Švýcarsko vymýšlí nový model zdanění elektromobilů. Možná se stane precedentem

15
Švýcarsko vymýšlí nový model zdanění elektromobilů. Možná se stane precedentem
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Vlády celého světa hledají náhradu za očekávaný výpadek spotřební daně z paliv
  • Optimální model zřejmě našlo Švýcarsko, chtělo by jej zavést do roku 2030

Zatímco řada evropských zemí přikládá pod pomyslný kotel elektromobilní konjunktury čím dál více a více peněz, jiné naopak začínají nejrůznější dotace, úlevy a výhody omezovat. V tomto ohledu tedy na starém kontinentu shoda vskutku nepanuje. Jiné to je s obavami, jak zacelit rostoucí díry v rozpočtech po mizejících spotřebních daních z paliv. V tomto ohledu bude třeba rychlé konání, protože čím déle si budou uživatelé elektromobilů užívat pocitu daňových prázdnin, tím bolestivější pak bude návrat do reality, v níž tvoří daňové výnosy paliv podstatné části státních rozpočtů.

Často bývá zvažována jednoduchá možnost zdanění dobíjecí elektřiny, jenže aktuálně tento nápad zavání kvůli energetické krizi velkým fiaskem. Není také úplně jasné, jak by se řešilo zdanění elektřiny tekoucí do elektromobilů doma, navíc často z vlastní fotovoltaické produkce. Proto přišla švýcarská spolková rada s lepším nápadem; zdaněním podle ujetých kilometrů. A hned také podle rideapart.com zadala federálnímu ministerstvu životního prostředí, dopravy, energetiky a komunikací (DETEC) a federálním ministerstvu financí (FDF), aby do konce roku 2023 předložily budoucí konkrétní návrhy budoucích daňových opatření, tak, aby mohla být uvedena do praxe nejpozději v roce 2030.

Půjde o náročný způsob, zejména pokud má zůstat nedotčeno soukromí majitelů elektromobilů, nebo pokud se naopak nemá vycházet pouze z jimi nahlášených údajů. Přesto se tento model zdá jako aktuálně nejspravedlivější a nepochybujeme, že si najde řadu následníků, pokud se ukáže jako životaschopný. Daňový ráj elektromobilistů zkrátka není dlouhodobě udržitelný, nicméně vlády čeká nesnadný úkol v jeho co nejméně bolestivém a smysluplném ukončení.

Diskuze ke článku
Michal Faraday
Michal Faraday
Ročně se v ČR projezdí přes 150 miliard. Peníze které z velké části jdou do Ruska, Norska či na blízký východ. Když tyto peníze zůstanou v oběhu tady, budou několikrát zdaněny a státní rozpočet si přílepší mnohem více než ze silniční daně. Každá země která ropu dováží a elektřinu si dokáže sama vyrobit na tom dlouhodobě vydělá. Vymýšlet nové daně je jen výmluva jak zbytečně okrádat.
Roman P
Roman P
Hmm tak už ne jen Austrálie... pěkný... užívejme si to, dokud to jde. To jsem zvědavej, co pak vymyslej naši slavní zákonodárci za daně, když už teď i s veřejným FC nabíjením jsme často na cenách jak u fosilu ..
Jiří Ježek
Jiří Ježek
Jenže u nás se stáčí, víš? :-) a stáčet asi bude.
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 27. 7. 08:23
Je vtipne jak se uplne zapomnelo za jakym ucelem ta dan vubec vznikla. Pritom to ma uz v nazvu. “spotrebni” Takova dan ma primarne slouzit za ucelem omezeni spotreby. Je to tedy dan regulacni a to z duvodu oddaleni vycerpani neobnovitelneho zdroje a snizeni produkce skodlivych latek uvolnovanych do ovzdusi.
Pod timto pohledem pat takova dan u vozidel nabijenych napriklad z domaci FVE absolutne ztraci smysl.
Jenze nenazrani zakonodarci si zvykli timto tucnym prijmem lepit diry v rozpoctu a tak je treba tento vypadek rozhodne nahradit at to smysl dava ci nikoli.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze