Americká automobilka Tesla, bojující s dlouhodobým poklesem prodejů, přistoupila ke kroku, o němž Elon Musk hovořil už před devíti lety. Podle TechCrunch Otevřela poněkud nečekaně zastoupení v Indii, kde dosud absentovala, mimo jiné proto, že tamější trh zatím nedorostl k zájmu o elektromobily s prémiovými cenovkami. Jenže čtvrtý největší trh světa s potenciálem dalšího rychlého růstu je silným lákadlem, které by navíc mohlo Tesle pomoci zvrátit negativní tendence jejích obchodních výsledků. Záleží na tom, jak se tamější zákazníci postaví k nabídce jediného modelu, navíc výrazně dražšího oproti jiným zemím i zatím velmi skromné konkurenci.
Tesla totiž odstartovala své indické dobrodružství s Modelem Y ve verzi SR RWD, dováženým ze Šanghaje. Ten startuje na částce 5 989 000 rupií, tedy bezmála 1,5 milionu korun. V Indii je tedy Tesla ještě dražší, než v Evropě, oproti srovnatelné domácí konkurenci (například Mahindra XEV 9e začíná na 2 190 000 rupiích/550 tisících korunách) stojí zhruba trojnásobek a cenově se řadí spíše ke značkám, jako je Mercedes-Benz. Tamější zákazníci také nemohou těžit z výhod nabíjecí sítě Supercharger; v zemi totiž dosud žádný nevznikl, i když by se to mělo ještě letos změnit a první lokality rostou v Dillí, sousedním Gurugramu a Bombaji.
Výhradně v těchto lokalitách si také bude možné zpočátku Teslu registrovat, na dálkové cesty přes Indii to stejně zatím nebude, zejména kvůli stavu tamější nabíjecí infrastruktury. První showroom Tesly o výměře 370 m2 také vznikl v Bombaji, druhý se dokončuje v Dillí. Objednávky už byly zahájeny, první kusy mají dorazit ve třetím kvartále. Komu by nestačil dojezd verze SR, může si počkat na verzi LR RWD, ta ovšem vyjde už na 6,8 milionu rupií (1,7 milionu korun). Ta by měla k indickým zákazníkům začít proudit ve čtvrtém čtvrtletí.
Značka se bude zatím na trhu etablovat, zpočátku se neočekává, že by indické prodeje nějak dramaticky změnily statistiky. Velkou otázkou zůstává, zda indičtí klienti přijmou značku, původně anoncovanou jako výrobce dostupných elektromobilů, jako prémiové zboží. Pokud ano, vytrhne to Tesle velký trn z paty. Automobilka ostatně nemá jinou možnost, protože mezi Čínou a Indií nepanují ani zdaleka idylické vztahy a Indie uvalila na import čínských aut až 100% cla. Na cestě je ovšem uzavření dlouho připravované dohody o volném obchodu mezi Indií a Evropskou unií, která by mohla začít platit už koncem letošního roku. Pak by se Tesle vyplatilo začít importovat z Gigafactory Berlin, ovšem jak a zda vůbec by se to promítlo do cen, je v tuto chvíli ve hvězdách. Stejně jako odpověď na otázku, proč na zahájení bezcelního obchodu mezi Indií a EU Tesla nepočkala se zahájením prodeje.

Tak to hodně štěstí s přesvědčováním Indů o prémiovosti Tesly :-) I když, kdo ví, co takový Ind má za prémii.