Ve výrobním závodě SEAT a Cupra v Martorellu začal naplno pracovat nový lis PXL – technologický kolos, který patří mezi nejmodernější zařízení svého druhu na světě. Po 40 měsících vývoje a výstavby se stal srdcem modernizace výroby a symbolem přechodu značek do éry elektromobility. Lis PXL dokáže díky šesti lisovacím stanicím a síle 81 000 kN vyrazit až 15 dílů za minutu, což odpovídá zhruba 4 milionům karosářských komponentů ročně. Aktuálně produkuje díly pro stávající modely, v budoucnu však bude klíčový pro výrobu elektrických vozů Cupra Raval a Volkswagen ID. Polo.
Cupra nám ukázala zamaskovaný Raval. Městský elektromobil dorazí příští rok.
„Díky patnácti úderům za minutu můžeme vyrábět více dílů za kratší čas a s maximální efektivitou,“ vysvětluje Alicia Molina, ředitelka inženýrství výrobních procesů ve SEAT a Cupra. Tato efektivita je dále zvýšena zkrácením času potřebného pro výměnu lisovacích forem, což umožňuje až patnáct výměn denně pro výrobu různých dílů: „Plnou automatizací tohoto procesu se nám podařilo zkrátit dobu výměny forem na pouhých pět minut mezi dokončením posledního dílu v sérii a zahájením výroby prvního dílu v další sérii,“ dodává Jose Arreche, ředitel závodu SEAT a Cupra v Martorellu.
Už samotná instalace zařízení přitom byla slušným inženýrským oříškem. Stroje totiž stojí na devítimetrové jámě a základech hlubokých 20 metrů, tedy na úrovni sedmipatrové budovy. Tým inženýrů proto musel během více než tří let výstavby zvládnout přesnou koordinaci stavebních, výrobních i IT procesů. „Komunikace a spolupráce napříč odděleními – inženýrstvím výrobních procesů, údržbou, výrobou, logistikou, IT, bezpečností i financemi – hrály klíčovou roli v úspěchu tohoto mega-stavebního projektu,“ dodává Molina.
Lis PXL je zároveň plně propojený s výrobní sítí závodu. Každý lisovaný díl tak generuje kolem 3 000 datových bodů, které se využívají pro analýzu kvality, údržbu a prediktivní modelování. Výrobní linka se tak mění v datově řízený ekosystém, kde bude možné předvídat závady a optimalizovat efektivitu v reálném čase.
Transformace se ovšem netýká jen techniky, ale i lidí. Zaměstnanci, kteří s novým lisem pracují, absolvovali rozsáhlé školení v oblasti digitalizace a automatizace. „Školení bylo nezbytnou součástí přípravy na tuto změnu na všech úrovních,“ říká Arreche a dodává: „Změnili jsme způsob myšlení a nyní jsme připraveni na novou elektrickou éru.“
PXL v číslech
- 6 lisů
- 81 000 kN lisovací síly
- 15 úderů za minutu
- 5 minut na výměnu nástrojů
- 3 000 datových bodů na jeden lisovaný díl
- 4 miliony dílů ročně
- 40 měsíců vývoje a výstavby
- 9 m hluboká jáma, 20m betonové piloty

