Jednou z otázek ve světě elektromobility, která stále relativně není zodpovězena, je degradace baterie po ujetí většího počtu kilometrů. Nyní se však tato data dostávají ven, konkrétně to, kolik procent akumulátoru ubylo po přibližně 80 000 kilometrech u Tesly Model 3.
Na začátku roku se na Twitteru takto vyjádřil Elon Musk: „Tělo a motor Tesly Model 3 je designováno tak, aby vydrželo milión mil. Baterie by měly vydržet mezi 300 až 500 tisíci mílemi (480 až 800 tisíc kilometrů), nebo 1 500 nabíjecích cyklů.“
Nabíjecími cykly rozumíme jedno vypotřebování 100 % kapacity baterie, nemusí to však být najednou. Ukážeme si to na příkladu. Pokud ve své Tesle Model 3 Long Range ujedete 250 km (což je cca 50 % baterie), pak si auto dáte nabíjet na noc a další den ujedete tu samou vzdálenost, znamená to jeden cyklus baterie. Takto cyklus definuje i Apple. Česká záruka na baterii u Tesly Model 3 je 8 let, nebo 160 000 najetých kilometrů.
Pojďme se tedy podívat na konkrétní případ, Matthew z YouTube kanálu Tech Forum se ve svém videu svěřil se stavem baterie jeho Tesly Model 3 po 50 000 mílích (80 000 km). Zaznamenal úbytek kapacity akumulátoru o pouhá 2 %, což je velmi slušná hodnota.
Komunita nadšenců Teslanomics, která se zabývá analýzou dat kolem vozů Tesla, se rozhodla udělat velký průzkum opotřebení baterie s použití informací získaných z provozu více než 2 600 Tesel, které zahrnují všechny dostupné modely. Při pohledu na graf je jasné, že největší množství vozů si zachová přes 90 % kapacity akumulátoru po 160 000 kilometrech, některá auta však dopadla mnohem hůř a nejpravděpodobněji mají nějakou softwarovou chybu a potřebují překalibrovat baterii, jak tvrdí xautoworld.com.
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |
No fandím hybridům to má lepší budoucnost. Ta Tesla mi připadá mimo realitu a čekám evropskou konkurenci co bude přijatelná, doufejme,že třeba Němci budou v pokroku.