Světová premiéra Renaultu Megane E-Tech na eco rallye proběhla v Česku

Jak si vedlo auto i posádka?
Světová premiéra Renaultu Megane E-Tech na eco rallye proběhla v Česku
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Auto dokáže dlouhodobě jezdit pod normovanou spotřebou WLTP
  • Dokázali jsme vyhrát dvě první, dvě druhá, dvě třetí a jedno čtvrté místo ve zkouškách pravidelnosti

Když jsme se jako posádka chystali na Czech New Energies Rallye, tak jsme se zástupců automobilky Renault zeptali, zda stihneme vzít na tuto soutěž absolutní novinku, kterou byl nově postavený Renault Megane E-Tech s 60kWh baterií. K našemu potěšení přišla po pár dnech skvělá zpráva. Auto bude na připraveno, ale musíme počítat s tím, že bude k vyzvednutí těsně před samotným závodem, jelikož před ním se koná řada představení. To nám však nevadilo a pustili jsme se do příprav.

Přípravy na účast

První, co musíte udělat, je sehnat si ekologický vůz. To však nemusí být čistý elektromobil, jako jsme měli my, ale můžete v Českém poháru startovat i s auty na LPG, CNG, plug-in hybridy nebo spalující vodík. Ovšem, když budete mít čistý elektromobil nebo auto na vodík, tak se můžete zapsat do startovního pole mezinárodního šampionátu FIA, soutěžit i v zahraničí, a sbírat tak body, ale hlavně cenné zkušenosti.

Kromě auta však musíte zaplatit startovní poplatek, který letos činil 12 100 Kč, k tomu licenci pro oba členy posádky za 400 Kč a zajistit si ubytování a stravu v místě konání závodu, což vychází na cca 4 000 Kč za celou dobu rallye. Mimo to je dobré mít s sebou dva mobilní telefony kvůli potřebné aplikaci Rabbit 2.0 a navigaci. K tomu je ideální si do auta dát držáky pro oba mobily a kabely pro jejich nepřetržité nabíjení. Tak to by byl základ pro účast v eco rallye.

Závod v Českém Krumlově je extrémně těžký

První den začínal setkáním jezdců u jaderné elektrárny Temelín, kde si každá posádka převezme od pořadatelů povinné polepky auta se startovními čísly a partnery soutěže a dostane informaci, kde si může kalibrovat své přístroje, aby správně měřily. Následně se koná rozprava s jezdci a spolujezdci, kde se dozvíte poslední potřebné informace k celé akci a můžete se zeptat na vše, čemu nerozumíte. No a pak po dobrém jídle se jde na věc. Startovní rampa a ostré kilometry jsou před vámi. První den se jelo téměř 182 km, na kterých musíte zdolat 4 zkoušky pravidelnosti.

V druhém dni se program pořádně natáhne a už jde do tuhého, kde se dělí „zrno od plev“. Připraveno je necelých 230 km, během kterých musíte zvládnout 6 zkoušek pravidelnosti. Jednou z nich je nádherná zkouška na českobudějovickém výstavišti, kde se jezdí i ostrá rallye. Takže se budete moci vcítit do role třeba Honzy Kopeckého nebo Vaška Pecha. Třetí den je závěrečný, kde máte na 190 km tratě rozeseto opět 6 zkoušek pravidelnosti. Tyto zkoušky jsou ovšem více opravdu o pravidelnosti než o přesnosti v navigování, jelikož množství změn rychlostí a úzké tratě kladou obrovský nárok na pozornost a přesnost obou členů posádky.

Pohled posádky Renault Megane E-Tech

Auto jsme si připravili před startem a už cestou do Českého Krumlova a následně Temelína jsme nastavili všechny možné funkce potřebné pro úsporu elektrické energie nebo deaktivovali vše rušivé včetně rádia i klimatizace, jelikož zvyšuje spotřebu. Na místě startu pak přišla technická přejímka auta, zda vše odpovídá homologaci a je ve voze přítomna povinná výbava. Následně jsme si vyslechli potřebné pokyny a zajeli si několikrát kalibrovat přístroje.

První den však byl doslova očistec. Noční etapy byly pro velkou část posádek průjezdem pekla, jelikož toto nikdo nečekal a jen minimum posádek mělo takové zkušenosti. I nám se vymstil první den, jelikož ihned v první zkoušce jsme minuli odbočku, tím jsme nechtěně „objeli“ několik měřících bodů, za což jsme získali trestné body. Takže po první zkoušce jsme byli na průběžném 27. místě z 31 možných. Druhá už byla lepší a končili jsme ji na 22. místě, třetí jsme zakončili 18. místem a poslední čtvrtou jsme zvládli už na krásném 5. místě. První den jsme tedy průběžně byli na 22. místě z celkových 31. posádek.

V pátek se jela trať dlouhá téměř 230 km, na které jsme museli zdolat 6 zkoušek pravidelnosti. Opět jsme měli možnost projet si náročné Malonty a okruh na českobudějovickém výstavišti. Tento den jsme první etapu dokončili na 15. místě, druhou na 9. místě, ve třetí jsme opět poskočili o místo dopředu na 8. místo, čtvrtou byl okruh na českobudějovickém výstavišti, kde už pro nás cinkl první bronz, pátou jsme po průjezdu lesů a luk dokončili na 11. místě a v závěrečné šesté zkoušce jsme opět získali bronzovou příčku. Po projetí všech 10 zkoušek pravidelnosti jsme den končili na 18. místě z celkových 31. posádek.

Poslední den jsme téměř ovládli. V sobotu bylo na programu 6 zkoušek pravidelnosti různě rozložených na 190 km trati. Ovšem pro nás to znamenalo absolutní soustředění, které přineslo 2 vítězství, 2 druhá místa, jedno 4. místo a jednu zkoušku jsme dokončili na 10. místě. Po všech 16 zkouškách pravidelnosti jsme se umístili na výsledném 15. místě z celkových 31 posádek a ve srovnání i se zahraničními jezdci v šampionátu FIA jsme byli na 18. místě z celkových 41 posádek.

Jak si vedlo auto v náročné soutěži?

Celou soutěž šlapalo auto jako švýcarské hodinky. Po prvním dni mělo spotřebu 13,7 kWh na 100 kilometrů, druhý den ukázal palubní počítač hodnotu 13,2 kWh na 100 kilometrů a třetí závěrečný den byla spotřeba 14 kWh na 100 kilometrů. Takže auto jelo hluboko pod normovanou spotřebou WLTP, která je pro tento model stanovena na 16,1 kWh na 100 kilometrů. Jedinou výtku však k autu mám – týká se řazení páčkou pod volantem, které se na rychlé změny ve směru jízdy při rallye opravdu nehodí a často si místo zpátečky hodíte setření čelního skla. To je však jediná výtka, ale jako řidič v běžném provozu ji opravdu nepocítíte.

Technické parametry Renault Mégane E-TECH EV60

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 200 × 1 768 × 1 505 mm, 1 636 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 300 Nm / 100 ot/min
Baterie65 kWh (60 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 450 km
Cena od990 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze