BMW 530e xDrive (2021)
test

BMW 530e xDrive (2021)

Jeho revírem jsou okresky a dálnice

Loni prodělala řada 5 od BMW drobný facelift, který se dotkl nejen vzhledu. V nabídce je tak nově hned trojice hybridních provedení, z nichž to středně výkonné se stalo cílem našeho testu. Jak se jezdí s tímto korábem, který nabízí skromný benzinový dvoulitr, baterie a v nejvyšší špičce výkon takřka 300 koní?

Testovaný kousek nesl označení 530e, což je zkratka, která vlastně není ničím novým. Toto provedení je na trhu již tři roky a s každým faceliftem a uplynulým rokem se vlastnosti plug-in hybridního BMW řady 5 zlepšují. Důkazem je námi testovaná specifikace pro rok 2021, která nabízí dokonalé jízdní vlastnosti, nízkou spotřebu a vcelku slušný kombinovaný výkon. Přitom třeba zvenčí vypadala testovaná specifikace neskutečně dobře, což je důkazem toho, jaká kouzla se dají provádět v rámci různých příplatků u BMW.

Technické parametry BMW 5 (2020) 530e xDrive Sedan

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 963 × 1 868 × 1 497 mm, 1 970 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon215 (135 + 184) kW, 292 (80 + 109) koní, točivý moment: 420 Nm
Baterie12 kWh (11,15 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 43 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,6 l / 100 km
Cena od1 623 700 Kč

V rámci faceliftu řady 5 se hodí zmínit, že s rokem 2021 přibyly do nabídky o něco lépe vypadající hlavní světlomety s denním svícením ve tvaru písmene „L“. Potěší i dvojice chromovaných rámečků výfuku a nové zadní svítilny s decentním ztmavením a 3D grafikou. Rýpalové by mohli namítat, že na tak krásném voze jsou pěstí na oko poměrně malé 18" disky s vysoko profilovými pneumatikami, ale chyba lávky. Vyšší profil pneumatik přispívá nejen k vyššímu cestovnímu komfortu (pokud tedy vůz nemá ve výbavě adaptivní odpružení), ale také jsou více chráněny pohledné lité disky při parkování těsně vedle obrubníku.

Parkování je totiž s BMW řady 5 poměrně složitý proces, a to i kvůli jeho celkovým rozměrům. Jinak dokonalá sada parkovacích kamer a čidel zde nepředstavuje spásu, jelikož rohy kapoty vidí řidič jen velmi stěží. Je to zkrátka nekonečně dlouhý sedan a hlavně kolmé parkování do řady bude v některých pražských ulicích docela problém. V rámci faceliftu se událo poměrně hodně změn také v kabině. Modernizací prošla jak palubní deska před řidičem, tak i multimediální systém iDrive 7.0. Ten je nejzásadnější novinkou pro letošní rok, kdy některé funkce lze ovládat nově skrze gesta rukou. Současně došlo ke změně grafiky hlavní obrazovky a odlišné zpracování dostalo také palubní menu.

Popravdě to chce pár dní na to, aby si řidič zvykl na zcela jinou koncepci ovládání. Systém ale pracuje opravdu bleskurychle, hlavní menu nabízí široké spektrum konfigurace zobrazení různých informací a snad jen třeba „sportovní displeje“ musí řidič lovit zbytečně hluboko v systému. Novinkou je také plně digitální klíč, který už někteří znají z většího BMW řady 7. Skrze něj lze nově kontrolovat stav vozu na dálku. V případě vybití klíčku jej lze dobít buď skrze bezdrátové nabíjení v palubní přihrádce, nebo přes přiložený USB-C kabel. První zmíněné řešení má však jedno úskalí. Musíte totiž hlídat teplotu nabíjení klíče.

V průběhu testování se nám totiž multifunkční klíček asi po 15 minutách nabíjení začal přehřívat, což nám přišlo docela podivné. V kabině totiž rozhodně nepanovalo tropické podnebí a hláška o vysoké teplotě klíče nám způsobila vcelku velké obavy o jeho funkčnost. To je asi jediná nevýhoda stále modernějších prvků. Jinak si ale nelze u omlazeného BMW 530e na nic stěžovat. Kabina poskytuje dostatek místa pro pětici dospělých, zavazadlový prostor nabízí průměrný objem o hodnotě 410 litrů a celkové zpracování jednotlivých materiálů v kabině je tak trošku očekávaně naprosto precizní.

Hlavní dominantou testované specifikace 530e je ale pohonné ústrojí. V tomto případě se jedná o kombinaci dvoulitrového čtyřválce o výkonu 184 koní a elektromotoru se 109 koňmi. Finální výkon BMW 530e se pak zastavil na hranici 252 koní, což ale platí jen z poloviny. Vůz totiž nabízí funkci XtraBoost, kdy se výkon na 10 sekund posune na 292 koní, což je již slušné stádo. Je ale potřeba mít vždy nabité baterie alespoň na 25 %, jinak se funkce odmítne spustit. Je to i z toho důvodu, že potřeba plné dynamiky si během několika minut vyžádá vyčerpání veškeré energie v bateriích o kapacitě 12 kWh.

Je ale potřeba uznat, že auto se umí pěkně rozdovádět, a to hlavně v režimu Sport a při omezené práci systému DSC. V ten okamžik jsme nejvíce pocítili sílu a točivý moment, který zde dosahuje 420 Nm. Z obav o testovací exemplář jej pak raději nechalo české zastoupení BMW vybavit příplatkovým pohonem všech kol xDrive, který se dle našich zkušeností opravdu hodí. S tímto vozem totiž uděláte chybu jen jednou a kdo nemá šikovné a rychlé ruce, velmi rychle může poznat až příliš měkký povrch pole či sílu vzrostlých stromů kousek od mnoha okresních silnic. V nabídce je přitom i silnější verze 545e, která nabízí ještě o 129 koní vyšší výkon. Zde si ale již nelze vybrat typ pohonu a čtyřkolku dostanete standardně.

A má smysl vůbec pořizovat plug-in hybridní BMW 530e, když se vlastně jedná o tak zběsilý a rychlý vůz? Za nás rozhodně ano! Pokud totiž pravidelně nabíjíte standardním výkonem 22 kW skrze klasický port Mennekes (rychlodobíjení toto BMW nepodporuje), rázem máte v rukách stroj, který s přehledem umí jezdit za 2,8 litru na 100 km. Snad jen dojezd na čistě elektrický režim nikdy v našem případě nepřesáhl 32 km, což může být ale způsobeno jak okolním chladnějším počasím, tak i naším celkovým „rychlejším“ jízdním stylem. Pokud ale někdo odmítne BMW 530e nabíjet, pak ho čeká spotřeba na hranici 9 litrů na 100 km, což se vzhledem k menšímu objemu nádrže 48 litrů rozhodně nevyplatí.

Jako jeden z mála plug-in hybridních modelů v prémiovém segmentu nabízí BMW 530e možnost dobít baterie i za jízdy, což lze provádět jak v režimu Sport, tak i přes klasické tlačítko vedle voliče automatické převodovky. Výsledný dojem z testovaného vozu lze shrnout tak, že je to vskutku hravá věcička, která dokáže vykouzlit úsměv na tváři i těm nejnáročnějším řidičům. Velká porce zábavy za volantem je ale vykoupena logicky vyšší cenou, která v případě několika „nepostradatelných“ příplatků snadno dosáhne hranice 2 milionů Kč. Z našeho úhlu pohledu je BMW 530e xDrive nadmíru povedené auto, které nás celkově potěšilo o něco více než nedávno testovaná Audi A6 Avant 55 TFSIe.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-530e-2019
Klady
  • kvalita zpracování a výbava
  • dostatek prostoru v interiéru
  • nízká spotřeba
  • vynikající sportovní vlastnosti
Zápory
  • absence rychlonabíjení
  • některé absurdní příplatky
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze