Spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu BMW 330e
test

Spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu BMW 330e

Zaostřeno na spotřebu
12

BMW 330e nabídne relativně vysoký výkon a sportovní požitek z jízdy, ale jelikož jde o plug-in hybrid, dá se s ním jezdit i poměrně úsporně. To první jsem si řádně vyzkoušel během prvního svezení v Německu a při běžném testu jsem se zaměřil na reálnou spotřebu při běžných jízdách.

Plug-in hybrid BMW 330e jsem měl možnost krátce vyzkoušet v Německu, tedy včetně maximální rychlosti na dálnici, a prohlásil jsem tehdy, že jde o řízenou střelu. Téměř 300 koní a krouticí moment 420 Nm dokáží s autem pěkně zahýbat. V kombinaci s výborným podvozkem a pro BMW typickým pohonem zadních kol poskytne pořádnou porci zábavy. Kouzlo plug-in hybridů je ale v možnosti volby. Mám k dispozici opravdu široké spektrum od velmi sportovní jízdy až po čistě elektrickou. Když jsem auto dostal na běžný test, zaměřil jsem se na to, s jakou spotřebou se dá jezdit při normálním používání.

Technické parametry BMW 3 (2019)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 709 × 1 827 × 1 435 mm, 1 815 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon215 (135 + 83) kW, 292 (184 + 113) koní, točivý moment: 420 Nm / 5 000 ot/min
Baterie12 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 1,9 l / 100 km
Cena od1 218 100 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní BMW 330e má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC rovné 1,9 l/100 km (přepočteno z WLTP), zatímco oficiální spotřeba elektřiny je 14,4 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle automobilky až 60 kilometrů v kombinovaném režimu. Cena startuje na 1 218 100 Kč včetně DPH, ale s vyšší výbavou se můžete dostat až o statisíce výše.

Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač BMW 330e ukázal spotřebu 2,7 litrů benzínu. Spotřebu elektřiny standardně neukazuje, pouze v plně elektrickém režimu. Dopočítal jsem ji tedy dle nabíjení a vyšla na 19,1 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 4,9 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 6,1 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je nárůst výraznější, konkrétně na 7,3 l/100 km.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Výsledek byl příjemným překvapením, protože BMW 330e ujelo 61 kilometrů a spotřeba elektřiny podle palubního počítače byla krásných 15,5 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 106,8 km) 2,36 l/100 km nezjištěna
Mimo město (90 km/h) 4,85 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 6,05 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 7,25 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 2,7 l/100 km 19,12 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu - 15,5 kWh/100 km

Během testu dojezdu se podařilo ujet 61,1 km čistě na elektřinu.

Za celý test jsem ujel 537,5 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 4,2 l/100 km a po přepnutí do eDrive 16,3 kWh/100 km. Spotřebu elektřiny ale BMW nejspíše počítá jen v rámci 263 kilometrů, které jsem během testu ujel v režimu eDrive. Celkem jsem natankoval 23,85 litrů a nabil 56,589 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 4,6 l/100 km a 10,5 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ovšem když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (537,5 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 10,53 kWh/100 km
Benzín 4,63 l/100 km

Komentář Marka Tomíška:

V tomto testu jsem se zaměřil hlavně na to, jak BMW 330e funguje z hlediska efektivity pohonu a úspornosti. Příjemné zjištění je, že v režimu Eco Pro většinou využívá režim plachtění s vypnutým spalovacím motorem. Po sundání nohy z plynu tedy vypne spalovací motor i rekuperaci. Evidentně ale využívá data z navigace a automaticky zapíná rekuperaci například, když se blíží rychlostní omezení, křižovatka nebo prudší zatáčka.

Data z navigace využívá i pro plánování využití elektrického pohonu. Pokud jezdíte kratší trasy, na kterých stačí elektrický dojezd, auto jede primárně v režimu eDrive. V takovém případě tedy není potřeba zadávat trasu do navigace, pokud znáte cestu. U delší trasy se to ale vyplatí, protože si auto rozplánuje využití elektřiny v baterii tak, aby to bylo co nejefektivnější.

BMW 330e ale patří mezi plug-in hybridy, u kterých je pravidelné nabíjení opravdu důležité. Bez něj žádnou velkou úsporu paliva rozhodně nečekejte, po vybití baterie je spotřeba benzínu poměrně vysoká. Zkrátka je to hybridní systém, který potřebuje mít k dispozici energii v baterii, aby fungoval efektivně.

Diskuze ke článku
Mirek Goljan
Mirek Goljan
Ten údaj spotřeby ve městě 2,36 l/100 km je ovšem nepravdivý, což pozorný čtenář pochopí hned. Většinu, konkrétně 61 km totiž to auto ujelo na elektřinu. To znamená, že spotřeba byla 2,36 l/39 km, což dělá 6,05 l/100 km.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze