Nedávno byl na České televizi odvysílán diskuzní pořad Máte slovo, kde se probíralo téma zákazu aut se spalovacími motory. Diskuze to byla velmi zajímavá a padlo několik dotazů/názorů. Kromě jiného i zpráva, že jízda vozidlem na elektřinu je dražší než jízda autem na fosilní paliva.
Spotřeba elektromobilu
Aktuálně máme na dlouhodobý test zapůjčen elektromobil Peugeot e-208 GT vyrobený v roce 2021 a nyní má najeto přes 30 tisíc kilometrů. Na začátku testu jsme vynulovali palubní počítač a po ujetí téměř 4 000 km se ukázala průměrná spotřeba 18,5 kWh/100 km při průměrné rychlosti 47 km/h. Jízdy byly absolvovány na různých typech komunikacích a v zimním období. Ztráty při dobíjení jsou u tohoto vozidla okolo 3 %.
Spotřeba fosilního vozidla
Shodou okolností stejné vozidlo, jako máme v testu, se vyrábí i ve fosilním provedení. Ovšem tuto verzi nemáme k dispozici, ale data o průměrné spotřebě jsou dostupná na německém webu sprintmonitor.de. Tam se dočteme, že benzínová verze má průměrnou spotřebu 6,15 l na 100 km a v případě naftové verze s AdBlue se jedná o průměrnou 4,73 l na 100 km .
Cena paliv
Jelikož máme průměrné spotřeby všech tří typů pohonů, musíme se podívat i na průměrné ceny pohonných hmot pro tato vozidla. V případě Naturalu 95 se aktuálně v ČR dle mbenzin.cz pohybujeme na částce 37,70 Kč za litr a u nafty je to částka 36,74 Kč za natankovaný litr. V případě elektřiny je to trochu složitější, ale berme základní možnosti nabíjení. Tedy cena při domácím nabíjení v případě distribuční sazby D27d (elektromobilita) za 6,98 Kč za odebranou kWh. Když budeme dobíjet na veřejném místě například u společnosti PRE pomocí AC konektoru, tak se dostaneme na průměrnou částku 9 Kč za kWh, v případě DC s výkonem do 75 kW se pohybujeme okolo 12 Kč za kWh, na HPC dobíjecí stanici pak zaplatíme v průměru 14 Kč za kWh. Pro výpočet ceny syntetického benzínu jsme využili zahraniční studii, která říká, že litr syntetického benzínu vychází zhruba na 10 amerických dolarů za litr, tedy 220,85 Kč za načerpaný litr.
Na kolik vyjde jeden kilometr?
Palivo | Cena za jednotku | Spotřeba | Cena za 1 km |
---|---|---|---|
Natural 95 | 37,70 Kč/litr | 6,15 l/100 km | 2,32 Kč |
Diesel | 36,74 Kč/litr | 4,73 l/100 km | 1,74 Kč |
Syntetický benzín | 220,85 Kč/litr | 6,15 l/100 km | 13,58 Kč |
Domácí AC | 6,98 Kč/kWh | 18,5 kWh/100 km | 1,33 Kč |
Veřejné AC | 9,00 Kč/kWh | 18,5 kWh/100 km | 1,71 Kč |
Veřejné DC (75 kW) | 12,00 Kč/kWh | 18,5 kWh/100 km | 2,27 Kč |
Veřejné DC (150+ kW) | 14,00 Kč/kWh | 18,5 kWh/100 km | 2,66 Kč |
Z tohoto srovnání jasně vychází, že jízda s elektromobilem i v rámci veřejného nabíjení na stanicích do výkonu až 75 kW vychází levněji než současná jízda se stejným vozem na benzínový pohon. Ovšem když přidáme do porovnání naftový motor, který se již pro tento model nevyrábí, tak by byl konkurenceschopný s elektromobilem nabíjeným z veřejné AC nabíjecí stanice. Jako perličku jsme vám přidali i výpočet pro syntetický benzín, tam částka za ujetý kilometr nedává absolutně ekonomický smysl.
měsic. A dojezd na 1 tankovani mám 1400 km (benzin plyn),Tankování do 10 min do plna. To už ekologové nezmíní.
Co mě ovšem frustruje je fakt, že veřejné dobíjení je dražší než jež jedit na dinosaury. Když se ktomu připočítá vysoká pořizovací cena EV, tak se nedá čekat, že by se lidi masově posunuli k EV.
U CEZ ve Stredoceskem kraji to bude 6.44 Kc/kWh NT,
U PRE neco kolem 6.2 Kc/kWh NT
Kdo ma 6.98 ? Nekde je vyrazne drazsi distribuce?
U VT to bude tusim nad 8Kc. Ale pochybuji ze nekomu napadne nabijet na VT,