Během tradiční akce Battery day představila Tesla loni v červenci několik vylepšení technologie výroby baterií. S nimi by měla být produkce levnější a ekologičtější, samotné baterie by se pak měly pochlubit lepší energetickou hustotou i životností. Jednou z výzev při výrobě je vysoká spotřeba vody, která se během výroby kontaminuje a mění v nebezpečný odpad, významně zatěžující životní prostředí. Přitom to podle šéfkontruktéra Tesly Drewa Baglina není vůbec nutné: „Stručně řečeno, když dobýváte z hory kov, potřebný k výrobě baterií, nejdřív jej s pomocí kyseliny sírové proměníte v síran dotyčného kovu. Proč? Protože si to tak chemici v dávných dobách vymysleli. Ten pak dovezete do továrny, kde se za použití jiných chemikálií a obrovské spousty vody složitým procesem promění zpátky na kov a nakonec v malou katodu plus obrovskou spoustu kontaminované vody a dalších odpadů.“ A Baglino logicky hned vzápětí nabídl řešení: „Jednoduše se zbavíme meziproduktu. Stačí nám kovová ruda a můžeme vyrábět. Sice nadále s pomocí vody, jenže ta není vypoustěna mezi jedovatý odpad, nýbrž ze 100 % vrácena do procesu. Její spotřeba tedy dramaticky poklesne. A totéž samozřejmě platí o investičních i provozních nákladech. Ty první klesnou o 66 a druhé dokonce o 76 %.“
Aby bombastickým zprávám nebyl konec, pochlubila se Tesla ještě tím, že patent na tuto zdánlivě jednoduchou technologii koupila za tři americké dolary, tedy méně než sto korun. Při pátrání po pozadí této senzační transkace narazili redaktoři elecktrek.co na řadu indicií, že patent byl zřejmě součástí akvizice kanadského startupu Springpower, který se zjednodušením výroby katod zabýval a dokonce spustil úspěšnou pilotní produkci, a to způsobem, který se velice podobá tomu, který prezentoval Drew Baglino z Tesly. O něm Tesla oficiálně mlčí, avšak vše do sebe zapadá. Dokonce dva chemici, od září 2020 zaměstnaní v Tesle, uvádějí na profesionální sociální síti LinkedIn jako bývalý job právě Springpower.
Nebylo by to ostatně poprvé, kdy Tesla tiše akvírovala v kanadských vodách. Už dříve takto získala výrobce strojů na produkci baterií Hibar a investovala i do výzkumné laboratoře baterií Jeffa Dahna. Zdánlivě nenápadné krůčky pomáhají Tesle udržet si náskok ve vývoji a výrobě baterií a také co nejdříve spustit výrobu inovativních článků typu 4680.