Svěží vítr z Hirošimy. Mazda se po 11 letech vrátila k výrobě Wankelova motoru

3
Svěží vítr z Hirošimy. Mazda se po 11 letech vrátila k výrobě Wankelova motoru
Fotografie: Mazda
  • Přístavní velkoměsto Hirošima si připisuje další historické prvenství
  • Jako první na světě se vrátilo k produkci rotačního motoru
  • Poslouží Mazdě MX-30 R-EV k prodloužení elektrického dojezdu

Mazda se ani nadále nenechává příliš svazovat konvencemi a vrací do výroby technické řešení, které bylo svého času zavrženo pro nemožnost zajistit mu s dobovými technologiemi potřebnou životnost. Jenže technologie pokročily a v nové roli už nebude Wankelův jednorotorový zážehový motor jediným zdrojem síly. Nastal tedy čas využít jeho hlavní výhody; lepší účinnost proti pístovému motoru, klidnější běh a velmi kompaktní rozměry. Mazda má s výrobou rotačních motorů bohaté zkušenosti, vyráběla je jako poslední na světě ještě před 11 lety a celkem jich vyprodukovala 1,99 milionu. Jenže pak ji dohnala ekonomická realita a sportovním kupé RX-8 ukončila slavnou éru oslnivých sporťáků z rodiny RX.

Nyní se tedy wankel vrací v roli sekundárního zdroje síly pro plug-in hybrid Mazda MX-30 R-EV. Díky miniaturním zástavbovým rozměrům se pohodlně vešel pod kapotu a dodá energii v okamžiku, kdy se 16kWh baterie vybije. Na elektřinu by vůz měl ujet až 85 km, což by mělo stačit na naprostou většinu každodenních pojížděk. Wankel tak přijde ke slovu jen příležitostně, třeba na delších cestách, a obavy z jeho životnosti by tak měly být zcela liché. Navíc není mechanicky propojen s koly, takže jeho zátěž bude rovnoměrná.

Aktuálně Mazda oznámila zahájení produkce pro Evropu v továrně Ujina Plant No. 1 v Hirošimě, prvních kusů bychom se tedy mohli dočkat už za několik týdnů.

Technické parametry Mazda MX-30 (2020) R-EV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 795 × 1 555 mm, 1 778 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon125 (55 + 125) kW, 170 (74 + 170) koní, točivý moment: 260 Nm / 4 481 ot/min
Baterie17,8 kWh (16 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 36 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,5 kWh / 100 km, dojezd: 515 + 85 km
Cena od949 000 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
V článku píšete 14 kWh baterie ("kdy se 14kWh baterie vybije") a ve specifikaci 16 kWh využitelných.

Je to tedy vlastně PHEV s 50-ti litrovou nádrží benzínu a 16 kWh baterií, shrnuto, dnešní PHEV už mají baterii i větší. Obávám se, že při ceně v základu 950 tis. Kč a spotřebou jízdy na benzín cca 9.7 l/100 km je to u nás prakticky neprodejné.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze