BYD Seagull
test

BYD Seagull

Ve městě jako doma
1

V poslední době velmi často slýcháme o čínských elektromobilech, ale jaké to je si jeden malý městský elektromobil dovezený rovnou z Číny vyzkoušet na pár dní v českých podmínkách? Díky společnosti Cario jsem mohl na několik dní usednout za volant levného, ale přitom zajímavě vybaveného modelu Seagull. V čem mě miniaturní Lamborghini překvapilo?

Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario, na jejichž stránkách cario.cz si lze BYD Seagull objednat.

Zatímco v segmentu dražších elektromobilů s relativně velkou baterií již máme z čeho vybírat, nabídka cenově dostupných elektromobilů do města je poměrně omezená. Na našem trhu lze v současnosti nejlevněji zakoupit Dacii Spring a po vyřešení problémů by měl dorazit také nový Citroën ë-C3. Pokud ale chcete vyzkoušet něco nového, co může v mnoha ohledech výrazně předčít zmíněný Spring, nabízí se BYD Seagull. Vůz jsem si mohl na pár dní vyzkoušet díky společnosti Cario.

BYD Seagull – test

Technické parametry BYD Seagull 38

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 780 × 1 715 × 1 540 mm, 1 240 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon55 kW, 75 koní, točivý moment: 135 Nm
Baterie39 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 40 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 405 km
Cena od660 000 Kč

Čtyřmístné Lambo, se kterým zaparkujete všude

Že je BYD Seagull skutečně městským elektromobilem, vám nepochybně prozradí již jen letmý první pohled. S délkou 3 780 mm a šířkou 1 715 mm je totiž zřejmé, že zaparkujete prakticky kdekoliv, včetně parkovacích míst v úzkých podzemních garážích a podobně. Ježdění, resp. parkování po Praze, tak bylo skutečně radost, avšak nedlouho poté, co jsem BYD převzal, jsem pochopil, že se na Seagull nemusíme dívat nutně jen optikou městského auta, neboť si bez problémů troufá i na příměstský provoz.

Design Seagullu je něco a i během několika málo dní jsem zaznamenal mnoho zvídavých pohledů. Automobilismem naprosto nepolíbené zaujmou samotné tvary, které připomínají Lamborghini, zkušenější pak to, že v ČR vidí automobil čínské značky BYD. Ne, že bychom zde již nemohli čínské značky automobilů zahlédnout, BYD zde však v tuto chvíli oficiální zastoupení nemá a Seagull jsem mohl vyzkoušet již díky zmíněné společnosti Cario. Ta jej importuje přímo z Číny v nejvyšší výbavě a poskytuje na něj také 3letou záruku s limitem 300 000 km. Umí na něj navíc vyřídit dotaci, s níž se lze dostat na 344 628 Kč bez DPH, což už je velmi zajímavé.

Za ostrými rysy à la Lamborghini stojí Wolfgang Egger.

Za ostrými rysy a Lamborghini světlomety každopádně stojí Wolfgang Egger, který dříve právě pracoval pro věhlasnou italskou značku. Nutno dodat, že ostré linie se mi velmi líbí, zejména proto, že spousta menších vozů zatím často spoléhá spíše na oblé rysy. Nabíjecí konektor je pak vcelku prakticky v pravém předním boku, nicméně díky délce vozu není problém se připojit k nabíječce, ať už zaparkujete jakkoliv, resp. kolem auta v případě potřeby kabel obtáhnout. Pochopitelně s dovozem vozu z Číny souvisí například také nutná redukce pro nabíjení. Cario vám dodá AC adaptér v ceně a za cenu cca 20 tisíc Kč (nákupní, jak jsem se dozvěděl od spolumajitele) vám ráda prodá i DC adaptér pro rychlé nabíjení.

Nutno dodat, že mnoha zákazníkům prahnoucím po městském elektromobilu s možností nabíjet doma by přitom mohl postačit pouze AC adaptér, při cestování na delší vzdálenosti by jim však DC adaptér nepochybně scházel. V tomto kontextu je samozřejmě také nevýhodou riziko, že potřebný adaptér zapomenete vzít s sebou. Stejně tak vás příliš nepotěší vytahování a následné zapojení adaptéru v situacích, kdy stojíte na nekrytém místě a venku vydatně prší, což jsem během pár dní testování rovněž zažil. Obecně vzato jsem ale neměl pocit, že by mě adaptéry nějak výrazně limitovaly a naopak mě překvapila podpora V2L, která je u levnějších vozů obvykle nedostupná. V případě BYD Seagull si můžete dokoupit adaptér, který vám poskytne několik standardních zásuvek (viz videorecenze) a využít příkonu až 3,5 kW.

Na jedno nabití i 400 kilometrů

Jak již bylo zmíněno, Cario dováží pouze nejlépe vybavenou variantu, s čímž se pojí i větší 39kWh baterie typu LiFePo BYD Blade s udávaným dojezdem 405 km dle čínského CLTC. K mému překvapení je zmiňovaných 400 kilometrů v městském provozu skutečně zcela reálných, a to bez nějakého omezování, tedy alespoň v létě. S autem jsem jezdil převážně po Praze, téměř zanedbatelné množství kilometrů po dálnici a pak také v okolí Prahy, spotřeba se přitom mnohdy pohybovala okolo 9 až 10 kWh na 100 km, přestože jsem se nijak neomezoval v oblasti akcelerace apod. Ve videorecenzi se pak můžete dozvědět, jakým způsobem vůz zobrazuje spotřebu na ujeté trase (že se jedná o absolutní hodnotu v kWh v rámci ujetých kilometrů) a další.

Naměřil jsem schopnost nabít baterii z 10 % na 88 % za 59 minut, což není žádná dechberoucí hodnota, ale v kontextu běžného používání zcela postačí. Maximální rychlost 130 km/h zajistí, že na dálnici nebudete v pravém pruhu nikoho brzdit a i když je výkon 55 kW skutečně „pouze“ městský, neměl jsem pocit, že bych byl nějak limitován. Pochopitelně budete mít pěkný odpich od semaforů, navíc bez prokluzování kol (a to i na mokré vozovce), což je něco, čeho jsem se trochu obával a absence prokluzování mě tak (mile) překvapila. Baterie je navíc prakticky nesmrtelná, nemusíte řešit nabíjení do 80/90 % kvůli prodloužení životnosti apod., zkrátka si jen bezstarostně jezdíte. Na závěr dodám, že ačkoliv výrobce uvádí maximální výkon DC nabíjení až 40 kW, během používání jsem na nabíjecí stanici zahlédl maximálně 38 kW.

Uvnitř vozidla vás pak přivítá pěkné textilní obšívání i perforovaná koženka na sedadlech, která však nejsou odvětrávaná, jak by se mohlo zdát. „Vychytávek“ má nicméně tento levný městský elektromobil přesto relativně hodně, ať už jde o výkonné Full LED světlomety, indukční nabíjení smartphonu chytře umístěné, takže se v něm telefon nabíjí a pouze neklouže z místa na místo, či možnost ovládat vše důležité skrze tlačítka, která jsou trochu atypická, ale rozhodně funkční (viz videorecenze).

U infotainmentu jsem se dočkal také otočného „tabletu“, který je pro BYD typický, v němž jsem našel předinstalovaný Waze, Google Mapy a pochopitelně by bylo možné sem díky systému Android (a instalátoru APK Pure) dostat i další aplikace. Bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay pak dovozce řeší skrze dongle, nicméně s podporou mobilní aplikace vzhledem k dovozu z Číny a ve voze integrované eSIM počítat nelze. I v tomto ohledu ale zástupce společnosti uvedl, že se snaží vymyslet nějaké řešení.

Těšit se můžete na otočný „tablet“ i komfortní sedadla.

Zpracování interiéru je na velmi pěkné úrovni, sedačky jsou pohodlné, vzadu máte doslova královsky mnoho místa a oproti třeba takovému Smartu ForFour, který je jen o 28 cm kratší, se jedná o obrovský rozdíl v komfortu. Volba čtyř sedadel je pak podle mě správná, neboť lze vzadu cestovat skutečně velmi pohodlně, třeba i s nohou přes nohu. Problém jsem se svými cca 180 cm neměl ani s prostorem nad hlavou. Co však ve voze zoufale chybí, jsou USB konektory. Vpředu se nachází jediné USB-A, zatímco vzadu není vůbec nic, což je velká škoda. Výrobce si také mohl dát více záležet na parkovací kameře, která má nízké rozlišení a je obecně nekvalitní, což je bohužel neduhem i výrazně dražších automobilů.

Co mi na BYD Seagull v oblasti interiéru skutečně vadilo, to byl syntetický zápach. Během používání měly z vozu stejný pocit asi tři další osoby (aniž bych jim o zápachu cokoliv říkal), nicméně jsem se dočkal i jednoho názoru, že auto spíše příjemně voní. Pochopitelně se jednalo stále o víceméně nový vůz (přebíral jsem jej s nájezdem cca 600 km), a je tak možné, že se to postupem času, až se vše „zapeče“, ještě změní. Spíše jsem ale měl pocit, že tento zápach ve voze bude i nadále přetrvávat, zejména, když budete stát někde na sluníčku nebo obecně ve vyšších teplotách. Když to srovnám se zcela novým vozem Hyundai v podobné cenové relaci, nezbývá mi než konstatovat, že BYD se v tomto ohledu příliš nezaobíral tím, jaký dojem vůz udělá svou vůní. Velikost kufru je pak úměrná označení „městský“, běžný nákup tedy do vozu dostanete bez větších problémů, ale při převozu větších zavazadel bude potřeba již sklopit zadní sedadla.

Zhodnocení

BYD Seagull na mě ve výsledku udělal skvělý dojem. Pominu-li syntetický zápach, který mně osobně poměrně vadil, můžete se těšit na pěkně zpracovaný interiér s pohodlnými sedačkami a obrovským množstvím prostoru pro pasažéry, reálný dojezd 400 kilometrů v kombinaci s takřka nesmrtelnou baterií a design à la Lamborghini, který se jen tak neomrzí. Tomuto autu to zkrátka sluší, ať už se na něj budete dívat z jakéhokoliv úhlu.

Pokud vás odrazuje nutnost manipulovat s nabíjecími adaptéry či třeba absence USB, můžete pochopitelně počkat na to, co brzy představí konkurence (zejména Citroën), ale rozhodně byste měli BYD Seagull minimálně zvážit a jít si jej vyzkoušet na vlastní kůži. Cena 660 000 Kč včetně DPH je sice zhruba dvakrát vyšší než na domácím (čínském) trhu, musíte však do ní započítat veškeré náklady (cla, dovoz, registrace apod.), ale také již zmiňovanou záruku. Osobně bych tedy doporučoval při rozhodování o koupi (zcela) nového elektromobilu s rozpočtem okolo 650 tisíc Kč o Seagullu rozhodně uvažovat a zařadit jej alespoň do užšího výběru.

Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario, na jejichž stránkách cario.cz si lze BYD Seagull objednat.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz

byd-seagull
Klady
  • líbivý vzhled
  • moderní baterie s velmi dlouhou životností
  • skvělý dojezd
  • velkorysý prostor pro cestující (včetně zadních míst)
Zápory
  • nutnost manipulovat s adaptéry
  • syntetický zápach v interiéru
Diskuze ke článku
Martin Bednarski
Martin Bednarski
Bylo by fajn neuvádět v tabulkách hodnoty dojezdu podle CLTC, ale podle WLTP (nebo aspoň uvést, podle které normy je dojezd měřený), jinak je to dost zavádějící (když jinde na tomto webu se obvykle uvádí WLTP).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze