Stotřicítkou bez držení volantu? S BMW 5 nyní žádný problém

Stotřicítkou bez držení volantu? S BMW 5 nyní žádný problém
Fotografie: BMW
  • Automobilka BMW dostala jako první v Německu výjimku k aktivaci autonomního řízení L3 rychlostí až 130 km/h
  • Podobné povolení už nějaký čas drží i Mercedes-Benz, ovšem pouze do rychlosti 60 km/h
  • Obě automobilky na vývoji automatizované jízdy už čtvrtým rokem spolupracují

Nové BMW 5 bude vůbec prvním automobilem, který bude smět legálně jezdit po německých dálnicích až stotřicítkou bez držení volantu. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) mu totiž v tomto smyslu udělil výjimku ze silničního zákona a modrobílí budou moci využívat autonomní řízení třetí úrovně. Zatím ovšem pouze na vybraných úsecích speciálně vyznačených v on-line navigaci. Umožnil to dostatečně výkonný software s živými HD mapami a neustálou obousměrnou aktualizací přes 5G připojení propojený s přesnou senzorikou kolem celého auta.

Služba, kterou BMW nazvalo Dálniční asistent, bude schopná na dálnici vůz plnohodnotně řídit i po delší dobu, řidič však nebude moci spouštět oči z vozovky, což budou hlídat speciální snímače. Platí tedy zásada třetí úrovně automatizované jízdy „hands off, eyes on“.

Druhou novotou, která slaví celosvětovou premiéru, je asistent samočinné změny pruhu s potvrzením pouhým pohledem. Ten v rychlostech mezi 60 a 180 km/h navrhne řidiči případnou změnu jízdního pruhu a šofér ji potvrdí pohledem do vnějšího zpětného zrcátka na příslušné straně. I to zaznamenají k tomu určené senzory a po přijetí potvrzení vůz sám přejede do vedlejšího pruhu na dálnici. Už z rozsahu rychlostí je jasné, že Aktivní asistent změny jízdního pruhu není nutně součástí Dálničního asistentu a funguje i bez autonomního režimu.

Technické parametry BMW i5 eDrive 40

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 130 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm
Baterie83,9 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 582 km
Cena od1 749 800 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze