Úspěšný elektromobil Renault 4 Electric se prodává necelý rok a celou jeho kariéru provázejí spekulace o verzi 4×4. Tu totiž moderní platforma Ampr Small bez problémů umožňuje a v případě Renaultu 4 by šlo i o historickou kontinuitu. Už v šedesátých letech, kdy původní R4 úspěšně dobývala svět, totiž vznikla verze s pohonem všech kol od externího úpravce Sinpar. Když Renault představil letos na jaře koncept Renault 4 Savane 4×4 a postavil několik funkčních vzorků, svět už považoval příchod čtyřpohonové verze za hotovou věc. Jenže věci se mají trochu jinak.
Ačkoliv má Renault 4 4×4 širokou podporu, stále o jeho výrobě nepadlo rozhodnutí. V automobilce se totiž aktuálně řeší strategické priority a definitivní zelenou může atraktivní model dostat až potom. Nicméně samotný ředitel Renaultu Fabrice Cambolive pro Autocar uvedl, že osobně tlačí na to, aby se verze 4×4 dostala do výroby. Cambolive ji totiž považuje za „třešničku na dortu“ nových malých elektromobilů Renault. Podle něj také Savane zvýší atraktivitu modelu v severoevropských zemích, kde je zájem o pohon všech kol kvůli tamějšímu podnebí tradičně vyšší.
Pohon všech kol by byl pochopitelně řešen odlišně, než u spalovacího předka v 60. letech. Tam bylo třeba přidat rozvodovku, vést pod celým vozem kardanovou hřídel a na zadní nápravu diferenciál s hnacími poloosami. Novodobá er pětka by samozřejmě dostala druhý elektromotor k zadní nápravě, což by zlepšilo nejen průchodnost terénem, ale i dynamiku a schopnost rekuperace. Podrobné technické údaje konceptu Savane však zatím neznáme a není je ani z čeho odvodit; Renault zatím v nabídce žádný elektromobil s pohonem všech kol nemá, tedy s výjimkou ostrého hatchbacku Renault 5 Turbo 3E, což je ale malosériový speciál, navíc s individuálním pohonem každého kola.
Cambolive se také vyjádřil k současné retrovlně, v jejímž rámci se postupně představily modely Renault 5, Renault 4 a brzy dojde i na Twingo. Retro prý není pravidlem a budoucí modely ve vyšších segmentech budou naopak hledět do budoucnosti. V případě uvedených malých modelů prý smysl dávalo a Renaultu 5 pomohlo stát se velkým hitem, avšak Renault má podle svého ředitele i jiné hodnoty, o které se může opřít.
