Je pro firmu ekonomicky výhodnější fosilní auto, nebo elektromobil?

7
Je pro firmu ekonomicky výhodnější fosilní auto, nebo elektromobil?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Nejlevněji ve firemní flotile nadále jezdí fosilní vozidla
  • Mezi elektromobily nákladově vyhrál Hyundai Ioniq 5
  • Nejdražší provoz ve firemní flotile má Ford Mustang Mach E

Ve středu 24. 5. 2023 se v Praze konala konference na téma elektromobilita ve firemních flotilách, kterou pořádala společnost MHC Mobility. V rámci konference se řešila výměna vozidel firemních flotil jezdících na fosilní paliva za vozidla jezdící čistě na elektřinu. V rámci jedné prezentace nás zaujala data o porovnání kompletních nákladů na provoz vozidla Škoda Kodiaq proti čtveřici elektromobilů.

Vybrané modely pro srovnání

Škoda Kodiaq Škoda Enyaq Hyundai Ioniq 5 Tesla Model Y Ford Mustang Mach E
Výbava Sportline iV 80 Smart LR AWD AWD
Motor 147 kW (2.0 TDI) 150 kW 125 kW 378 kW 258 kW
Převodovka automat 7 stup. automat automat automat automat
Pořizovací cena 1 249 900 Kč 1 280 809 Kč 1 186 445 Kč 1 159 000 Kč 1 521 534 Kč

Měsíční náklady

Škoda Kodiaq Škoda Enyaq Hyundai Ioniq 5 Tesla Model Y Ford Mustang Mach E
Leasing a amortizace 14 651 Kč 19 936 Kč 19 640 Kč 22 213 Kč 28 000 Kč
Opravy a údržba 1 828 Kč 1 219 Kč 1 402 Kč 577 Kč 403 Kč
Pneumatiky 2 136 Kč 2 379 Kč 1 658 Kč 2 136 Kč 2 039 Kč
Povinné ručení 523 Kč 270 Kč 270 Kč 226 Kč 270 Kč
Havarijní pojištění 2 336 Kč 1 990 Kč 2 232 Kč 4 480 Kč 2 872 Kč
Pojištění skel 199 Kč 188 Kč 188 Kč 332 Kč 188 Kč
Silniční asistance 106 Kč 186 Kč 186 Kč 186 Kč 186 Kč
Silniční daň 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč
Dálniční známka 135 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč
Pohonné hmoty 7 523 Kč 6 000 Kč 6 000 Kč 6 000 Kč 6 000 Kč
Celkem 29 437 Kč 32 168 Kč 31 576 Kč 36 150 Kč 39 958 Kč

Už podle čísel jasně vidíte, že elektromobily při průměrném měsíčním nájezdu okolo 3 300 km zatím nedokáží měsíčními náklady být pod náklady fosilního vozidla. Ovšem jsou tu dva modely, které se naftovému motoru hodně přibližují a je otázkou pro každou společnost, zda chtějí z pohledu odpovědné společnosti vystupovat více zeleně, nebo budou nadále využívat fosilní zdroje.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 26. 5. 2023 12:05
Je to fact divne srovnani. Je to leasing nebo vlastnictvi?
U leasingu prece byva servis a pneu v cene, tak jako pojisteni. K cemu je tam amortizace?
Proc najednou Mach-E je 3x levnejsi na udrzbe nez Enyaq?
A pausalne 6000 tisic za elektrinu u vsech el.vozu to rika o kvalite toho porovnani.
Dini Dini
Dini Dini
No zajímavé srovnání a bohužel celkem odpovídá tomu, čemu jsem se dopočítal já. Levněj jezdím jen proto, že nabíjím zadax v práci.

Dvě věci...Enyaq 80 stojí od 1120bez daně, ale to nemá vliv na amortizaci a ten servis Enyaq je správě? Mám teda ID.4 a mám servis předepsaný 1x/2roky a platil jsem myslím 4000 bez daně. Jinak nic.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 26. 5. 2023 18:49
Je škoda, že se asi nedozvíme, z čeho se měsíční náklady skládají. Např., jeden kolega psal, že pojistka na Teslu Y ho vychází na 2500 měsíčně včetně povinného ručení, tedy výrazně níže, než je v tabulce. Samozřejmě nabíjení nemá smysl uvádět, protože někdo nabíjí z FVE, kterou pořídil kvůli domu, někdo za 3 Kč/kWh (starý fix), někdo za 8 Kč/kWh (nová sazba) a někdo na cestách za 17 Kč/kWh. Průměrný nájezd firemních aut je 2500 km/měsíčně, tedy netuším jak se dospělo k částce 6000 Kč, to je podle mě silně podhodnoceno.

Tedy shrnuto, firma si udělá FVE a pak všechny uvedená auta v tabulce budou na tom lépe než spalovací jinak na to budou podstatně hůře a to je jistě i důvod, proč se firmy do BEV nehrnou. Firmy si totiž auta pronajímají, opravy a pojistky je nezajímají a řeší jen PHM a v tomto případě je celá tabulka měsíčních nákladů k ničemu. Navíc leasingová společnost pronajme průměrnou verzi Kodiaqu výrazně levněji než Enyaqu 60, natož verzi 80.
Petr Něměc
Petr Něměc
Firemní auta jsou odečitatelná položka. Tedy firma si je může odečíst z daní. Včetně provozních nákladů. Takže tabulka je k ničemu. Jednoznačně vyhrává spalovák. Protože dokáže jet déle, uveze více a šoféra nelimituje tolik jako elektromobil. A vzhledem k tomu že elektromobilita je neekologická, neekonomická a energeticky nevýhodná je spalovák i zelenější.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze