Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu BMW 530e xDrive
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu BMW 530e xDrive

Zaostřeno na spotřebu

Plug-in hybrid BMW 530e xDrive jsme už v testu měli a závěrem bylo, že jde o dynamický manažerský sedan se skvělými jízdními vlastnostmi. Je to ale plug-in hybrid, tak by měl být i úsporný. A na spotřebu zaostříme právě v tomto testu.

BMW řady 5 jsme kromě zmíněného testu verze 530e xDrive Sedan měli v redakci nedávno i jako mild hybrid 540i xDrive Touring. Teoreticky úspornější z této dvojice je jednoznačně plug-in hybrid 530e, tak se pojďme podívat, za kolik opravdu jezdí. Mě reálně opravdu tak nízkou spotřebu benzínu a z ní vyplývající emise, jak udávají oficiální čísla?

Technické parametry BMW 5 (2020) 530e xDrive Sedan

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 963 × 1 868 × 1 497 mm, 1 970 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon215 (135 + 184) kW, 292 (80 + 109) koní, točivý moment: 420 Nm
Baterie12 kWh (11,15 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 43 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,6 l / 100 km
Cena od1 623 700 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, BMW 530e xDrive má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,6 l/100 km a spotřebu elektřiny 22,5 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak dle stejné normy vychází až na 55 kilometrů. Cena startuje na 1 623 700 Kč včetně DPH, ale testovaný kus měl spoustu příplatkových prvků a jeho cena byla 2 131 766 Kč.

Palubní počítač BMW 530e ukázal spotřebu 1,7 l/100 km

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač BMW 530e ukázal spotřebu 1,7 l/100 km. Tím se tedy tento manažerský sedan zařadil mezi úspornější plug-in hybridy. Spotřebu elektřiny palubní počítač v hybridním režimu neukazuje a podle nabíjení vyšla na 17,4 kWh/100 km.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 4,4 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 5,3 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 7,1 litru na 100 km.

BMW 530e takto ujelo 66 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. BMW 530e takto ujelo 65,9 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 15,5 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 72,8 km) 1,48 l/100 km nezjištěna
Mimo město (90 km/h) 4,35 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 5,25 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 7,05 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 1,7 l/100 km 17,39 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle palubního počítače) - 15,5 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 15 °C a během testu elektrického dojezdu také 15 °C. Celkově se teplota během testu pohybovala v poměrně malém rozpětí od 13 do 17 °C.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 65,9 km čistě na elektřinu.

Reálná spotřeba vyšla na 2,7 l/100 km.

Za celý test jsem ujel 385,4 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 10,26 litrů benzínu a během testu celkem nabil 57,424 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 2,7 l/100 km a 14,9 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (385,4 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 14,9 kWh/100 km
Benzín 2,66 l/100 km

Komentář autora:

BMW 330e, které má stejný systém pohonu, se ukázalo jako úsporný plug-in hybrid, který dokáže ujet i přes 60 kilometrů v čistě elektrickém režimu. U většího BMW 530e xDrive, které má navíc pohon všech kol, se daly čekat o něco horší hodnoty, ale spotřeba není výrazně vyšší. Dojezdem na elektřinu větší „pětka“ téměř vyrovnala menší „trojku“. Spotřeba benzínu na kombinovaném okruhu sice byla u 530e xDrive trochu vyšší, ale zase v baterii zbyla energie pro dalších 8 kilometrů čistě elektrické jízdy.

Celkově hybridní systém BMW funguje výborně a i přes vysoký výkon, téměř 300 koní, je zároveň efektivní. Zejména v jízdním režimu Eco Pro při sundání nohy z plynu nejen vypíná spalovací motor, ale zároveň i rekuperaci, takže dokáže plachtit poměrně daleko. Což je zvláště u větší a těžší „pětky“ velká výhoda. Rekuperace se ale občas zapíná automaticky, protože řízení hybridního systému využívá i data z navigace. Například před snížením rychlostního limitu, obcí nebo prudší zatáčkou tedy auto začíná automaticky přibržďovat rekuperací.

Jelikož jsem při testu BMW 530e xDrive jezdil méně delších tras a jako obvykle se snažil využít každé příležitosti k nabíjení, vyšla celková spotřeba benzínu ještě nižší než u menší „trojky“. Samozřejmě to ale bylo vyvážené vyšší spotřebou elektřiny, ale ukazuje to, že i s velkým manažerským sedanem se dá jezdit se spotřebou pod 3 litry na 100 kilometrů, tedy s velmi nízkými emisemi.

Foto: Marek Tomíšek, fdrive.cz

bmw-5-2020
Klady
  • hybridní systém pro řízení využívá data z navigace
  • efektivně fungující hybridní systém
  • relativně dlouhý dojezd na elektřinu
Zápory
  • absence rychlonabíjení
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze