😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Mercedes-Benz G 580 EQ
test

Mercedes-Benz G 580 EQ

Zaostřeno na spotřebu

Mercedes-Benz G 580 EQ není elektromobilem, u kterého by hrála primární roli spotřeba. Toto auto si lidé pořizují z jiných důvodů. Ale když s ním někdo vyrazí někam dál, zajímá ho, jak daleko dojede. A právě na to jsme se podívali. Verdikt je jasný: na delších trasách se vyplatí zpomalit.

Drsný elektromobil, který projede takřka všechno, Mercedes-Benz G 580 EQ, rozhodně není autem, které by si lidé kupovali hlavně kvůli spotřebě. Už při prvních jízdních dojmech jsme si mohli vyzkoušet, že jeho hlavní kvality jsou jinde. Zejména pak v již zmíněných schopnostech v terénu díky čtveřici elektromotorů, jež dokáží dávkovat výkon na každé kolo zvlášť. Pokud s ním ale jeho majitel občas vyrazí na delší cestu, nepochybně ho bude zajímat i to, jak daleko dojede v různých režimech provozu. A právě na to se v tomto testu podíváme.

Test reálné spotřeby elektromobilu Mercedes-Benz G 580 EQ – Zaostřeno na spotřebu

Technické parametry Mercedes-Benz G 580 EQ

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 624 × 1 931 × 1 986 mm, 3 085 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon432 kW, 580 koní, točivý moment: 1 064 Nm
Baterie120 kWh (116 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 28 kWh / 100 km, dojezd: 473 km
Cena od3 626 370 Kč

Mercedes-Benz G 580 EQ má baterii o kapacitě 120 kWh, z nichž je využitelných 116 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 27,7 až 30,3 kWh/100 km, což závisí na výbavě vozu. Spolu s velikostí baterie to zajišťuje teoretický dojezd až 473 kilometrů dle stejného cyklu. Cena startuje na 3,7 milionech korun včetně DPH, což na auto těchto parametrů vůbec není špatné. Zejména vzhledem k tomu, že základní benzínová verze je o pouhých 100 tisíc korun levnější.

Palubní počítač Mercedes-Benz G 580 EQ ukázal spotřebu 34,6 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Mercedes-Benz G 580 EQ ukázal spotřebu 34,6 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 1 °C. Na startu byla okolo 2 °C a v cíli pak -0,5 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 31,4 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 40,8 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už stoupla výrazněji na 51,6 kWh/100 km.

K dosažení co nejvyšší efektivity vám pomůže kurz Spotřeba pod kontrolou. Na ten nyní platí 15% sleva pro čtenáře fDrive.cz. Stačí zadat slevový kód FDRIVE15. Je varianta i osobního kurzu přímo s Markem.
Reálná spotřeba vyšla na 44,3 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 157 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal v zimních teplotách, které se pohybovaly od cca -4 do 5 °C. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo cca 30 kilometrů a spotřeba tam vyšla na 38 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ovšem s převahou dálnic, po kterých jsem ujel více než polovinu z celkové vzdálenosti. Palubní počítač ukázal za celý test 39,2 kWh/100 km. Celkem Mercedes-Benz G 580 EQ odebral 69,477 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 44,3 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 31 km) 37,99 kWh/100 km 305 km
Mimo město (90 km/h) 31,35 kWh/100 km 370 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 40,8 kWh/100 km 284 km
Dálnice (130 km/h) 51,6 kWh/100 km 224 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 34,6 kWh/100 km 335 km
Celý test (157 km) podle nabíjení 44,25 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 1 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí -4 až 5 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 116 kWh.

Komentář autora ke spotřebě vozu Mercedes-Benz G 580 EQ

Mercedes-Benz G 580 EQ je auto, které je na rozdíl od většiny SUV opravdu do terénu. Zvládne v terénu takřka neskutečné věci a neznám nejen elektromobil, ale ani spalovací off-road, který by zvládl to, co elektrický Mercedes třídy G. Test spotřeby ale potvrdil, že efektivita pohonu není jeho silnou stránkou.

Faktem je, že od auta s výkonem 587 koní, hmotností přes 3 tuny a skvělými schopnostmi v terénu asi nikdo nečeká, že bude zároveň přeborníkem v úspornosti. Zároveň ale je potřeba dodat, že třeba Tesla Cybertruck, která má výkon ještě o poznání vyšší, hmotnost podobnou a v terénu také umí hodně, vyšla z testu spotřeby mnohem lépe. Její test sice probíhal v mnohem příznivějších teplotách, ale jsem přesvědčený, že i v těchto podzimních/zimních teplotách by jela úsporněji. Zkrátka, elektromobil s obřím výkonem, který je zároveň úsporný, umí zatím jen Tesla. Cybertruck má ale o poznání lepší aerodynamiku než „Géčko“ s tradičními tvary, ale nemá čtyři motory, které mu dávají mnohem lepší vlastnosti v terénu.

Spotřeba elektrického „Géčka“ je z velké části daná právě aerodynamikou, což ukazuje obrovský rozptyl spotřeby mezi rychlostmi 90, 110 a 130 km/h. Jenom navýšení spotřeby mezi 90 a 130 km/h je víc, než mají některé elektromobily celkovou dálniční spotřebu. Na rychlostní silnici se pak do této hodnoty vejde většina elektromobilů. Ale je to prostě „Géčko“ se vším všudy, spalovací verze také nejezdí za 7 litrů na 100 km jako běžná auta, ale mnozí majitelé jezdí za trojnásobek.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze