Škoda Kodiaq. Moderní, solidní a poprvé elektrická

Kompletní představení
1
Škoda Kodiaq. Moderní, solidní a poprvé elektrická
Fotografie: Škoda Auto
  • Škoda Auto uvádí novou generaci SUV střední třídy Kodiaq
  • Nový Kodiaq dostane jako novinku plug-in hybridní pohon
  • Design adoptoval zásady Modern solid

Nová generace středně velkého, až sedmimístného SUV s volitelným pohonem všech kol Škoda Kodiaq se drží stejné filozofie, jako ta první, tedy důrazu na praktičnost a užitečnost. Zašla v ní však ještě o kousek dál, protože povyrostla a nabízí ještě prostornější interiér. Uvnitř pak výrazně zjednodušila architekturu, omezila ji jen na to podstatné a použila velký podíl udržitelných materiálů. Zracionalizovala také nabídku pohonných jednotek, a i když v ní ponechala čistě benzinové i dieselové jednotky, vypustila z nabídky manuální převodovku a omezila počet kombinací motorů a pohonů. Zato však uvedla, vůbec poprvé, volitelné hybridy. Ať už mild-hybridní verze spalovacích motorů, tak zcela nový plug-in hybrid s normovaným elektrickým dojezdem přes 100 km.

Design se oprostil od rafinovaných kabaňovských linií a nahradil je jednoduchým slohem Modern solid Olivera Stefaniho. Ty nechávají více vyniknout skutečné velikosti auta, která si na délku mezigeneračně přilepšila o 6 centimetrů. Rezignovala na některé charakteristické prvky Kodiaqu I, především výrazné boční prolisy v úrovni klik či jednoduše střižené nárazníky s prostými horizontálními liniemi. Nárazníky jsou nyní vyvedeny do podoby složitých prostorových objektů, zadní navíc zdobí výrazný stylizovaný difuzor. Vůz tím opticky nabral na hmotách a hledat na něm optickou podobnost se staršími škodovkami není jednoduché. A to přesto, že jiné typické záhyby zachoval, především hranaté výřezy blatníků či horizontálně orientovaná přední i zadní světla. Ostatně o posledně jmenovaný prvek budoucí Škodovky zřejmě přijdou, jak naznačuje studie Vision 7S.

Milovníci nočního designu ocení novou, svítící masku a lištu, propojující zadní světlomety, noční jezdci zase maticové světlomety druhé generace. Vyznavači bohaté zdobnosti zase přivítají novinku v podobě dekoračních prvků na karoserii v odlišné barvě oproti tmavě šedým, nelakovaným plastovým detailů. D-sloupek a zmíněný falešný difuzor tak září decentní lesklou šedou, nazvanou Dark Chrome. Čistě funkčními prvky, zlepšujícími aerodynamiku, jsou aktivní žaluzie chladiče či aerodynamické vložky z tmavého plastu v litých kolech. Výsledkem je součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,282, zatímco končící Kodiaq začínal na hodnotě 0,312. Na výběr bude i nadále devět barev a paleta kol o průměru 17 až 20".

Škoda Kodiaq

Interiér rovněž nenechal kámen na kameni. Prošel důslednou tlačítkovou dietou, po níž zbyly jen tři víceúčelové knoflíky Smart dial a ovladače na volantu. Zcela rovněž opustil koncepci integrace displejů do palubní desky a jak menší, 10" obrazovka před řidičem, tak větší uprostřed, nyní stojí volně. Zcela uvolněna byla středová konzola; protože z nabídky vypadly ručně řazené převodovky, přesunul se volič směru pod nový, dvouramenný volant. V duchu dnešních úsporných dob se ovládání většiny systémů přestěhovalo do virtuálního prostoru na velkém středovém dotykovém displeji s úhlopříčkou 13". Vůz je trvale online a v podle současné módy nasadil udržitelné materiály. Mezi nimi nechybí ani pravá kůže, ovšem ekologicky činěná. Veškeré chromové dekory nahradil již známý povrch Dark Chrome, na výběr jsou celkem čtyři interiéry. Buď z šedé recyklované látky, nebo rovněž z šedého mikrovlákna v kombinaci s koženkou, případně z pravé kůže v černé nebo hnědé barvě.

Nový infozábavní systém nabídne řadu online služeb, včetně placení za palivo či parkování, nebo služeb Śkoda Connect. Speciálně pro PHEV budou k dispozici i dálkové ovládání klimatizace, nabíjení či plánování trasy, později přibude i Plug & Charge či Vzdálené nabíjení. Novinkou budou online aktivované služby za předplatné, například navigace, adaptivní tempomat či rozšířené funkce ambientního osvětlení. Hlasové ovládání dostalo integrovaný chatbot ChatGPT, schopný podávat informace o okolí či jiné zajímavosti. Aplikace MyŠkoda nabízí rozšířené možnosti včetně dálkového odemčení či zamčení auta, u PHEV také dálkovou kontrolu nabíjení či klimatizace.

Oba nové, hybridní pohony se týkají základního zážehového čtyřválce 1.5 TSI s Millerovým cyklem a variabilní geometrií turbodmychadla. Zatímco v mild-hybridní verzi se 48V startérgenerátorem nabízí 150 k, v kombinaci s PHEV si polepší na 204 k. V obou případech pohání přední kola skrz automatickou převodovku, v prvním případě semistupňovou, ve druhém pak s šesti stupni. Plug-in hybrid používá baterii o kapacitě 25,7 kWh a hmotnosti 173 kg. Ta se nabíjí nejvyššími rychlostmi 11 kW AC/50 kW DC a zajišťuje čistě elektrický dojezd přes 100 km.

Technické parametry Škoda Kodiaq 1,5 TSI iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 758 × 1 864 × 1 659 mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon110 (85 + 150) kW, 204 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie25,7 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 100 km
Cena od