Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, jejímž hlavním cílem je umožnit maximální využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU. Jelikož změnu zákonů nyní čeká projednání v Poslanecké sněmovně, byly mezitím alespoň klíčové body legislativních změn prezentovány na odborné konferenci uspořádané na půdě společnosti Valeo, která je významným hráčem v oblasti vývoje technologií pro autonomní vozidla a která se bohužel aktuálně potýká s problémy a i v ČR plánuje rušení pracovních pozic.
Autonomní řízení: od levelu 1 po level 5
Autonomní řízení je rozděleno do pěti úrovní podle toho, jakou míru samostatnosti auto zvládne:
- Level 1 – Základní asistence, jako je adaptivní tempomat, který udržuje rychlost a odstup od auta před vámi, ale volant musíte stále ovládat sami. Zkrátka asistent, který funguje jen v jednom směru.
- Level 2 – Nejrozšířenější úroveň v současné době. Kombinuje adaptivní tempomat s vedením v jízdních pruzích. Auto vám pomáhá s řízením, ale stále musíte sledovat silnici a mít ruce alespoň občas na volantu. Sem spadá například i Tesla Autopilot v Evropě (v USA nabízí více).
- Level 3 – Zde už začíná částečná autonomie. Auto zvládne řídit samo za určitých podmínek (například na dálnici, do určité rychlosti) a vy se v tu chvíli můžete věnovat jiným činnostem, například používat mobil. Ale musíte být připraveni do určité doby (například u Mercedesu do 10 sekund) převzít řízení, pokud vás k tomu auto vyzve. V Evropě tuto technologii zatím nabízí pouze Mercedes-Benz pod názvem DrivePilot, a to pouze na vybraných dálnicích v Německu. Momentálně funguje při jízdě do 100 km/h, takže ji lze použít při jízdě v hustším provozu.
- Level 4 – Auto zvládne řídit téměř ve všech situacích, ale řidič musí stále být připraven zasáhnout v případě problémů. Například při náhlé změně povětrnostních podmínek.
- Level 5 – Plná autonomie. Auto nepotřebuje žádného řidiče, zvládne vše samo, včetně městského provozu. V podstatě robotaxi, které pro vás samo přijede odveze vás do bodu B a pak zase samo odjede.
Jak už jsme vás informovali, novela zákonů je přitom důležitá, protože technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení, jako je například adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů, jež řidiče pouze podporují, ale v žádném případě nezodpovídají za řízení. Oproti tomu systémy automatizovaného řízení odpovědnost plně přebírají. Vozidla, na něž se tato právní úprava vztahuje, jsou přitom schvalována podle celoevropsky platných homologačních předpisů. Aktuální novelizace má upravit především otázku odpovědnosti a povinností řidiče související s řízením vozidla v autonomním režimu.
Legislativní změna zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích konkrétně zahrnuje:
- Rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá;
- rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě;
- přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů;
- novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla;
- uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému;
- rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.