí, snižujeme spotřebu pitné vody o 33 procent. Na pozemku máme vlastní studny, které pokrývají 100 % spotřeby pitné vody v celém areálu. Do sadových úprav a veřejného prostoru kolem celého areálu investujeme velké množství peněz. Důkazem je výsadba 380 stromů či vybudování velkého pumptracku s využitím pro děti od 3 let až po dospělé. V parku je připravena infrastruktura až na 80 dobíjecích stojanů pro elektrokola, což znamená, že každé třetí parkovací místo vybavíme vlastními dobíjecími stojany. Do tohoto kontextu proto plně zapadá i zprovoznění veřejných ultrarychlých stojanů ČEZ, které využijí jak řidiči cestující po dálničním okruhu, tak i naši zákazníci a partneři,“ říká David Vais, ředitel společnosti Logport Development.

V areálu Logportu Prague West Jinočany je nyní nainstalováno 14 dobíjecích stojanů, z nichž 6 je ultrarychlých s maximální dobíjecím výkonem 350 kW. Tohoto výkonu lze dosáhnout díky tzv. dělené technologii a za předpokladu, že vedlejší stojan není obsazený. V případě, že je obsazen, dosahuje maximální dobíjecí výkon stanice pouze 175 kW. Ultrarychlé dobíjecí stanice jsou napájeny z externích výkonových modulů, pomocí nichž je do nich přiváděn rovnou stejnosměrný proud. Zbylých 8 stojanů umožňuje dobíjet výkonem 50 kW, avšak v budoucnu se počítá s jejich postupným nahrazením ultrarychlými dobíjecími stanicemi. Budoucnost vývoje elektromobility z pohledu Skupiny ČEZ nastínil ředitel elektromobility Tomáš Dzurilla: „Zažíváme revoluci v dopravě a v energetice. Část revoluce spočívá v tom, že se bude energetika s dopravou v budoucnu velice úzce prolínat. Skupina ČEZ chce být součástí této revoluce a snažíme se být v celém tomto řetězci, a to už jak u těžby lithia v Krušných Horách, tak u jeho zpracování či být u finálního výrobku v podobě baterie."

Všechny dobíjecí stanice pocházejí od výrobce společnosti ABB, a tak se i slova ujal ředitel divize E-mobilita ABB Miroslav Kuželka, který zdůraznil důležitost dobíjecí infrastruktury z pohledu jejího začlenění do distribuční sítě:„Dobíjecí stanice jsou v současnosti brány jako součást kritické infrastruktury, či-li jako čerpací stanice na benzín nebo naftu. Kritická infrastruktura se vyznačuje tím, že je maximálně dostupná za jakýchkoli podmínek, jelikož obsluhuje veřejnost a složky státu. Elektromobily v této chvíli využívá policie, hasičský záchranný sbor či záchranná služba. Z tohoto důvodu společnost ABB k této technologii přistupuje jako dodavatel s nejvyšším nasazením a samozřejmě věříme i v sílu provozovatele – Skupiny ČEZ.

Slavnostního aktu spuštění dobíjecí stanic v Logport Prague West Jinočany a zprovoznění celého areálu se zúčastnil také pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský, jenž se připojil k ostatním se svým projevem:„ Vždy na takovéto události, jako je ta dnešní, mám velice příjemný pocit, jelikož se s každou nově otevřenou dobíjecí lokalitou alespoň o krůček přibližujeme naší společné vizi o bezemisní mobilitě. Pro mnohé je elektromobilita něco vzdáleného a možná s tím i nesouhlasí. Věřím, že takovéto projekty mohou naše spoluobčany přesvědčit o tom, že elektromobilita má smysl. Lidé se už nemusí bát cestovat elektromobilem do zahraničí, například na dovolenou do Chorvatska. Je potřeba bořit mýty o elektromobilitě. Děkuji Skupině ČEZ za budování takovýchto lokalit.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 14. 12. 2023 10:19
Je to z toho exitu 21 pristupny? Podle map neni (ani mapycz, google, kde ta nabijecka jeste neni, ani plugshare a vase mapa - kde nabijecka sice je ale mapy jsou asi zastarale).
Zabavny je ze chargefinder asi ma cerstvejsi mapu (je tam cesta spravnym smerem) ale nabijecka tam neni :-).
Tomáš Veselý
Tomáš Veselý
Vic jak polovina nabijecek je pouze max. 50kW, v realu tedy jen cca. 44kW. Super pocin na konci roku 2023.
A to se za 13Kc/kW vyplati! 😆
Carlo Hudratore
Carlo Hudratore
Jako v Boleslavi taky 300kW , teď sem tam nabíjel, max 72kW, ty jejich trapný podvudky mě nebaví.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze