Nové memorandum otevírá Česku dveře k autonomní budoucnosti

Cílem je autonomní řízení úrovně L4 a L5
Nové memorandum otevírá Česku dveře k autonomní budoucnosti
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Memorandum podepsalo Ministerstvo dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů
  • Od ledna 2026 začne platit legislativa pro provoz automatizovaných vozidel SAE úrovně L3

Ministerstvo dopravy spolu se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů podepsalo klíčové memorandum, které má stanovit směr rozvoje vozidel bez řidiče v Česku.


Vymezujeme konkrétní oblasti spolupráce a základní body dalšího rozvoje autonomní mobility v Česku, protože přijetím nové legislativy od ledna 2026 rozvoj této oblasti u nás nekončí. Spíše naopak,“ říká ministr dopravy Martin Kupka s odkazem na to, že od ledna 2026 začne v Česku platit novela zákona umožňující provoz vozidel s úrovní automatizace SAE L3. Ta zvládnou jezdit samostatně třeba v kolonách nebo na dálnici. Cílem ale je dostat na silnice i plně autonomní vozidla úrovní L4 a L5 – tedy taková, která nebudou potřebovat řidiče vůbec. Do budoucna se tak počítá s autonomními robotaxi, samořiditelnými autobusy i kamiony.

Aby to ale vše fungovalo, bude třeba nová legislativa, výzkum, testování, vzdělávání i osvěta veřejnosti. Memorandum tak nastavuje spolupráci nejen mezi státem a průmyslem, ale i s výzkumnými institucemi. „Podpis memoranda vnímáme jako důležitý milník, který potvrzuje dlouhodobou snahu českého automobilového průmyslu aktivně spoluvytvářet podmínky pro bezpečný a efektivní rozvoj autonomní mobility v ČR. Skrze zakotvení jasného legislativního rámce pro provoz a nastavení vhodných podmínek pro testování vozidel jsou firmy motivovány investovat do vývoje, výroby i exportu pokročilých technologií. To je klíčové pro udržení naší konkurenceschopnosti v Evropě i ve světě,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Pět úrovní autonomního řízení


  1. Úroveň 1: Asistenční funkce řidiče, jako je tempomat.
  2. Úroveň 2: Pokročilé asistenční systémy, které stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu.
  3. Úroveň 3: Vozidlo může samo řídit ve specifických situacích, řidič může sundat ruce z volantu.
  4. Úroveň 4: Vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací bez zásahu řidiče.
  5. Úroveň 5: Plně autonomní vozidlo bez potřeby lidského řidiče.

Velký důraz má být kladen na vytvoření infrastruktury – jak fyzické (testovací polygony, living labs), tak digitální (chytré senzory, otevřená data o dopravě). Firmy tak získají lepší podmínky pro vývoj, výrobu i export technologií. „Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít v České republice vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využití s maximem pozitivních dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblasti může výrazně urychlit postavení ČR v této oblasti,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Ministerstvo plánuje také informační kampaň pro veřejnost a podporu technického vzdělávání. „Autonomní mobilitu a její rozvoj v České republice považuji za zásadní příležitost pro český autoprůmysl a celkové posílení konkurenceschopnosti, která je s tímto strategickým sektorem úzce provázána. Technologická i systémová řešení autonomní mobility podpoříme vhodnými kroky včetně vytvoření odpovídajícího právního rámce. Plánujeme pokračovat v úzké spolupráci s autoprůmyslem i dalšími důležitými partnery z veřejného a akademického sektoru,“ dodává Martin Kupka.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze