Rychlejší než Ionity. ČEZ otevřel nejrychlejší nabíječku v Česku

6
Rychlejší než Ionity. ČEZ otevřel nejrychlejší nabíječku v Česku
Fotografie: Ladislav Čermák, fDrive.cz
  • U dálnice D10 dosud chyběla možnost ultrarychlého nabíjení
  • ČEZ to změnil a v Mladé Boleslavi otevřel stanici s výkonem 360 kW
  • Momentálně se jedná o nejvýkonnější nabíječku v tuzemsku

Ještě před několika dny platilo, že poutníci mezi Prahou a Turnovem, případně i Libercem a Polskem, měli k dispozici stanice o výkonu nejvýš 75 kW, navíc umístěné v nekomfortní vzdálenosti od dálnice D10. Nyní už lze sjet na MÚK Mladá Boleslav (exit 44) a přes jednu světelnou křižovatku odbočit do obchodního areálu Olympia. Tam na dohled stávající nabíječky ČEZ u McDonald's se dvěma 50kW stojany vyrostl nový a podstatně kapacitnější hub OC Olympia. Stejných stojanů ABB Terra T 54 s výkonem 50 kW a přípojkami CCS/CHAdeMO/Menekes je v něm totiž hned šest.

To nejzajímavější ale čeká na konci řady. U nás dosud nevídaná nabíječka ABB Terra 360, jejíž číselné označení zároveň indikuje maximální výkon v kilowattech. A protože o 10 kW překonává i stávající stanice Ionity, aktuálně přebírá putovní pohár nejvýkonnější nabíječky u nás. Nabízí dvě CCS2 přípojky s masivními chlazenými kabely a dokonce i s nasazovacími krytkami konektorů. ČEZ s výhodou využil dostatečně výkonný přívod z rozvodny umístěné doslova přes ulici. Skvělou zprávu kazí jen drobnost, že u nejvýkonnějšího stojanu je jen jedno vyhrazené místo. Druhou přípojkou sice lze dosáhnout i na stání vedle nejbližší 50kW nabíječky, ovšem předpokládá to konektor vlevo vzadu (tedy výhoda pro Tesly či například Citroën ë-C4) a také aby ono stání neobsadil zájemce o 50kW nabíjení.

Vznik nabíjecí stanice kromě ČEZu podpořilo i ministerstvo dopravy, developerská společnost CPI Property, které patří OC Olympia, Středočeský kraj a pasivně i Škoda Auto

Nabíjení jsme si také hned vyzkoušeli. I když jsme s naším dlouhodobě testovaným Citroënem ë-C4 nemohli ani zdaleka využít plného výkonu stojanu, ocenili jsme, že aktivace nevyžaduje mezikrok s mačkáním virtuálního tlačítka Start na displeji, ale po zapojení konektoru lze rovnou autorizovat. Manipulace s těžkým konektorem napojeným na masivní kabel však chce dost síly, zejména při využití navijáku umožňujícího zapojení vzdálenějšího auta. Nezvyklé je rovněž odklápění krytky konektoru, avšak s jejím přiklápěním si zřejmě moc motoristů dělat hlavu nebude; konektor lze totiž zavěsit do stojanu, i když je odklopená.

Umístění stanice na velkém parkovišti u obchodního centra Olympia je rovněž kompromisem, který je sice nejblíže k příjezdu od dálnice, avšak poměrně daleko od vchodu od OC. To sice snižuje riziko blokování vyhrazených míst řidiči spalovacích aut, ovšem pokud si budete chtít čas strávený nabíjením zkrátit uvnitř centra, docela se projdete. A při nabíjení vozidla schopného využít výkon ultrarychlé nabíječky to možná ani nestihnete. A upřímně, dovedli bychom si představit i něco mezi už poměrně archaickými 50kW Terrami a novou Terrou, jejíž rychlost zatím využije jen velmi málo aut a ne každému se také bude chtít platit 18 Kč za kWh podle základního ceníku. Ale toho se časem dočkáme a na druhou stranu je DC nabíjení příkonem 50 kW tak akorát na neuspěchaný nákup.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Bohužel cena nabíjení se dostala mimo rozumné meze a pokud je někdo odsouzený nabíjet na veřejných nabíječkách, tak ho lituji. Při spotřebě 20-25 kWh/100 km (běžná spotřeba při dodržování rychl. limitů) tak na UFC nabíječkách se dostáváme na 3,60-4,30 Kč/km u aut typu VW Buzz nebo Mercedes EQV na ceny vyšší než 5-6 Kč/km při rychlosti 90 km/h, prostě nesmysl. Při těchto cenách a cenách BEV jde celá elektromobilita do háje.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze