Design: tenhle kluk nechce být po rodičích
Audi se mi vzhledově vždycky líbila, časem mi ale přišlo, že se sobě podobají tak, že je ve zpětném zrcátku rozpoznáte jen stěží. Proto jsem uvítal příchod modelů A5 a A7, které přeci jen nabídly něco trochu jiného. Sportovní silueta a rozdílné světlomety dávají A5 ve srovnání s A4 nebo A6 jasnou možnost vymezit se a přitáhnout zákazníky, kterým není manažerský vzhled tak úplně po chuti a touží po něčem svěžejším.
Sportback dlouhý 4 733 mm, široký 2 029 mm a vysoký 1 386 mm dává najevo, že jeho úkolem není stěhování ani být nejprodávanějším sedanem Audi. Zpravidla si jej koupí mladší generace, co se snaží trochu odlišit. Že by právě proto Audi implementovalo CNG do čtyřdveřového kupé? Je pravda, že mladší lidé můžou mít do kapsy trochu hluboko, ale přitom chtějí jezdit prémiovým Audi.
Přestanu již polemizovat nad tím, proč se Audi rozhodlo pro CNG právě do tohoto modelu a radši se porozhlédnu po odlišnostech. Vynechat asi můžu obří nápis g-tron na celém boku karoserie. Pokud byste to nevyžadovali, Audi naštěstí tuto parádu na vašem autě oželí. Vzadu dále najdete malou plaketku g-tron. A to je vše, přátelé. Vaše šetřivá povaha vzhled auta neovlivní a pořád před vámi bude stát krásný kus, který v našem případě ještě zvýraznila sytá modrá barva.
Technické parametry Audi A5 g-tron
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 733 × 2 029 × 1 386 mm, 1 655 kg |
---|---|
Pohon | CNG a benzín, hnaná náprava: přední |
Výkon | 125 kW, 170 koní, točivý moment: 270 Nm |
Nádrž | Palivo: 25 l, CNG: 19 kg |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,6 l / 100 km |
Cena od | 1 136 900 Kč |
Technika a výbava: Sportback minus sport
Audi momentálně nabízí tři modely disponující pohonem na CNG. Nejmenší A3 má čtyřválec společný s Octavií G-TEC, větší A4 Avant a A5 ale dostaly dvoulitr. Motorizaci 2,0 TFSI byl lehce ponížen výkon na 170 koní a maximální točivý moment na 270 Nm, což jsou na danou kategorii hodnoty spíš podprůměrné. I tak ale dokáže A5 uhánět až 226 kilometrů za hodinu a na stovku zrychlí za 8,5 vteřiny. Variantu g-tron naštěstí můžete kombinovat s parádní sedmistupňovou převodovkou S tronic. Špatnou zprávou je ale absence pohonu všech kol quattro, pravděpodobně kvůli faktu, že se do zadní části pohon všech kol a nádrže na CNG naráz jednoduše nevejdou. Spokojit se tedy musíte pouze s pohonem předních kol, a to je škoda. Pohon quattro je pro Audi silnou zbraní, která však protentokrát musí zůstat nenabitá.
Nádrž na plyn je u Audi A5 Sportback g-tron uložena ve spodní části zádi vozu, přičemž pojme až 19 kilogramů plynu plněného pod tlakem 200 barů. Audi rozhodně nepodcenilo bezpečnost a nádrž má dohromady tři vrstvy. Tu vnitřní tvoří plynotěsný polyamid, zatímco druhá vrstva je vyrobena ze směsi karbonem zesíleného plastu a skelným vláknem zesíleného plastu. Třetí vrstva je ze skelného vlákna, na kterém je dobře vidět případné vnější poškození. Jako pojivo vláknitých materiálů posloužila epoxidová pryskyřice.
Plnění nádrže vás nebude nijak obtěžovat, plnící ventil totiž najdete hned vedle klasického hrdla nádrže na benzin. Nádrž na benzin pak doznala značného zmenšení, její kapacita se snížila z 54 na pouhých 25 litrů. Přeměna čistě benzinové A5 na CNG si s sebou nese i docela těžké břímě, konkrétně 120kilogramové – právě tolik činí navýšení hmotnosti ve srovnání s klasickým benzinem. Celkově „audince“ na váze naměříte 1 655 kg, což ale na pětidveřovou verzi není žádná tragédie.
- vzhled
- ventil na CNG společně u víčka nádrže
- nelze kombinovat s pohonem všech kol
- průměrná dynamika
Interiér: nebe koncernu Volkswagen
Tohle byla vždy silná disciplína Audi a svůj náskok v nekonečné štafetě si pořád drží s velkým přehledem. Koncernové rozložení ovládacích prvků v kombinaci s modernějším přístupem značky se čtyřmi kruhy ve znaku je kombinace požehnaná snad od všech svatých. Vše najdete v mžiku, navíc to dobře a jednoduše funguje. A dokonce to i hezky vypadá. Trochu mě překvapilo, že se sedí relativně vysoko, ale pouze pokud o A5 přemýšlíme jako o sportovnější variantě sedanu A4.
Sedadla jsou nadmíru pohodlná, k čemuž přispívá i kombinace kůže a alcantary. Při dlouhých dálničních přesunech nebudete mít právo ani v nejmenším lamentovat. Nějaké to stěžování by se ale mohlo po delší chvíli začít ozývat ze zadní lavice. Pokud nedej bože mají vaše děti přes 185 centimetrů, budou mít problém nejen v oblasti kolen, ale především hlavy. Za vše může svažující se střecha, kterou budete jako řidič a majitel milovat a jako obyvatel zadních sedadel nenávidět.
V zimě se vám bude hodit třízónová klimatizace a vyhřívané sedačky i volant. Naší variantě nechybělo bezdrátové nabíjení telefonu a několik dalších fajnovostí. Pěkným detailem jsou například tlačítka klimatizace, která reagují ještě před stlačením na dotyk, kdy ukáží svou funkci. Volant se dobře drží a tlačítka na něm jsou logicky rozmístěna tak, že vám bude připadat, že jste se s tímto volantem narodili.
Ještě se pojďme podívat pod elektrické víko kufru. S ohledem na sportovní střih karoserie se dostáváme pořád k pěknému objemu zavazadelníku 390 litrů. Je pravda, že do klasického benzinu se vejde až 480 litrů bagáže, ani jednou mě však velikost kufru neomezila. Tu navíc najdete praktickou síťku a tamhle zase poutko nebo šikovnou přihrádku
Chytré systémy a funkce: prémiovka ve všech směrech
Infotainment vozu se nevyklápí jako u větší A7, ale s navigací dostanete touchpad MMI, na kterém můžete psát například adresy. Menu 8,3palcového displeje je velice přehledné, nabídne klasické funkce a přihodí i Apple CarPlay a Android Auto. Počáteční radost trošku klesne, když zjistíte, že příplatek za navigaci činí 74 tisíc korun. Nyní žijeme v době, kdy již většina lidí využívá navigaci v telefonu a spokojila by se s jakýmkoli typem zrcadlení obrazovky telefonu ve voze. Infotainment pracoval i s integrovanou SIM kartou a službami Audi Connect. Nechybí tedy informace o cenách pohonných hmot, letech, možnostech parkování, počasí a mnohém dalším.
Za co bychom si naopak rádi připlatili by byl digitální přístrojový štít před řidičem. Musíte se spokojit s klasickými analogovými ukazateli a menším displejem uprostřed. Krásný a přehledný 12,3palcový přístrojový štít si do g-tronu nemůžete přikoupit, a to je škoda. Pravděpodobně se automobilce nevyplatilo doprogramovávat zobrazení stavu druhé nádrže na CNG. Chválíme ale přihrádku na bezdrátové nabíjení telefonu nebo příjemné ambientní osvětlení. Všechny tyto drobnosti dělají z Audi příjemného společníka na dlouhé cesty, a to i v noci.
Můžou za to především LED světlomety Audi Matrix, které umí nádherně vystiňovat vozy a chodce před vámi. Na prázdné cestě se jakoby otevírá opona a vy vidíte téměř jako ve dne. Je vidět, že tady Audi nějaký ten náskok díky technice opravdu má. Spolu s Volvem je – co se týče světel a bezpečnostních technologií – na naprosté špičce. Bezpečnostní systémy jsou pak velice příjemně naladěny. Nechyběl systém Pre Sense City nepřetržitě kontrolující okolí, vždy připraven zasáhnout.
Na dálnici přebírá zodpovědnost asistent odbočování a asistent vyhýbání. Tou nejdůležitější částí je ale adaptivní tempomat, který za vás v zácpách zcela převezme tu nudnou část řízení. Příjemným detailem je fakt, že adaptivní tempomat sleduje nastavení vozu Drive Select. Pokud tedy máte zvolený režim „eko“, vůz přidává a ubírá plyn pozvolna, zatímco v režimu „Dynamic“ se nebojí motor trochu provětrat.
- zpracování interiéru
- pohodlná sedadla
- chytrý adaptivní tempomat
- skvělá LED světla
- chybí digitální přístrojový štít
- vyšší posez za volantem
- dražší příplatky
Jízdní vlastnosti: skvělý, kdybychom měli lepší cesty
Už slovo Sportback v názvu dává najevo, kam by chtěla A5 směřovat. Výkon 170 koní však neavizuje nějakou velkou dravost a pohon CNG si člověk kupuje především díky následující kapitole. Proto ve mě jízdní vlastnosti budily nejvíce otazníků. Z vlastní zkušenosti vím, že s pohonem všech kol a ideálně šestiválcem jde o úplně jiné auto. S tímhle motorem ale nechcete závodit vy a ani auto. Proto mi přišla škoda, že se Audi rozhodlo pro celkem tvrdé odpružení.
Pravděpodobně je A5 g-tron naladěn na tvrdší notu kvůli těžším nádržím, avšak mnohem radši bych se na dlouhých trasách nechal houpat. Tvrdší podvozek se k hezky střiženému čtyřdveřovému kupátku hodí, k autu na CNG ale ne, čímž opět narážím na cílovku. Nemohu ale říct, že by byl podvozek nepohodlný, navíc je vše precizně odhlučněno. Auto se hezky řídí a jede suverénně přesně tam, kam ho nasměrujete. Automatizovaná převodovka odvádí skvělou práci a řadí přesně tak, jak byste řadili vy, možná ještě trošku lépe.
I při jízdě na CNG je znát silný plynulý zátah, který vás utvrdí v dojmu, že předjíždění opravdu problém nebude. Čtyřválec má především po zahřátí až překvapivě sametový chod a do kabiny si jeho zvuk najde cestu až při vysokých otáčkách.
Dojezd a spotřeba: hlavně tankovat
A teď to nejdůležitější – vyplatí se příplatek 85 tisíc korun za pohon na zemní plyn? Automobilka hovoří o spotřebě jen 3,8 kilogramu CNG na 100 kilometrů a při provozu na benzin 5,6 litru na 100 kilometrů. Začněme jízdou na benzin, ať si mezi benzinovou a CNG variantou uděláte pořádek. Udávaná spotřeba benzinu je totiž dosažitelná jedině v případě, že byste si pomáhali nohama jako Flinstonovi.
Při velmi klidné jízdě na okrskách se budete pohybovat okolo 7,5 litru a na dálnici počítejte ještě s litrem navíc. Ve městě se pak horko těžko dostanete pod deset litrů. Pokud ve městě budete spěchat, budou na palubním počítači naskakovat čísla hodná sportovních aut.
Benzin z nádrže zmizí dřív než řeknete „CNG plnička“.
Z logiky věci tedy postoupíme k nádrži na CNG, ze které si má dvoulitrový čtyřválec brát 3,8 kilogramu na sto kilometrů. Optimistický testovací cyklus opět hraje svojí roli, hodnoty však již nejsou tak propastné. Dálniční přesun pro nás znamenal příjemné číslo 4,2 kilogramu na 100 kilometru a situace se nezhoršila ani při městských radovánkách v pražských kolonách.
V průměru jsem po dobu testování jezdil za 4,5 až 5 kilogramů co sto kilometrů, což je naprosto krásná hodnota. Pokud vezmeme průměrnou cenu CNG, dohlédneme na magickou hranici koruny za kilometr. Dlouhodobě se udržíte v nákladech na palivo do 1,25 koruny za kilometr, musíte ale poctivě tankovat. Jakmile vám zemní plyn dojde, benzin pak z nádrže zmizí dřív, než stačíte říct „CNG plnička“.
Oficiální materiály uvádí dojezd až 500 km s přídavkem 450 km na benzín. My jsme operovali s hodnotami dojezdu spíš 350, respektive 330 kilometrů. Ve spotřebě vám pak může malinko pomoci palubní počítač, který ukazuje, o kolik zvyšuje spotřebu puštěná klimatizace či vyhřívání sedadla a zrcátek. Šetření je však v řádu čtvrt kilogramu na sto kilometrů.
Přepínání z CNG na benzin nepoznáte, pouze vám zhasne zelená ikonka. Vůz se o vše stará sám a na CNG i startuje, pokud teplota neklesne pod deset stupňů Celsia.
- odhlučnění
- spotřeba na CNG
- automatická převodovka
- průměrná dynamika
- tvrdší podvozek
- spotřeba na benzin
Galerie
Zhodnocení: všude stylově a levně
Zvláštní kombinace sportovně střižené karoserie a šetřivého ducha mi vůbec nevadí. Za mě nejhezčí Audi současnosti umí nejen potěšit vaše oko, ale také peněženku, což je kombinace málo častá. Musíte ale důsledně tankovat zemní plyn, g-tron totiž při provozu na benzin okamžitě ztrácí smysl. Nevýhod je přitom jen velmi málo. Tou největší je pro mě absence pohonu všech kol quattro a někoho zamrzí i pouze analogový přístrojový štít. Tvrdší podvozek sice znamená lehce snížený komfort, vše ale dohání perfektní odhlučnění a pevná stopa v zatáčce.
Pokud jste z bohaté rodiny a přejete si k narozeninám první auto, tohle by mohlo být to pravé. Počáteční náklad zaplatí tatínek a provozní náklady jsou pak jen otázkou pár korun. Druhou možností je nákup za předpokladu, že se chystáte na velký nájezd kilometrů. Může jít o takřka ideální auto pro firemní účely, tedy dostatečně úsporné i reprezentativní. Jako majitel si ale musíte cestu dobře naplánovat a udělat si ve vašem okolí menší průzkum CNG stanic – je jich rozhodně méně než těch nabíjecích.
Konkurence: elektrifikace vs. plynofikace
Sedanů na CNG je jako šafránu a čtyřdveřových kupé ještě méně. Specifický pohon dělá z Audi A5 g-tron na českém trhu unikát a konkurentů se opravdu bát nemusí. Volkswagen Passat se s pohonem na CNG rozloučil v minulé generaci a v té stávající jej nahradil plug-in hybrid GTE. Podobnou velikostí a pohonem na CNG disponuje například nedávno testovaná Škoda Octavia G-TEC, která má ještě nižší spotřebu a náklady. Má ale pouze slabou „čtrnáctistovku“ a úrovní luxusu se s Audi může srovnávat jen těžko.