Renault Megane E-Tech 160 R.S. Line (2021)
test

Renault Megane E-Tech 160 R.S. Line (2021)

Nabíjení v hlavní roli

Kdo má rád francouzské vozy Renault, jistě ho potěší možnost pořízení plug-in hybridního Meganu. Ten je dostupný ve dvou karosářských variantách a my jsme se podívali blíže na klasické provedení hatchback, které bylo okořeněno paketem R.S. Line. Systémový výkon vozu činil 160 koní a po celý týden jsme se snažili přijít na to, jaký smysl má tato poslední generace vozu se spalovacím motorem.

Námi testovaný exemplář dával okolí jen minimálně najevo, že se v jeho útrobách skrývá více než jen spalovací benzinový motor. Nebýt malého modrého odznaku na víku kufru, člověk by až myslel, že si koupil takřka závodní edici RS. Mohl za to hlavně sportovní příplatkový paket, díky němuž vůz dostal dvě falešné koncovky výfuku, krásná 18" kola a černý metalický lak. Špatné to nebylo ani v kabině vozu, kde se v rámci paketu R.S. Line nacházela vynikající sportovní sedadla. V nich se sedělo velmi dobře a vysoké bočnice byly dostatečně poddajné k tomu, aby se dalo z vozu bez problému vystupovat.

Technické parametry Renault Megane (2020) Grandtour E-tech Plug-in Hybrid

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, 4 626 × 1 814 × 1 449 mm, 1 678 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon117 (68 + 51) kW, 160 (91 + 69) koní, točivý moment: 249 Nm / 3 200 ot/min
Baterie9,8 kWh
Nabíjenípalubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,3 l / 100 km
Cena od795 000 Kč

Jenže tím chvála aktuální generace populárního francouzského hatchbacku vlastně končí. Uprostřed palubní desky je totiž vertikálně umístěný dotykový displej o velikosti 9,3". Na ten je radost pohledět jen do doby, než po něm něco chcete. Reakce na dotek jsou často zdlouhavé a například nastavování klimatizace skrze něj je vyloženě za trest. Renault to ale nejspíše ví, a proto instaloval do kruhových ovladačů klimatizace alespoň ukazatel aktuální teploty. Středový displej pak nabízí širokou možnost úpravy několika domovských obrazovek jako na mobilu. Škoda jen, že když ho chcete při jízdě v noci vypnout, tak vám to systém prostě nedovolí a obrazovka se přepne do černo-šedého odstínu, čímž si moc vlastně nepomůžete. Jen to vypadá trošku divně.

Pojďme se teď ale zabývat pohonnou soustavou, která je svým způsobem dost specifická. Pod kapotou vozu se totiž na dnešní poměry nachází něco nevídaného – atmosféricky plněný benzinový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 91 koní. Upřímně nechápeme, proč Renault zvolil právě tento motor, ale rovnou je potřeba říci, že Megane je kvůli němu určen hlavně pro klidné řidiče. Kdokoliv po něm bude chtít byť jen lehce ostřejší tempo, brzy narazí na limity. Spalovací motor pak doplňuje ještě elektromotor s výkonem 69 koní, což dohromady dává kombinovaný výkon 160 koní a točivý moment 249 Nm.

To hovoří za vše. Nedílnou součástí každé jízdy s plug-in hybridním Meganem by tak měly být nabité baterie, které dohromady se spalovacím motorem dokážou s vozem celkem bez problémů pohnout i v případě, že je plně obsazený. Jakmile ale někdo na baterie zapomene a rozhodne se jezdit jen na spalovací jednotku, bude nemile překvapen. Vůz je totiž bez nabitých baterií velmi líný a navíc automobilka nenabízí jakoukoliv možnost manuálního řazení. Vše je tak na automatické převodovce a inteligenci hybridního systému. V reálném světě to pak funguje asi tak, že ačkoliv jsme na pedál plynu byli celkem citliví, i tak se často spalovací motor často nestyděl vyletět až k maximálním otáčkám, což v řidiči často může způsobit náhlý úlek.

S baterií o kapacitě 9,8 kWh pak lze zcela reálně ujet na jedno nabití okolo 45 km, ovšem je potřeba na vůz nespěchat a nejezdit s ním na limit. Jinak se baterie vybije za nějakých 30 km a do hry se zapojí často ukřičený benzinový čtyřválec. Problémem bude i nabíjení, které půjde nejrychleji s palubní nabíječkou o výkonu 3,7 kW. Tento proces zabere 3 hodiny a rychlonabíjení nečekejte. K dobru vozu připočteme, že umí při nastavené trase v navigaci pracovat s elektřinou tak, aby jel co nejefektivněji. V pravém budíku před řidičem se rozsvítí hláška „e-nav“ a v ten okamžik vůz využívá energii tak, aby dojel do nastaveného cíle s vybitou baterií.

Co se týče průměrné spotřeby, lze jezdit v případě nabitých baterií za nějakých 2,6 litru na 100 km, přičemž spotřeba elektřiny se v průměru pohybovala (při čisté jízdě na elektřinu) okolo 24 kWh na 100 km. Rekuperaci brzdné energie lze využít jen za pomoci řadící páky, kdy je dostupný jízdní mód B. V něm je rekuperace, dá se říci, silnější, ale na „jednopedálové“ ovládání to nestačí. Přeřazení na písmeno B jde navíc celkem ztuha oproti jiným vozům, což může za jízdy způsobit potíže s přehazováním jízdních režimů hlavně řidičům se slabšíma rukama. Otázkou tedy je, zda má plug-in hybridní Renault Megane smysl. Odpověď se dá rozdělit na dvě části.

Kdo je zvyklý na dynamičtější auta a přitom má zkušenosti s plug-in hybridní technikou, rozhodně by se měl podívat po dnes již silné konkurenci. Kombinovaný výkon 160 koní není spásný a vzhledem k atmosférickému motoru je vozu předem zapovězeno jakékoliv větší závodění. Naopak ti, kteří nikam nespěchají, pravidelně nabíjejí a chtějí pohodlný podvozek a klidný projev, pro ně je testovaná specifikace jako dělaná. Megane je sám o sobě skvělý a nabídne nesporné kvality, ovšem v případě plug-in hybridní techniky je potřeba brát v potaz některé nevýhody, které jsou ale vykompenzovány alespoň nižšími provozními náklady.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

renault-megane-e-tech
Klady
  • dobře naladěný podvozek
  • při plně nabitých bateriích umí jezdit velmi úsporně
  • dostatek místa v kabině především vpředu
  • sportovnější linie karoserie
Zápory
  • někdy zmatená palubní elektronika
  • nedostatečný výkon spalovacího motoru
  • absence rychlého nabíjení