Zatímco řada evropských zemí přikládá pod pomyslný kotel elektromobilní konjunktury čím dál více a více peněz, jiné naopak začínají nejrůznější dotace, úlevy a výhody omezovat. V tomto ohledu tedy na starém kontinentu shoda vskutku nepanuje. Jiné to je s obavami, jak zacelit rostoucí díry v rozpočtech po mizejících spotřebních daních z paliv. V tomto ohledu bude třeba rychlé konání, protože čím déle si budou uživatelé elektromobilů užívat pocitu daňových prázdnin, tím bolestivější pak bude návrat do reality, v níž tvoří daňové výnosy paliv podstatné části státních rozpočtů.
Často bývá zvažována jednoduchá možnost zdanění dobíjecí elektřiny, jenže aktuálně tento nápad zavání kvůli energetické krizi velkým fiaskem. Není také úplně jasné, jak by se řešilo zdanění elektřiny tekoucí do elektromobilů doma, navíc často z vlastní fotovoltaické produkce. Proto přišla švýcarská spolková rada s lepším nápadem; zdaněním podle ujetých kilometrů. A hned také podle rideapart.com zadala federálnímu ministerstvu životního prostředí, dopravy, energetiky a komunikací (DETEC) a federálním ministerstvu financí (FDF), aby do konce roku 2023 předložily budoucí konkrétní návrhy budoucích daňových opatření, tak, aby mohla být uvedena do praxe nejpozději v roce 2030.
Půjde o náročný způsob, zejména pokud má zůstat nedotčeno soukromí majitelů elektromobilů, nebo pokud se naopak nemá vycházet pouze z jimi nahlášených údajů. Přesto se tento model zdá jako aktuálně nejspravedlivější a nepochybujeme, že si najde řadu následníků, pokud se ukáže jako životaschopný. Daňový ráj elektromobilistů zkrátka není dlouhodobě udržitelný, nicméně vlády čeká nesnadný úkol v jeho co nejméně bolestivém a smysluplném ukončení.
Pod timto pohledem pat takova dan u vozidel nabijenych napriklad z domaci FVE absolutne ztraci smysl.
Jenze nenazrani zakonodarci si zvykli timto tucnym prijmem lepit diry v rozpoctu a tak je treba tento vypadek rozhodne nahradit at to smysl dava ci nikoli.