Syntetická paliva nejsou pro F1 dostatečným řešením, míní bývalý mistr světa

Syntetická paliva nejsou pro F1 dostatečným řešením, míní bývalý mistr světa
Fotografie: Formule E
  • F1 se za pomocí syntetických paliv má stát uhlíkově neutrální
  • Syntetická paliva vznikají štěpením vody a přidáním oxidu uhličitého
  • Jejich předností je rovnováha mezi množstvím přijatého a vydaného CO2
  • Bývalý mistr světa F1 Nico Rosberg si však nemyslí, že je to ta jediná cesta, kterou by F1 měla vydat, aby dosáhla cílů Pařížské dohody

Klimatická krize a motorsport jsou jako dva protipóly. Nepřitahují se. Naopak rozevírají pomyslné nůžky mezi ustálenými podmínkami na Zemi a katastrofickými scénáři, které se den co den na lidstvo valí. Čím dál častěji tak na přetřes v této souvislosti přichází Formule 1 a její dopad na planetu.

Šampionát spadá pod hlavičku Mezinárodní automobilové federace FIA, která se v návaznosti na Pařížskou dohodu zavázala učinit F1 uhlíkově neutrální. Nejpozději do roku 2030. Cestou, po níž se k tomuto cíli má vydat, budou syntetická paliva místo spalování klasického benzinu. Zjednodušeně jde o paliva vznikající štěpením vody na vodík a kyslík. K nim je následně přidán nejznámější skleníkový plyn CO2 a jejich smícháním dochází k látkové přeměně na surovinu používanou k výrobě konvenčních typů paliv. Hlavní předností syntetických paliv je, že udržují rovnováhu mezi přijatým a vydaným (při spalování) množstvím CO2.

Podle předních inženýrů týmů F1 má jít o řešení, které bude dokonce menší zátěží pro planetu než čistě elektrické závodní série. Důvodem je přítomnost bateriových systémů a nároky na jejich výrobu. Skeptický je v tomto ohledu mistr světa F1 z roku 2016 Nico Rosberg. Myslí si, že syntetická paliva nejsou řešením pro motorsport, ale spíše pro oblasti každodenního života. „Vidím, že se formule pouští do syntetických paliv, což pro mobilitu jako takovou nebude to nejlepší řešení. Tato paliva jsou však velmi důležitá pro jiná odvětví mobility, ať už jde o leteckou dopravu, kontejnerové lodě, nákladní přepravu nebo cokoli jiného. F1 tím, že se vydá touto cestou, bude hrát klíčovou roli při vývoji e–paliv.

„Doufejme, že z toho budou mít prospěch všechna ostatní odvětví mobility. Ale je to dost významný krok na to, aby se F1 spoléhala pouze na tuto jedinou věc v oblasti mobility?“ ptá se Rosberg v rozhovoru pro formula1news.co.uk. Rosberg se nikterak netají úvahami, že vrcholový motorsport jednoho dne bude muset přijmout elektrický pohon. Chtě nechtě. On sám se v e–motorsportu angažuje. Je investorem ve Formuli E a vlastní tým provozuje v nedávno vzniklém seriálu Extreme E. Dnes už poměrně často se objevuje názor pohrávající si s myšlenkou spojit FE a F1 do jediného šampionátu. Ten by pak využíval elektrické motory.

„No, z dlouhodobého hlediska to je trochu otazník. Možná, jak říká Alejandro (Agag – zakladatel Formule E), budou muset přejít elektrický pohon. Nabízí se tu ve velké míře koexistence obou sérií, protože je zde spousta rozdílů. Už jen to, že Formule E může závodit v centrech měst je silným lákadlem, protože F1 tu výsadu jezdit v centru Londýna, Paříže nebo Hongkongu nemá. A to je úžasné. V důsledku toho má FE snadný přístup i ke všem lidem, kteří jsou v těchto městech. Takže si myslím, že se s časem bude dále rozvíjet a bude přirozeně koexistovat s F1,“ doplňuje Rosberg.


Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze