Plně elektrický Hyundai Ioniq 5 prošel loni faceliftem a společně s tím přicházejí podstatné změny. Změnila se velikost baterie u obou nabízených verzí a vůz lze nově nabíjet výkonem až 260 kW. V rámci prvního setkání jsme na test nabíjení zvolili verzi AWD. S tou se automaticky pojí 84kWh baterie, z čehož je plně využitelných 80 kWh. Korejský elektromobil nabízel v této verzi výkon 340 koní, točivý moment 605 Nm a v rámci výbavy N-Line dorazil na 20" discích. Největší výhodou je pak 800V architektura, čímž se Ioniq 5 řadí na vrchol současné nabídky elektromobilů. Jeho nabíjecí schopnosti jsme otestovali na jedné z mála 300kW nabíječek PRE v Praze. Počasí v době testu bylo celkem chladné a venkovní teplota dosahovala pouhých 4 °C, i tak se ale Hyundai nabíjel příkladně.
Test nabíjení Hyundai Ioniq 5 po faceliftu
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (Facelift 2024) POWER 84 kWh 4×4
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 2 165 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 239 kW, 325 koní, točivý moment: 605 Nm |
Baterie | 84 kWh (80 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 260 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 546 km |
Cena od | 1 409 990 Kč |
Navýšená kapacita baterie se příjemně projevila hlavně při dálničních přesunech, kde jsme se dokázali s lehčí nohou dostat na průměr 20,6 kWh na 100 km. Většinu cest jsme absolvovali v jízdním režimu Normal, ale na výběr byl i ještě úspornější Eco. Pro výpočet dojezdu jsme použili zmíněnou dálniční spotřebu, kterou jsme naměřili při opakovaných delších přesunech na dálnici. V případě, že byste doplňovali energii pro cesty po okresních silnicích, kde je spotřeba auta nižší, byl by poměr nabitých kilometrů za daný počet minut ještě o poznání vyšší. K nabíjecí stanici jsme dorazili s 9 % energie v baterii po předchozí 240 km dlouhé jízdě po dálnici a okreskách.
Baterie byla patřičně předehřátá skrze manuální volbu jejího výhřevu, kterou najdete v útrobách palubního menu v sekci Nabíjení. Po zapojení se auto začalo nabíjet výkonem 139 kW, což zpočátku nepůsobilo příliš oslnivě. Během pár sekund ale začal výkon pozvolna narůstat a již při 15 % se nabíjecí výkon dostal na krásných 204 kW. To by ale i tak bylo na Ioniq 5 zoufale málo, a tak jsme čekali, co se bude s každým dalším získaným procentem v baterce dít dále. Brzy jsme se dočkali, když ve 29 % nabíjecí výkon vyrostl na 249 kW. Takto to vypadalo až do 45 %, kdy se výkon opět zvedl a vyskočil na 255 kW, což bylo skoro maximum, které uvádí sám výrobce. V ten moment se do baterie dobilo již 31,5 kWh, což trvalo necelých 9 minut.
Při 60 % činil nabíjecí výkon 195 kW a vůz v té chvíli odebral 44,99 kWh energie. Na 70 % se dostáváme za 16 minut a výkon je v tu chvíli 118 kW. Magické hodnoty 80 % jsme dosáhli po 21 minutách, přičemž v ten okamžik se vůz nabíjel výkonem 93 kW. Celková nabíjecí křivka spadá do špičky segmentu a málokterá evropská konkurence nabídne takto solidní hodnoty. Vůz jsme odpojili při 85 %, přičemž dobití na tuto hranici trvalo přesně 25 minut.
V této chvíli se Ioniq 5 nabíjel výkonem 55 kW a nabíjení se začalo stávat zdlouhavé. Celkem jsme nabili 67,8 kWh a nabití do 100 % doporučujeme jen v případě, že vůz nabíjíte doma přes noc, případně se chystáte dlouhou trasu, která vede z velké části po dálnicích.
Z 9 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dálniční dojezd |
---|---|---|---|
11 % | 1 minuta | 200 | 42 |
16 % | 2 minuty | 205 | 62 |
23% | 4 minuty | 219 | 89 |
30 % | 6 minut | 246 | 116 |
38 % | 7 minut | 251 | 147 |
46 % | 9 minut | 255 | 174 |
56 % | 11 minut | 206 | 217 |
62 % | 13 minut | 196 | 240 |
73 % | 18 minut | 119 | 283 |
80 % | 21 minut | 85 | 310 |
85 % | 25 minut | 56 | 330 |
Foto: Roman Havlín, fdrive.cz
Pokud by stejná baterka byla na 400V a nabíjela se maximálně 200kW, nabila by za 12 minut 40kWh.
Takže 800V přinese nabíjení o 12.5% rychlejší, nad 60% pak je baterka trvale pod 200kW a tudíž se ta výhoda bude dále snižovat.
Prostě až s lepšíma baterkama je možné využít výhod 800V a pak se nedivím, proč VW zvolilo 400V a až do 2028 u nich zůstane.
Až u nabíjení nad 320kW to nějakou výhodu přináší, ale takové baterky má zatím jen premie...