Do světa se dostávají první informace o chystané velké sedmimístné Škodovce, předtím si však ukážeme jejich závodní lahůdku. Tesla opatrně spouští Robotaxi a Rivian s Volkswagenem ukazují výsledky spolupráce. Tak vítejte u fNews.

fNews #313 – Škoda Eviatiq se blíží, Tesla spouští robotaxi
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Dnešní fNews začínáme autem, které si nebudete moci koupit a vůbec není jisté, jestli se někdy reálně nasadí na trať, ale asi se přidáte ke mně, když řeknu, že to je pecka a Škoda to rozhodně měla zvážit. Tohle je Enyaq RS Race. Tuhle úpravu si vzal na starosti motorsportový tým a udělal z rodinného SUV svalnatější a o 316 kilogramů lehčí verzi. Paradoxně se nezměnil motor, ale změna hmotnosti, rozšíření rozchodu kol a snížení světlé výšky udělalo své. Zatímco běžné RS se dostane na 100 km/h za 5,5 vteřiny, Race to stihne za 4,6. Za zmínku stojí i to, že auto nevyužívá karbon, ale technické tkaniny ze lnu, který prý zvládne to samé, ale ekologičtěji. Trochu úsměvně pak může působit zvukový systém simulující závodní zvuk motorů. O tom, jestli tenhle koncept Škoda někdy postaví na trať zatím nevíme.
Ukazuje se, že investice Volkswagenu do americké společnosti Rivian nemířily pouze na usnadnění vstupu na tamější trh, ale nesou s sebou i další výhody. Společnosti totiž oznámily, že Volkswagen od Rivianu přebere softwarovou platformu a začne ji využívat ve svých autech, počínaje chystaným ID Every1. Právě software je jednou ze slabin koncernových vozidel a Rivian je údajně také mnohem blíže plně autonomnímu řízení. Jak bude spolupráce dále probíhat ještě uvidíme.
Tesla začíná provozovat své Robotaxi v Austinu. Zatím teda v testovací fázi a velmi opatrně. Konečně se zapsala na seznam firem provozující autonomní vozidla. Zatím nesmí přepravovat zákazníky a flotilu aut na dálku hlídají lidští operátoři. Flotila je zatím velmi skromná a čítá 10 až 12 vozů Model Y. Plánovaný CyberCab má přijít nejdříve v roce 2026. Musk je navíc velmi optimistický a chce taxi službu bez řidiče pustit už 22. června. Od 28. června pak mají vozy vyrobené v Austinu odjet přímo z továrny až k zákazníkovi bez řidiče. Jak se tyto sliby promění v realitu ještě uvidíme. Za připomínku stojí, že konkurenční Waymo provozuje přibližně 1 500 autonomních taxi vozů.
A nakonec si dejme ještě jednu Škodovu. Tato už skutečně dorazí na trh, pravděpodobně na konci roku 2026. Jedná se o velké sedmimístné SUV, které vychází z konceptu Vision 7S. Vůz by se údajně mohl jmenovat Škoda Eviatiq a naplno využije designového jazyku Modern Solid. Auto už jezdí zamaskované na testovacích okruzích a očekává se, že nabídne dojezd okolo 500 km.
Tak co na sportovní úpravu Enyaqu říkáte? Myslíte, že by takový elektromobil měl na trati smysl? Dejte vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.