Měl jsem možnost se zúčastnit jízd, které teslicka.cz uspořádala na letišti v Panenském Týnci a pro účastníky uspořádala malou soutěž ve slalomu s vozem Škoda Citigo-e iV. Byla to dobrá příležitost prověřit jízdní vlastnosti elektrického Citiga, ale vznikla i myšlenka, jak by si na stejné trati vedla Tesla Model 3 Performance a nakonec se dostaly ke slovu i vozy Subaru BRZ dvou z účastníků.
Jelikož jsem se vracel z představení elZebry v Hustopečích, přijel jsem později, když ostatní už měli za sebou tréninkové jízdy. Dal jsem si tedy jednu tréninkovou jízdu a hned ostrou, ale neměl jsem to nakoukané jako ostatní a nepamatoval si přesně, kudy trasa slalomu vede a párkrát si špatně najel. Výsledný čas 46,9 sekundy nebyl konkurenceschopný. Vyzkoušel jsem si ale, jak elektrické Citigo sedí v zatáčkách a byl jsem velmi příjemně překvapený. Je cítit nízké těžiště a téměř ideální rozložení hmotnosti, takže je auto ve výsledku jen mírně nedotáčivé. Šlo o sériové Citigo, ovšem bylo na snížených pružinách, což samozřejmě stabilitu ještě zvyšuje. Při tomto testu mělo sériové tlumiče, ale Ondřej Hunčovský, majitel tohoto auta a zakladatel projektu teslicka.cz, říká, že když se ke snížení podvozku přidají i sportovní tlumiče, je to ještě výrazně lepší.
A právě hned po mé jízdě sedá do vozu Ondra, který jede naprosto čistě a jeho čas je krásných 37,93 sekundy. Následně to zkouší dalších 8 řidičů, ale nikomu se nedaří dostat na Ondrův čas a pohybují se v rozmezí 40,83 až 50,86 sekundy. A vzniká nápad, že bychom mohli vyzkoušet, jak by si vedly jiné vozy na této velmi technické trati. A první se toho ujímá Ondra s Teslou Model 3 Performance.
Snaží se tak, že malými oblouky blízko kuželů občas o nějaký zavadí zadním kolem, což se s Citigem stalo jen jednomu řidiči. Přesto jeho čas s Teslou je 38,73 sekundy. Po přičtení penalizace dvou sekund za kuželku, jak bylo v předem stanovených pravidlech, tedy celkem 8 sekund, by se dostal téměř na můj čas s Citigem. Zkouší to tedy řidič Karel, který měl se Citigem jeden z nejlepších časů, konkrétně 42,78 sekundy, a to se svým Subaru BRZ. Jeho čas je ale 44,32 s + 2 sekundy penalizace. Poté se o lepší čas pokouší Richard, také se svým Subaru BRZ, který ani se Citigem nejel. Jeho čas je ale 44,79 sekundy + 4 sekundy penalizace. Elektrické Citigo tak nepřekonaly ani sporťáky s „motokárovým“ podvozkem.
Nakonec se překvapivě Citigu přiblížil řidič David s Volkswagenem Golf, který zajel čas 39,93 sekundy, ale měl navíc 4 sekundy penalizace. Jeho čas se Citigem byl 43,54 sekundy bez sražení penalizace, takže ani on nezajel s jiným autem lepší výsledek než se Citigem. Ukázalo se tedy, že Škoda Citigo-e iV má velmi dobré vlastnosti a díky vnějším rozměrům skvělou obratnost, takže v technickém slalomu se ukázala jako neporazitelná. Teoreticky by silným soupeřem mohla být Honda e, která má kromě podobně kompaktních rozměrů a výborného podvozku podstatně vyšší výkon než Citigo-e iV, ale tu jsme na tomto testu neměli k dispozici. Tak třeba někdy příště.
Technické parametry Škoda Citigo iV (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 597 × 1 645 × 1 481 mm, 1 235 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 61 kW, 80 koní, točivý moment: 212 Nm |
Baterie | 36,8 kWh (32,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 40 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,8 kWh / 100 km, dojezd: 252 km |
Cena od | 499 900 Kč |