Japonská Mazda je známá tím, že jde vlastní cestou a její přístup se liší od ostatních automobilek. Zatímco první elektromobil Mazdu MX-30 uvedla v roce 2020, první plug-in hybrid až v roce 2023 a byla jím Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV. Tu jsme již v běžném testu měli a závěr nebyl překvapivý, jde si vlastní cestou. Nyní se podíváme na test spotřeby tohoto plug-in hybridního SUV.
Technické parametry Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 745 × 2 134 × 1 686 mm, 1 983 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 241 (141 + 129) kW, 327 (192 + 175) koní, točivý moment: 500 Nm |
Baterie | 17,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,2 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,5 l / 100 km |
Cena od | 1 526 490 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,5 l/100 km a spotřebu elektřiny 23 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 63 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP. Cena startuje na ceně 1 526 490 Kč, ale testovaný vůz byl v téměř vrcholné výbavě, tedy dražší.
Palubní počítač vozu Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV ukázal spotřebu 1 l/100 km.
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie. Všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač vozu Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV ukázal spotřebu 1 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi nejúspornější z pohledu spotřeby benzínu. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače 22,7 kWh/100 km. Je však potřeba dodat, že spotřebu benzínu Mazda neumí ukázat přesně mezi 0 a 1 l/100 km. To stejné jsem vypozoroval i u Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV. Při jízdě v EV módu ukazuje 0 l/100 km, ale okamžitě po zapnutí spalovacího motoru naskočí 1 l/100 km. Pak už to přibývá po desetinách, ale v tomto rozmezí desetiny neukazuje, takže spotřeba pravděpodobně nebyla 1 l/100 km, ale pouze v řádu několika desetin litru.
U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu nově vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV ale nefunguje jako běžný plug-in hybrid. Ty se často snaží při jízdě s vybitou baterií nabíjet ji zvýšeným výkonem motoru. Mazda však spíše využívá možnosti hybridního pohonu v podobě vypínání spalovacího motoru při „plachtění“ a podobně. Výsledkem byla spotřeba 6,8 l/100 km a k tomu 1,6 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, byla podle palubního počítače spotřeba 4,75 l/100 km (zde auto častěji využívalo EV režim), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 6,13 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 7,85 l na 100 km. Na SUV této velikosti to nejsou špatné hodnoty.
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV ujela 72 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, po dosažení poloviny dojezdu se na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV ujela 72 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla rovných 19 kWh/100 km podle palubního počítače.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 91,3 km) | 1,39 l/100 km | 26,69 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 4,75 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 6,13 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 7,85 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače | 1,0 l/100 km | 22,7 kWh/100 km |
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače | 6,8 l/100 km | 1,6 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 19,0 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 20 °C a během testu elektrického dojezdu byla podobná. V průběhu celého testu se teplota se pohybovala mezi 13 až 29 °C.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 72,6 km čistě na elektřinu.
Skutečná spotřeba vyšla na 2,68 l/100 km a 20,2 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 451,9 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 12,12 l benzínu a během testu celkem nabil 64,34 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 2,68 l/100 km a 20,2 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (451,9 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 20,2 kWh/100 km |
Benzín | 2,68 l/100 km |
Komentář autora ke spotřebě vozu Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV
Hybridní systém Mazdy CX-60 e-Skyactiv PHEV je unikátní v tom, protože koncepcí odpovídá spíše plug-in hybridům běžných automobilek s přeplňovanými motory, ale jeho základem je atmosférický motor o objemu 2,5 l s unikátním systémem Skyactiv-X, jenž je na pomezí zážehového a vznětového motoru. Evidentně ale toto spojení funguje docela dobře..
Ideální je auto co nejvíce nabíjet a využívat možnosti čistě elektrické jízdy, ve které má Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV celkem solidní dojezd. Při mém jednotném testu dojezdu jedu rychlostí 90 km/h, ale i při vyšších rychlostech má docela dobrý dojezd, byť samozřejmě s rostoucí rychlostí dojezd klesá.
Většina plug-in hybridů sice zatím nemá rychlonabíjení CCS, ale na trhu přibývají vozy s ním. A zrovna u Mazdy CX-60 s kapacitou baterie 17 kWh bych si ho dokázal představit. Dokonce pod víčkem nabíjecího konektoru je prostor pro konektor CCS Combo, ale spodní část je zaslepená a používá se jen Mennekes pro nabíjení střídavým proudem. Ale vede mě to otázce, zda náhodou Mazda do budoucna nepočítá i s DC nabíjením?
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz