V roce 2019 si začali někteří majitelé starších Tesel stěžovat, že jim po aktualizaci softwaru na verze 2019.16.1 a 2019.16.2 náhle poklesl dojezd o 20 až 50 km. Týkalo se to přinejmenším Modelů S, vybavených 85kWh bateriemi, jejichž výroba skončila v roce 2016. Zaznamenal to electrek.co, kterému si stěžovali konkrétní majitelé. Jeden z nich jménem David Rasmussen popsal, že jeho Model S vykazoval až do 13. května 2019 dojezd 398 km, ten pak ale náhle během 5 týdnů poklesl na 350 km, tedy o plných 12 %. Kromě toho se citelně zpomalilo nabíjení, na což si stěžovali i jiní teslisté. Electrek požádal Teslu o vysvětlení a dostal odpověď, že cílem opatření je ochrana baterie a zlepšení její životnosti.
Mezi vlastníky zmíněného vozu vzniklo pozdvižení, které vedlo k hromadným dotazům po příčinách potřeby chránit baterii a následně k hromadné žalobě, zahájené právě Rasmussenem. Jejím výsledkem je po 2 letech nejen další aktualizace softwaru, která někdejší omezení ruší, ale i návrh Tesly na smírčí řešení a vyplacení 625 dolarů (13 400 Kč) každému ze 1 743 postižených majitelů Tesly Model S plus uhrazení soudních výloh. Rasmussen prý s tímto návrhem souhlasí a rovněž potvrdil, že jeho autu dojezd opět narostl, ovšem zná prý některé majitele, kterým dotyčná aktualizace nepomohla. Nicméně problém se zjevně řeší. Soud zatím návrh Tesly neodsouhlasil, avšak očekává se, že tak učiní, protože není zjevný důvod jej odmítnout.
Není to jediný případ; v Norsku byla Tesla ve stejné záležitosti již odsouzena k vyplacení podstatně citelnějšího odškodného. Konkrétně má zaplatit tisícům majitelů každému po 16 000 dolarech, čili 344 000 korunách. Zde se ale čeká, že se Tesla odvolá.
Názor redakce
Není to první případ, kdy se americká automobilka dostala do úplně zbytečných problémů kvůli nedostatečné komunikaci s novináři a svými klienty. Je hezké šetřit za reklamu a PR, ovšem pověst značky je jen jedna a jednoho dne by mohl činit součet škod, na ní utrpěných, převýšit uspořenou částku za ona „zbytečná oddělení“.
Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km |
Cena od | 2 187 700 Kč |