BYD Seal
test

BYD Seal

Na vlně emocí
6

Loňský test městského vozítka BYD Seagull byl pro mě jedním ze zážitků, na které jen tak nezapomenu, jelikož jsem si mohl vyzkoušet model dovezený přímo z Číny (v Evropě se Seagull objeví pod názvem Dolphin Surf) a ve výsledku žasnout nad tím, jak je auto v mnoha ohledech povedené. Po několika měsících má BYD oficiální zastoupení také v ČR, kde aktuálně nabízí tři modely, Seal je přitom z této nabídky jednoznačně tím nejvíc sexy.

Stejně jako u BYD Seagull, i v tomto případě stojí za designem Wolfgang Egger, který dříve působil u značek jako Lamborghini nebo Alfa Romeo. Co se vzhledu týče, má Seal netradiční schopnost vypadat každým dnem lépe, alespoň v mých očích. Zpočátku se mi až tak moc nelíbil, neboť mi připadal jako mix různých prvků, které jsme zvyklí vídat u jiných značek. Čím déle jsem však se Sealem jezdil, tím více jsem byl z designu nadšený.

Technické parametry BYD SEAL Excellence AWD

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 800 × 1 875 × 1 460 mm, 2 185 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon390 kW, 530 koní, točivý moment: 670 Nm
Baterie86 kWh (82,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,2 kWh / 100 km, dojezd: 520 km
Cena od1 275 000 Kč

Zadní část s výrazným difuzorem je dle mého názoru nejvíce povedená, avšak také boční silueta vypadá skvěle a stejně tak stojí za pozornost příď vozu. Ta vypadá efektně zejména v noci, kdy jsou všechny prvky rozsvícené. Když nad tím tak přemýšlím, působí na mě BYD Seal tak trochu jako vůz z legendární videohry Grand Theft Auto, kde vývojáři vždy vytvářeli pro hru vlastní značky automobilů, jež ale mají napodobovat ty reálné. Toto přirovnání je míněno v nejlepším možném slova smyslu a celkově je za mě design skutečně povedený. Ostatně to, že design zaujme, bylo patrné i z pohledů kolemjdoucích a dalších řidičů.

Vyplatí se připlatit?

Ti, kteří zvažují pořízení Sealu a přemýšlí, které provedení zvolit, jistě potěší, že kromě výkonu a náhonu kol se provedení Design a Excellence AWD v ničem výrazně neliší. Baterie má vždy udávanou využitelnou kapacitu 82,5 kWh o jmenovitém napětí 550,4 V, nabíjecí výkon AC činí 11 kW (DC viz další odstavce) a obě provedení mají stejně luxusní výbavu, ať už se jedná o odvětrávaná/vyhřívaná sedadla, 15,6" otočný displej infotainmentu, 10,25" obrazovku před řidičem či dvojici bezdrátových nabíječek o výkonu 15 W. Kromě výkonu je snad jediným důvodem, proč si pořídit Excellence AWD, head-up displej, jenž u verze Design nenajdete. Jeho čitelnost je příkladná za všech světelných podmínek a oceníte jej zejména při jízdě ve vyšších rychlostech, kdy nechcete spustit oči z vozovky.

Provedení Design a Excellence AWD se také liší hmotností, která je o 130 kg vyšší u náhonu všech kol. Objem zavazadlového prostoru (400 l) či „frunku“ (53 l) se však nijak neliší. Naopak v případě zapřáhnutí bržděného návěsu zvládne Excellence AWD až 1 500 kg, zatímco Design jen polovinu. Udávaných 750 kg pak shodně platí pro obě verze při tažení nebrzděného návěsu. Osobně bych si při takovéto investici do nového elektromobilu zřejmě již připlatil 127 tisíc Kč za verzi Excellence AWD, avšak Design zase slibuje dle WLTP o 50 km delší kombinovaný dojezd (570 km) a spotřebu ve městě 13,8 kWh/100 km oproti 15,8 kWh/100 km u náhonu všech čtyř kol.

BYD Seal mě v prvé řadě velmi pozitivně překvapil tím, že neobsahuje (alespoň u testované verze infotainmentu) žádné otravné asistenty, respektive disponuje všemi moderními asistenty, ale nijak vás neobtěžují. Výjimečně jsem tak neřešil deaktivování jakýchkoliv asistentů, za což Sealu náleží velká pochvala. Oproti tomu u Sealionu 7, jenž má o něco modernější verzi infotainmentu, je již situace jiná, jak se dozvíte v samostatném testu.

Dalším pozitivním aspektem je rozhodně přítomnost fyzických tlačítek na volantu i středovém tunelu, kde jsou pěkně po ruce. Podobné řešení znám ze svého osobního auta (Mazda MX-30) a musím říct, že je velmi návykové, neboť můžete například velmi pohodlně ovládat hlasitost na dvou různých místech (pravou i levou rukou), případně samozřejmě vše vyřešit skrze velkou otočnou obrazovku. Po ruce je také tlačítko výstražných světel, které se naštěstí nenachází nikde na stropě, ovládání klimatizace a dalších důležitých věcí.

Infotainment s Androidem a praktické ovládací prvky

Infotainment postavený na Androidu, což dává výrobce možná až příliš okatě najevo a systém tak připomíná to, na co jste zvyklí z tabletů, funguje příkladně. V tomto ohledu si vůz zaslouží obrovský palec nahoru, méně pak za překlad některých termínů do českého jazyka, který má k dokonalosti daleko. Občas tak budete chvíli tápat, neboť překlad do češtiny nedává smysl. Příkladem budiž například termín „objem“ místo „hlasitost“ u přehrávání hudby nebo snad termín „vířivý“ v případě, kdy byste si chtěli natočit zobrazení HUD. Takových zvláštností jsem v infotainmentu zahlédl více a s ohledem na cenu je škoda, že si výrobce nedal větší pozor, aby byl překlad skutečně kvalitní.

BYD SEAL

K dispozici je každopádně Android Auto i Apple CarPlay (což mnoha řidičům vlastně postačí k naprosté spokojenosti). Nechybí podrobné nastavení klimatizace včetně pokročilého vzduchového filtru či ionizace vzduchu. Potěší i fakt, že k vozidlu dostanete kartu pro odemykání přiložením na zrcátko. Naopak standardní mobilní aplikace, jak jsme zvyklí, v tuto chvíli ještě k dispozici není, ale pracuje se na ní.

Po jízdní stránce je pak Seal „zážitkovým“ autem, které vám i bez deaktivace asistentů dovolí si trochu „zablbnout“ a obecně vzato je řízení docela přesné. Vůz dává řidiči dobrou odezvu, co se týče vnímání vozovky. Brutální výkon a pohon všech čtyř kol zaručuje skutečně extrémně svižný odpich a ani ve vysokých dálničních rychlostech se vám nestane, že by Sealu došel dech, ačkoliv je nutné počítat s tím, že maximální rychlost činí 180 km/h, zatímco méně sportovní Sealion 7 nabídne až 215 km/h.

Podvozek nabízí docela povedený kompromis mezi nastavením pro sportovnější jízdu, ale také každodenní ježdění. A pokud chcete jezdit úsporně, umí Seal pěkně plachtit. Ostatně koeficient odporu činí 0,219, což je velmi solidní. Rekuperaci si pak můžete nastavit pouze v infotainmentu a zvolit si mezi pocitově víceméně žádnou rekuperací a výraznější rekuperací. Osobně jsem si vybral první možnost, která fungovala k mé plné spokojenosti, přestože zde pochopitelně k chytré rekuperaci také dochází. Excelentní jsou také brzdy, jež mají skvělý účinek a vůz o hmotnosti přes 2 tuny zvládnou zastavit na relativně krátké vzdálenosti.

Za 20 minut 200 kilometrů dálničního dojezdu

Co se týče nabíjení, maximální nabíjecí výkon činí dnes již průměrných 150 kW, a to i navzdory tomu, že zde máme čest s 800V architekturou. Během nabíjení na takto výkonné nabíjecí stanici společnosti PRE jsem pak dosáhl maximálního výkonu 134 kW, i když tento výkon si vůz udržel až do 53 %, což je solidní. Nabíjení ze 3 % do 53 % tak trvalo jen 20 minut a za tu dobu jsem nabil 46 kWh, což by v praxi vystačilo na zhruba 200 kilometrů dálniční jízdy a v příměstském provozu klidně na 250 km. Kompletní záznam nabíjení pro vás připravujeme.

Vzhledem k tomu, že vůz využívá LFP baterii, nemusíte tolik řešit nabíjení v tzv. ideálních hodnotách. Během nabíjení ze 3 do 99 % jsem do auta dostal 87 kWh. Použitá baterie je konkrétně typu BYD Blade, ostatně značka má v bateriových technologiích skutečně obrovské know-how a ve specifikacích najdete hodnotu 82,5 kWh, ačkoliv ta reálná je zjevně větší a myslím, že by se mohla pohybovat kolem 90 kWh. Předností použitého typu baterie je pak velmi vysoká bezpečnost, kdy nezačne hořet ani při plném provozním zahřátí v případě mechanického poškození.

Byl jsem samozřejmě hodně zvědavý na spotřebu s přihlédnutím k tomu, že mám nejsilnější provedení s výkonem 390 kW, pohonem všech kol a maximálním točivým momentem 670 Nm, který jsem například v rámci bezpečného předjíždění samozřejmě rád využíval. BYD je nicméně v tomto ohledu trošku lišácký, protože v infotainmentu nenajdete klasické ukazatele spotřeby. Namísto toho můžete sledovat ukazatel vycházející z posledních ujetých 50 kilometrů.

BYD SEAL
Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 3,8 s

Při jízdě ve městě se lze bez problémů pohybovat zhruba okolo 16 až 17 kWh na 100 km i v nepříliš vlídném počasí okolo 8 stupňů Celsia, kdy budete mít zapnuté topení na pokojovou teplotu. V případě dálniční jízdy jsem změřil trasu z Prahy do Popůvek u Brna. Celkem jsem ujel 212 km, vyjížděl s 89 % a do cíle dorazil s 31 %. Svižnou dálniční jízdou tedy ubylo za tuto cestu 58 % baterie. Kdybychom měli vycházet z udávané využitelné hodnoty 82,5 kWh, jednalo by se o 47,85 kWh a průměrná spotřeba na 100 kilometrů by tak činila 22,6 kWh, i když je zřejmé, že reálná by byla o něco vyšší.

Zhodnocení

BYD Seal je rozhodně jedním z těch elektromobilů, které budí emoce. Ať už vzhledem nebo brutálním výkonem pohonného ústrojí. Pokud vám nevadí ústupek související s karoserií v podobě jen 400l zavazadelníku, není mu mnoho co vytknout. Snad jen infotainment by si zasloužil menší facelift, aby působil o něco moderněji, také výrobce možná dává až příliš okatě najevo, že spoléhá na Android. Ti, kteří jsou zvyklí používat Android Auto či Apple CarPlay, navíc nebudou muset nic moc řešit, neboť je Seal (alespoň s testovanou verzí infotainmentu) překvapivě klidný, co se týče různých asistentů, které vás nebudou nijak otravovat.

Celkově je Seal povedeným elektromobilem, který zaujme navzdory zmiňovanému výkonu pěknou spotřebou i poměrně rychlým nabíjením, ačkoliv samotnou hodnotou max. nabíjecího výkonu dnes již neoslní. Zamrzí tak snad jen, že BYD není o něco agresivnější s cenotvorbou na českém trhu. Za 1,3 milionu Kč má totiž testované provedení skutečně velké množství konkurence, kterou čeští řidiči již důvěrně znají, třebaže ji BYD Seal v mnoha ohledech překonává.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

byd-seal
Klady
  • praktický interiér + přední kufr
  • design, který přiroste k srdci
  • povedené jízdní vlastnosti
  • špičkový výkon a velmi slušná spotřeba
  • neobtěžující asistenční systémy
Zápory
  • průměrný nabíjecí výkon
  • nedokonalý (mnohdy úsměvný) překlad infotainmentu
Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Přesně jak se píše v závěru, asi fajn auto s wow výkonem, ale já jako stará boomerska vykopávka, co doma využije jen jedno auto, tak raději volím něco osvědčeného, něco co již jen chvilku na trhu, má servisní zázemí a mnoho uživatelů a tím prověření spolehlivosti atd. Ale třeba až budu vybírat další EV, tak to už bude BYD tak rozšířený a běžný, že proč ne 😎
Daniel
Daniel
kia ev6 150 tis km za 3,5 roka.. má svoje muchy ale zatial nevidím jediný dôvod meniť. BYD pomalšie nabíjanie.. zjavne vyššia spotreba.. A nemá pádla pod volantom. Tie by mali byt povinne zákonom :D :D..

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze