Plány na rychlé ovládnutí Evropy se v hlavě Elona Muska rodily v době, kdy konkurence neměla co nabídnout a technicky pokročilé Tesly slízávaly smetanu. Jenže situace se změnila. Čím dál více výrobců uvádí na trh nové elektromobily, které sice svou efektivitou dodnes mnohdy Teslám nestačí, avšak v ostatních ohledech jsou výrazně lepší. Například BMW i4 či Polestar 2 způsobují Tesle Model 3 velké problémy. Tesla navíc, kvůli průběžnému zdražování, už ztratila výhodu nízkých cen, za něž prodávala své automobily v dřívějších letech. Prodejům také neprospívá neměnný design po celou dobu produkce.
A první varovná čísla tak na sebe nenechala čekat, ačkoliv je lze tentokrát částečně připsat tvrdým uzavírkám výrobních závodů v Číně, odkud Tesla stále dováží prakticky veškerou produkci pro Evropu, dokud nenaběhne berlínská Gigafactory na plnou kapacitu, a to letos ještě nebude. Kvůli tomu poklesly červnové registrace Modelu 3 o 76 %, ačkoliv právě červen bývá vzhledem k stále ještě platné tříměsíční periodě výkyvů prodejů velmi silný měsíc. Tesla se tak podle insideevs.com dosud nestala jedničkou prodejů elektrických aut na starém kontinentu, naopak meziročně ztratila nejen v absolutních číslech (-0,42 procentního bodu), ale také v tržním podílu (z 13,75 na 13,33 %).
Částečnou útěchou pro Američany sice může být, že evropská elektrická jednička, tedy Volkswagen, za stejné období odepsala dokonce 5,7 procentních bodů, ovšem stále má před Teslou výrazně navrch. Kromě toho stříbrný Stellantis naopak posílil a aby těch hořkých kalichů nebylo málo, tak výrazně rostoucí koncern Hyundai Motor už Teslu téměř dotáhl. A z šestého místa se mohutně nadechuje k útoku i BMW. To meziročně navýšilo tržní podíl z 5,76 na 8,37 procentních bodů a začíná dýchat na záda pátému Renaultu, který sice také zvětšil svůj tržní koláč, avšak zdaleka ne o tolik.
Úplně jinak však vypadá pohled na žebříček nejprodávanějších elektromobilů na starém kontinentu. Ten totiž vede hned dvojice Tesel, přičemž jedničkou je jasně Model Y se 44 472 novými registracemi. Model 3 se, i přes výše zmíněné problémy (meziroční propad za celé pololetí činí 40 %), udržel na druhém místě s 39 896 záznamy. Tím ale Tesla také končí, protože ani nadále nemá Evropanům co nabídnout; evropská homologace modernizovaných Modelů S a X stále není hotová a do vyřešení problémů s půlvolantem nejspíš ani nebude. Třetí a čtvrté místo už obsadily modely koncernu Stellantis – Fiat 500e (32 777) plus Peugeot e-208 (22 899), první pětku uzavírá Volkswagen ID.4 s 22 619 zářezy. Dál už jsou rozdíly těsné, proto i sedmá Škoda Enyaq hlásí přes dvacet tisíc záznamů, konkrétně 21 492.