Konstruktéři se tentokrát pobavili o poznání více než při stavbě jiných studií, konceptů či prototypů. Předváděcí speciál R5 Turbo 3E je totiž zároveň absolutní poctou převratnému spalovacímu originálu Renault 5 ze 70. let 20. století, současně i ztělesněným snem každého ladiče a driftera. Takto nějak by vypadal výsledek těch nejšikovnějších z nich, kdyby si starou dobrou „er pětku“ stavěli doma v garáži a měli k dispozici samozřejmě i patřičné vybavení a rozpočet. Ostatně, jak se specialistům z Renaultu jejich práce povedla, dostane publikum možnost posoudit už 25. září na opulentní veteránské show Chantilly Arts & Elegance 2022. Kdo by to náhodou nestihl, dostane další příležitost na pařížském autosalonu 17. října.
Jestli něco Francouzi umějí, tak slavit. Poté, co Renault zkraje letošního roku oznámil, že se legendární model R5 dožívá abrahámovin, slíbil rok plný překvapení. A to se mu zatím daří plnit na 100 %. Dodnes elegantní hatchback, který změnil historii (dostal mj. jako první auto světa plastové nárazníky) a který se za socialismu prodával jako jedno z mála západních aut i v Československu, ozdobil svou účastí nejprestižnější evropské historické rallye kalibru Rallye Monte-Carlo Historique, autosalonu Rétromobile či Le Mans Classic. Když opadl první pel nadšení, přišel Renault s hodně nezvyklým elektrickým konceptem Renault 5 Diamant a právě nyní vyjíždí R5 Turbo 3E, který na to jde z opačného konce.
Samotné označení Turbo 3E říká vše podstatné. Zaprvé je poctou výše zmíněným spalovacím legendám Turbo a Turbo 2, na něž nomenklaturně navazuje, zadruhé písmeno E vyjadřuje druh pohonu. Odkaz na legendu tím ale nekončí; stejně jako benzinová Turba, má i to elektrické poháněná zadní kola a vystačí si se dvěma místy. A maximální úctu k originálu zachovává i design, ačkoliv není jeho přesnou kopií. Je totiž mj. o plného čtvrt metru širší, angažoval obří spoiler, který zde slouží i praktickým účelům, protože zvyšuje přítlak při vysokorychlostních driftech, a po svém interpretoval někdejší legendární vzduchové kapsy originálu spolu s přepracovanou přídí. Ta angažovala LED a aby té atmosféry divokých osmdesátek nebylo málo, kolem celého auta blikají při driftování žlutá světélka jako v dobových videohrách.
Síly ke špičkovým kouskům gymkhany nebo několika ostrým závodním kolům je dost. Každé zadní kolo pohání separátní elektromotor, přičemž systémový výkon 381 k spolu s instantním točivým momentem 700 Nm postačí i hodně náročným mistrům. Sílu dodává 42kWh baterie pod podlahou, která stačí na desítky minut dýmové zábavy, a ještě není příliš těžká, aby kazila požitek. Váží sice 520 kg, ovšem auto samotné se o 20 kg vešlo pod tunu, takže výsledná hmotnost je v rozumných mezích. Když elektřina dojde, baterie se skrze třífázovou nabíječku o výkonu 22 kW naplní za dvě hodiny, což je tak akorát na neuspěchanou francouzskou kávu a přezutí zničených pneumatik. A může se začít znovu.
Speciál zrychlí z klidu na stovku za 3,5 s, v driftovacím režimu pak za 3,9 s a dosáhne 200 km/h. To není mnoho, ale na pořádné driftování to bohatě stačí. Vpředu obouvá 19" kola, vzadu pak dvacítky o šířce poctivých 325 mm. V interiéru pomáhají k dokonalému zážitku skořepinová sedadla Sabelt a také myriáda deseti displejů, které nahradily někdejší analogové budíky a fungují jako widgety. Že se koncept nebere příliš vážně, svědčí nejen plyšový medvídek Drifty v interiéru, ale i design samotných budíků vzpomínající na historické videohry a pojmenování jednotlivých ovladačů. Startuje se například tlačítkem Free play a jednotlivé jízdní režimy se jmenují Turbo (pro driftování), Track invader (pro zábavu) či Donut (tady je význam asi jasný).