KTM Freeride E-XC
test

KTM Freeride E-XC

aktualizováno o videotest

Model Freeride E-XC svou kvalitou a zpracováním dokazuje, že KTM patří k naprosté špičce mezi motocykly, i když jde o elektrický pohon. Motor nabízí 3 výkonnostní stupně, takže může být vhodná jak pro výuku, tak jako vážná konkurence při závodech nejen na trati. Díky rychlonabíječce můžete strávit více času na motorce, než v zásuvce a věřte, že to si přát budete, protože jízda je dokonale podmanivá.

O elektrické KTM jste ode mě už zpraveni byli. Nyní se mi však dostala na prodloužený víkend do rukou, a tak se s vámi podělím o bezprostřední pocity a informace, které jsem za tu dobu nabyl, co se mi líbilo, co mi u ní chybělo a také jak na ni reagovali zanícení bikeři a též jeden zkušený motokrosový jezdec. Zpočátku bych rád připomněl nějaké obecné informace o motorce, motoru, baterii a nabíjení. Poté rozeberu, jak se chová v jakých typech terénu.

KTM Freeride E-XC (test)

Společnost KTM se do vod elektrického pohonu vydala už v roce 2012, kdy představila model Freeride E. Ten v nabídce vydržel do října loňského roku, kdy přišel její nástupce, model Freeride E-XC. Modelová řada Freeride se vyrábí i s klasickým spalovacím 2T nebo 4T motorem a jde o motocykly zapadající někam mezi trial a enduro: jsou lehké, hravé, úzké a připomínají spíše robustnější sjezdové kolo než motocykly. To je samozřejmě trošku nadsázka, ale v nějakých ohledech to tak skutečně působí. Kvůli absenci spojky jsou brzdy umístěny na řídítkách, takže nohy musí řešit pouze to, aby se udržely na stupačkách, ale třeba ve váze jde už skutečně o motorku. Mnou testovaný model váží 111 kilogramů.

Za vypůjčení elektrické motorky Freeride E-XC a otevřenost při jednání děkujeme společnostem KTM Brno a e-motobrno.cz, kde si můžete motorku zakoupit.

Motor: Zlehka, nebo zostra?

Hmotnost vyšší než 110 kilogramů uvádí do pohybu 18kW elektrický motor s maximálním točivým momentem 42 Nm od nulových otáček, který ze sebe vymáčkne skoro 90 km/h. Výkon je však od výrobce zaškrcen pouze na 9 kW, aby motorka zapadala do skupiny A1 a byla přístupná od šestnácti let, nebo též pro vlastníky řidičského oprávnění skupiny B. Toto omezení se dá na požádání odstranit a motorka je poté schopna dosáhnout maximálního výkonu, přestože dále spadá do skupiny A1. Výkon je možno primárně nastavovat jednoduchým přidržením tlačítka na panelu znázorňujícím stav baterie a zvolený výkonnostní stupeň.

Na výběr máte ze tří stupňů. 1. stupeň (Economy) je pouze dojezdový. Využívá se především při nízkém stavu baterie a jako jediný nabízí i rekuperaci, takže je též ideální i při sjezdech a jízdě z kopce. Dále může být ideální při výuce na motorce, protože nabízí pouze poloviční točivý moment, který zabraňuje zvednutí motorky na zadní kolo, a maximální rychlost nepřesáhne 50 km/h. 2. stupeň (Standard) je ideální pro běžnou vyjížďku. Není ani bláznivý, ale ani nijak líný nebo nudný. Při projížďkách po polních cestách a v lese jsem využíval převážně tento stupeň. Výkon je v tomto případě dávkován podle vytočení akcelerátoru až do rychlosti 80 km/h. 3. stupeň (Advanced) zpřístupňuje okamžitý maximální výkon motoru a je ideální především na trať. Dá se využít i na silnici, ale je to trošku zbytečné, když nejste úplný pirát. V tomto případě je možné se přiblížit rychlosti 90 km/h.

Baterie a nabíjení: více času při jízdě než v zásuvce

Vyjímatelnou baterii pro KTM dodává od loňského roku Sony a jde o prvotřídní 260V Li-Ion akumulátor, který umí pojmout 3,9 kWh, což vystačí až na 2 hodiny provozu s ohledem na styl jízdy, zvolený výkonnostní stupeň a váhu jezdce, ale tomu se ještě budu věnovat později. Převést dojezd u enduro motorky na kilometry je trošku neobvyklé, tam se počítají spíše motohodiny, ale vzdálenost mezi 40 až 60 kilometry nebude problém. Váha baterie je 29 kilogramů a je možné ji zakoupit u KTM za 80 703 kč.

KTM garantuje 700 nabíjecích cyklů na 100 % kapacity, poté je možný pokles třeba na 85 %. Toto číslo se ovšem může měnit v závislosti na zacházení jak při používání, tak hlavně při nabíjení. To lze provádět pouze za pomoci originální KTM nabíječky, kterou obdržíte při koupi, nebo je možné si ji zakoupit zvlášť za 21 tisíc. Musím říct, že nabíječka od KTM je jedna z nejlepších, s jakou jsem se setkal. Nabízí 3 různé módy nabíjení: Fast, Normal a Storage. Při módu Fast nabíječka nabíjí pouze do 85 % kapacity, a to za neskutečných 30 minut. Mód Normal potom nabíjí do 100 % kapacity a zabere to okolo 1 hodiny 15 minut, což stále znamená, že na motorce je možné strávit více času ježděním než v nabíječce (a jestliže máte baterie 2, tak můžete jezdit pořád). A pak je tu mód Storage, který v baterii udržuje neustále procentuální kapacitu, kterou zvolíte, a je určen vyloženě pro závodní týmy, které potřebují mít neustále připravené baterie k výměně, nebo při dlouhém skladování baterií, popřípadě v době zimní pauzy.

Motorka má 2 baterie: malou 12V a primární velkou. Malá baterie slouží k nastartování systému po otočení klíčky, kdy se vám rozsvítí světlo. Poté je nutné přepnout motorku do pohotovostního módu a přes „klasický“ elektronický startér nastartovat. Teprve poté funguje motorka na velkou primární baterii. Pokud ale necháte motorku 30 vteřin nastartovanou, automaticky se jednak vypne a jednak se přepne opět na malou baterii, a to z důvodu bezpečnosti – kdyby třeba někdo vzal za plyn nastartované motorky. To ale může být trošku problém, protože v tomto režimu svítí světlo a malá baterie se může vybít, což se mi stalo. Ve chvíli, kdy se mi malá baterie vybila, rozsvítilo se na malém palubním displeji trošku vtipně „hladové oko“ a motorku nešlo nastartovat. Musel jsem tedy připojit malou baterii na nabíječku, ovšem nikoli tu originální od KTM, ale tu na motobaterky, nebo nějakou s regulovatelným napětím. Až po nabití malé baterky bylo opět možno motorku nahodit.

Akumulátor do loňského roku dodával Panasonic. Ten měl kapacitu pouze 2,6 kWh, avšak je kompatibilní i s novou generací motorky. Oficiálně už není k dostání a jedinou možností je bazar. Baterii lze vyjmout snadným odklopením sedla a následným odšroubováním čtyř vrutů o průměru 10mm, které jsou trošku utopené a ke dvěma z nich se s obyčejným klíčem nedostanete.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze