Evropská komise před nedávnem schválila Španělsku obří finanční dotaci výši 1,2 miliardy eur (v přepočtu 30,03 miliardy Kč). Ta poslouží na financování zvýšení výroby zeleného vodíku a současně budou tyto finanční prostředky určeny na podporu cílů Španělska stát se významným výrobcem vodíku z obnovitelných zdrojů. Španělsko se nijak nesnaží skrývat své ambice stát se špičkovým výrobcem zeleného vodíku v rámci celkové strategie Evropské unie na dekarbonizaci a snížení, nebo případně odstranění závislosti na dovozu fosilních paliv. Španělská strategie pro obnovitelnou výrobu vodíku je součástí programu, který bude plně financován z části fondu EU pro obnovu, který byl vytvořen v souvislosti s pandemií nemoci covid-19. Z těchto peněz bude hrazena výstavba výrobních závodů o výkonu nejméně 100 megawattů v rámci nově vytvářených vodíkových údolí na území celého Španělska.
Španělsko má navíc velký potenciál pro stavbu a využití solárních a větrných farem. Výroba prostřednictvím procesů poháněných obnovitelnou energií je plně ekologická a pro přírodu přínosná. Solární a větrné elektrárny lze využít pro napájení elektrolyzérů, které budou štěpit molekuly vody na kyslík a vodík, a to téměř bez uhlíkové stopy. Místopředsedkyně EK odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová zdůraznila, že španělská strategie pomůže urychlit výstavbu zařízení na výrobu ekologického vodíku v celé EU, což je v souladu s celkovými strategickými cíli unie. „Tento program rovněž pomůže Španělsku snížit závislost na dovozu fosilních paliv a zároveň minimalizovat případné narušení hospodářské soutěže,“ uvedla Vestagerová.
Vodík je vedle elektřiny považován za palivo budoucnosti, které má široké uplatnění nejen v dopravě, ale i energetice a dalších odvětvích. Jedním z průkopníků tohoto směru je značka Toyota, která přišla s prvním vodíkovým vozem Mirai nebo vodíkový řetězec testuje v rámci experimentálního města Woven City.