Škoda přivezla na e-Salon 2022 nové myšlenky i zajímavé auto

e-Salon Praha 2022
3
Škoda přivezla na e-Salon 2022 nové myšlenky i zajímavé auto
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Škoda Auto chce v roce 2030 prodávat sedm z deseti svých aut na plně elektrický pohon
  • Zároveň se pouští do budování vlastního ekosystému a podpory budování nabíjecích stanic

Škoda Auto investuje nejen do výroby elektromobilů, ale také do infrastruktury. Její dceřiná společnost ŠkoEnergo se stává významným energetickým hráčem a zároveň se rychle dere na špičku v poskytování nabíjecích služeb. Automobilka také nabízí dva nabíjecí systémy. První nazvaný Powerpass míří k retailovým klientům, nabízí přístup k více než 330 000 nabíjecím bodům v Evropě a jednotnou cenu. Flotilářům je nabízena aplikace Chargee s individuálními cenami a přístupem k více než 4 400 bodům v Česku, na Slovensku a v Polsku. Oba mají integrovanou naprostou většinu českých stanic od různých poskytovatelů a jsou připraveny v budoucnu podporovat i funkcionalitu Plug & Charge.

Aktuálně je v Česku už 3 600 nabíjecích bodů, z toho 1 449 typu DC a 103 ultrarychlých HPC. Zároveň se plánuje v roce 2025 v souladu s Národním plánem čisté mobility takových bodů provozovat 11 000 a v klíčovém roce 2030 už 35 000. Ačkoliv podíl elektromobilů na českém vozovém parku je ve srovnání s vyspělými západoevropskými ekonomikami zatím mizivý, přesto prodeje bateriových elektromobilů BEV rychle rostou. Zatímco v roce 2021 se jich tu prodalo přes 2 600, prvních deset měsíců roku 2022 už přineslo více než 3 100 registrací, což znamená nárůst z 1,3% na dvouprocentní tržní podíl. A tendence k růstu je zřejmá.

Škoda Auto v roce 2021 udala na českém trhu celkem 738 elektromobilů Enyaq, což reprezentovalo 31 % trhu s elektromobily, letos na stejné číslo stačil půlrok a aktuálně už je za letošek čistě elektrických Škodovek prodáno 1 133, což znamená nárůst tržního podílu na 37 %. Úspěchy s elektromobily však Škoda Auto slaví i v zahraničí; celkem na 12 evropských trzích patří její produkty do první trojky, z toho ve třech zemích (CZ, SK, NL) je Enyaq absolutní jedničkou. V EU už zaznamenal za letošek přes 37 000 registrací. Elektromobilní trh v Česku je aktuálně tažen především firmami. Mezi významné klienty s elektrickou flotilou v řádech vysokých desítek až nízkých stovek elektromobilů Škoda patří třeba domácí pobočka Coca-Coly či Komerční banka.

Škoda hledí i do budoucnosti a vidí tam, že prodeje konvenčních a elektrických vozidel se v Evropské unii protnou zhruba v roce 2028, tedy za necelých šest let. Česko si na stejný okamžik počká o pár let déle, stane se tak zřejmě až po roce 2030. Aktuálně už je ze Škodovek prodaných v EU 9 % elektrických, v roce 2030 už by to mělo být 70 %. To se však logicky nebude týkat jen Enyaqu, proto Škoda Auto před několika měsíci oznámila zrychlení elektromobility. Výsledkem je světová výstavní premiéra sedmimístného konceptu Škoda Vision 7S, který využije evoluční verzi platformy MEB stejně jako Volkswagen ID. Aero, tedy baterii s brutto kapacitou až 89 kWh, nabíjecí výkon až 200 kW a dojezd přes 600 km. Ten mj. přináší nový designový jazyk a identitu značky a také nové logo Škoda. To sice oproti některým neoficiálním informacím zachovalo tradiční okřídlený šíp, na nějž boleslavská automobilka nedávno odkoupila práva od plzeňského koncernu Škoda, ovšem převedlo jej ryze do 2D podoby a přidalo stylizovaný nápis Škoda. Barvu reprezentují dva odstíny zelené reprezentující udržitelnost a elektromobilitu.

Škoda e-Salon Praha 2022

Koncept Vision 7S, který se přemění v sedmimístné SUV, však není jediná novinka pro nejbližší roky. Do roku 2026 se představí minimálně ještě další dvě BEV. Půjde o kompaktní SUV a malý městský crossover. Škoda Auto zároveň bude pracovat i na elektrickém ekosystému.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 13. 11. 2022 07:35
“Škoda Auto investuje nejen do výroby elektromobilů, ale také do infrastruktury. Její dceřiná společnost ŠkoEnergo se stává významným energetickým hráčem a zároveň se rychle dere na špičku v poskytování nabíjecích služeb.”

Tusite nekdo co je tim mysleno? Ja bych predpokladal, ze tim mysli stavbu nabijecich stanic a jestli se v tomto stavaji vyznamnym hracem, pak bych ocekaval, ze na jejich nabijeci stanice co chvili narazim, ale neni tomu tak, zatim jsem nepotkal ani jedinou a to se neco nacestuji.
Jestli si neco postavili v okoli Boleslavy, tak se asi neda mluvit o nicem vyznamnem.

Pritom by to nemuselo byt tak tezke. Stacilo by instalovat alespon jednu verejnou DC stanici ke kazdemu dealerstvi a pak by se skutecne stali vyznamnym hracem.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
"Škoda Vision 7S" Zachvíli ta auta budou muset vyrábět ve Vysokém Mýtě.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze