Stát chystá novelu zákonů kvůli autonomním vozidlům. Proč je důležitá?

Stát chystá novelu zákonů kvůli autonomním vozidlům. Proč je důležitá?
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Přenese odpovědnost z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů
  • Zahrne i rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě

Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů ohledně využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU. Změna zákonů má proběhnout už v listopadu a aktuálně je předložena k projednání do Poslanecké sněmovny.

Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Návrh nejenže přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Česká republika umožní využívat již dostupné systémy nových vozidel obdobně, jako je to například v Německu. Velice vítáme, že Ministerstvo dopravy takto výrazně legislativně podpořilo nový technologický vývoj,“ doplňuje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Novela zákonů je přitom důležitá, protože technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení, jako je například adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů, jež řidiče pouze podporují, ale v žádném případě nezodpovídají za řízení. Oproti tomu systémy automatizovaného řízení odpovědnost plně přebírají. Vozidla, na něž se tato právní úprava vztahuje, jsou přitom schvalována podle celoevropsky platných homologačních předpisů. Aktuální novelizace má upravit především otázku odpovědnosti a povinností řidiče související s řízením vozidla v autonomním režimu.

Návrhu předcházela podrobná diskuse se zástupci autoprůmyslu, pojišťoven i Policie ČR,“ zdůrazňuje ředitel Odboru agend řidičů Ministerstva dopravy Stanislav Dvořák. „Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ doplňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.

Legislativní změna zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích konkrétně zahrnuje:

  • Rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá;
  • rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě;
  • přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů;
  • novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla;
  • uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému;
  • rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze