😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Škodou Enyaq iV 80 na dovolenou do Řecka
test

Škodou Enyaq iV 80 na dovolenou do Řecka

Zkušenosti z cesty Řecko–ČR (3. díl)
3

Jak probíhala zpáteční cesta z Řecka zpět do České republiky, kolik stála, ale také jak dlouho trvala, to vše se dozvíte ve třetím dílu miniseriálu o cestování Enyaqem iV 80 na dovolenou.

V prvním a druhém díle o cestě elektromobilem Škoda Enyaq iV 80 z ČR do Řecka jsem popisoval své zážitky a zkušenosti z putování elektromobilem Škoda s nejdelším dojezdem, který momentálně mladoboleslavská značka nabízí. Cesta to byla místy komplikovaná, jindy vcelku zábavná, ale hlavně poučná, neboť jsem díky získaným zkušenostem mohl optimalizovat zpáteční trasu. A právě na tu se zaměřím ve třetím díle miniseriálu putování s Enyaqem iV 80.

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 117 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 529 km
Cena od1 364 900 Kč

Méně pasažérů, méně starostí

Cestu nazpátek jsem se rozhodl zajet na jeden zátah. Ačkoliv jsem před tímto přístupem v předešlém díle tak trochu varoval (především při jízdě s klasickým spalovacím vozem), měl jsem připravených několik delších zastávek, takže jsem ve výsledku nebyl až tak unavený. Důvodem, proč jsem se také rozhodl vyjet z Řecka a dojet až do cíle (což byl opět Hodonín), bylo, že jsem byl ve voze tentokrát skoro celou cestu sám, a tak jsem nemusel brát na nikoho ohledy a mohl jet ve svém tempu.

Den před odjezdem jsem si tedy udělal delší návštěvu v nákupním centru poblíž apartmánu, kde jsme bydleli, a nabil Enyaqa zdarma do plna. Mezitím jsem však s autem ještě trochu jezdil, a tak jsem ze Soluně vyjel s počítačem ukazujícím dojezd „jen“ 384 km vypočítaným na základě předešlých (pří)městských pojížděk s nižší spotřebou. Ihned po nabití počítač ukazoval dojezd zhruba o 60 kilometrů delší.

Rozhodl jsem se, že ze Soluně dojedu bez zastávky až do Srbska a nebudu podruhé zkoušet štěstí u 100kW nabíjecí stanice v Severní Makedonii v blízkosti řeckých hranic, kde bych mohl jinak zdarma nabít. Důvodem byla špatná předešlá zkušenost, kdy se nabíjecí stanice nechtěla „domluvit“ s Enyaqem a vzhledem k tomu, že se k aktivaci stanice musí přivolávat obsluha čerpací stanice, jsem tuto jinak atraktivní nabíjecí zastávku zcela ignoroval.

Místo toho jsem dojel k nabíjecí stanici, kde jsem se chtěl původně zastavit i na cestě směrem do Řecka. Stanice se však nachází u mýtné brány a ani přes snahu ochotné paní, která vybírala mýtné, se to tehdy nepodařilo. Tentokrát jsem po 4 hodinách cesty (přesně 4:09 hodiny), 299 ujetých kilometrech s průměrnou spotřebou 16,7 kWh/100 km dorazil na místo. Jednalo se o bezplatnou nabíjecí stanici s nízkým 20kW výkonem, což mi však nevadilo, neboť jsem vyjel kvůli co nejmenšímu provozu zhruba o půlnoci a měl jsem v plánu se v autě trochu vyspat. Po 100 minutách nabíjení a dočerpání 35,66 kWh s baterií nabitou na 63 % jsem se opět vydal na cestu.

Škoda Enyaq (2020)

Počítač sliboval dojezd 278 kilometrů a má další zastávka byla vzdálena 183 kilometrů na místě, kde jsem nabíjel i po cestě do Řecka (zde mi tehdy chtěl pomoct majitel Ioniqu 5). Vyjel jsem ve 4:47 a v 6:23 jsem byl na místě (na cestě z Řecka mi ubyla hodina kvůli změně časové zóny) se slibovaným dojezdem 93 kilometrů. Zde na mě čekala 80kW nabíjecí stanice s bezplatným nabíjením, kde jsem se rozhodl nabít do plna, což trvalo skoro 57 minut. Během nich jsem dočerpal 55,7 kWh. I tentokrát jsem si trochu zdříml, ale také se trochu prošel na velkém parkovišti, kde se stanice nachází.

V 7:22 jsem se opět vydal na cestu se 100% nabitou baterií a ukazatelem dojezdu 405 kilometrů. V tuto chvíli jsem ujel již od startu ze Soluně 446 kilometrů, vůz byl celkem nastartovaný 5 hodin a 39 minut a průměrná spotřeba činila 17,1 kWh/100 km.

Cesta z Řecka do ČR vyšla na 650 Kč.

Další nabíjecí místo (opět bezplatné) bylo opět v Srbsku kousek od maďarských hranic, kde je 50kW nabíjecí stanice. V 15:34 po nabití (bohužel jsem si zapomněl vyfotit nebo zapsat počet nabitých kWh, zdržel jsem se zde však zhruba pouze půl hodiny) jsem vyrazil směr Budapešť, kde jsem si udělal delší pauzu u nákupního centra (bez nabíjení).

Škoda Enyaq (2020)

Před cílovou destinací (Hodonínem) jsem vyhledal nejvhodnější nabíjecí stanici, kterou byla MOL, kde jsem za 57 minut nabil 66 kWh a zaplatil v přepočtu 650 korun. To byla také jediné placené nabíjení na mé cestě z Řecka do ČR, a to zejména díky nabíjení zdarma v Srbsku. Do Hodonína jsem dorazil o půlnoci po ujetí celkem 1 388 kilometrů s průměrnou spotřebou 18,9 kWh/100 km. Na cestě jsem strávil 18 hodin.

Zhodnocení

Zpáteční cesta byla fyzicky rozhodně náročnější, neboť jsem tentokrát nepřespával v hotelu, na druhou stranu jsem jel většinu cesty sám a během nabíjení jsem si i trochu zdříml, což také pomohlo. Z hlediska nákladů je pak jednoznačně pozitivní, že mě zpáteční cesta vyšla na pouhých 650 korun. MOL Plugee je totiž o dost levnější alternativa k Ionity, ačkoliv do Enyaqu nebyla nabíjecí stanice schopna dodávat energii tak vysokým výkonem jako v případě Ionity.

Celkově si poradil Enyaq iV 80 s cestou dobře a obstál i jako elektromobil schopný překonávat takto dlouhé vzdálenosti. Pro majitele elektromobilů zvyklé cestovat delší vzdálenosti a nabíjet co nejvyšším výkonem by pak jednoznačně představovala největší překážku absence ultrarychlých nabíjecích stanic. Jak se však ukázalo, i se stanicemi, které jsou na cestě z ČR do Řecka k dispozici, se dá relativně komfortně dojet do cíle.

Pokud bych jel v budoucnu Enyaqem iV 80 opět stejnou trasu do Řecka a rozhodl se přenocovat v Bělehradu nebo někde jinde po cestě, rozhodně bych si vybral hotel, kde bych měl jistotu, že mohu přes noc nabít a ráno vyjet s plně nabitou baterií, což by podstatně snížilo čas strávený nabíjením po cestě.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Martin Maštálka
Martin Maštálka
Absolvoval jsem cestu do Řecka (Athény, celkem 2 tis. km) v květnu 20 let starým dieselem. Dvakrát jsem se zastavil na 10 minut dotankovat. Ostatní zastávky tak, jak jsem chtěl já a ne jak chtělo auto...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze